• Fri 13 Jan 2023 12:07
    3782 visningar
    4 svar
    4
    3782

    Bebis 3 månader sover knappt dagtid

    Hej.. 

    Min 3 månaders bebis har sedan några veckor tillbaka varit extremt svårsövd på dagarna. Ser på henne hur trött hon är men hon bara skriker och fäktar när man försöker lägga henne. Men efter typ 30 min somnar hon äntligen. MEN då sover hon bara 20 minuter och vaknar lika trött och gnällig igen. Hela dagarna går ut till att försöka söva henne..

    Låter vi henne vara vaken mer än 1,5h blir hon övertrött och ännu mer svårsövd så det har vi provat..

    Någon mer????? Känner mig så ensam. Tips? 

  • Svar på tråden Bebis 3 månader sover knappt dagtid
  • Fri 13 Jan 2023 12:14
    #1

    Jag kan bara säga vad jag tror, det behöver inte ligga något i det men min erfarenhet är att jag aldrig aktivt behövt söva en så liten bebis, den sover titt som tätt, långa och korta stunder, det varierar från dag till dag. Det du skriver får mig att tänka att det är något annat som gör att ditt barn är ledset, då tänker jag direkt på magen. Hur fungerar magen för bebisen? Äter, kissar och bajsar barnet bra?

  • Anonym (Att välja sina stride­r)
    Fri 13 Jan 2023 12:29
    #2
    +1
    Ninaed3 skrev 2023-01-13 12:07:38 följande:
    Bebis 3 månader sover knappt dagtid

    Hej.. 

    Min 3 månaders bebis har sedan några veckor tillbaka varit extremt svårsövd på dagarna. Ser på henne hur trött hon är men hon bara skriker och fäktar när man försöker lägga henne. Men efter typ 30 min somnar hon äntligen. MEN då sover hon bara 20 minuter och vaknar lika trött och gnällig igen. Hela dagarna går ut till att försöka söva henne..

    Låter vi henne vara vaken mer än 1,5h blir hon övertrött och ännu mer svårsövd så det har vi provat..

    Någon mer????? Känner mig så ensam. Tips? 


    Om hela dagarna går ut på att försöka få barnet att sova är det dags att fokusera på barnets andra behov. Barn har väldigt olika sömnbehov och vissa barn vill inte ligga och sova lika länge som förra månaden.

    Min förstfödde sov bara när vi låg bredvid... Eller i sjal. Och bilen.

    Fokusera på att försöka lösa alla andra behov och lita på att sömnen kommer att stabilisera sig framöver. Och se till att ta hand om dig själv mitt uppe i det hela. Att du själv äter, dricker och kommer ut i dagsljus.
  • Anonym (mina)
    Fri 13 Jan 2023 13:49
    #3
    Ninaed3 skrev 2023-01-13 12:07:38 följande:
    Bebis 3 månader sover knappt dagtid

    Hej.. 

    Min 3 månaders bebis har sedan några veckor tillbaka varit extremt svårsövd på dagarna. Ser på henne hur trött hon är men hon bara skriker och fäktar när man försöker lägga henne. Men efter typ 30 min somnar hon äntligen. MEN då sover hon bara 20 minuter och vaknar lika trött och gnällig igen. Hela dagarna går ut till att försöka söva henne..

    Låter vi henne vara vaken mer än 1,5h blir hon övertrött och ännu mer svårsövd så det har vi provat..

    Någon mer????? Känner mig så ensam. Tips? 


    Mina små sov nästan bara i rullande vagn i den åldern. Lite tungt att gå runt i området timmavis på dagarna, men jag blev väldigt vältränad och var verkligen ute i ur och skur.

    Så fort vagnen stannade så vaknade bebisen, så jag gick nog 1 timma på förmiddagen och 1-2 timmar på eftermiddagen, uppdelat på två tillfällen. 
  • Anonym (Trött­)
    Fri 13 Jan 2023 15:19
    #4

    Det låter som att ni antingen har hamnat i en spiral av övertrötthet eller att bebisen har ont i magen. 

    Jag har själv en snart 3 månaders bebis hemma och följer BabyNaps schema och tycker att enda sedan jag började med det så har hon haft mindre stunder med gnäll och gråt. Kanske något ni ska titta på?

Svar på tråden Bebis 3 månader sover knappt dagtid