• BineH

    Han vill inte ha barnet

    Blev gravid trots piller och min sambo ville inte behålla, vi har hostat kurator och även abort rådgivning men jag klarade inte av att ta bort de.

    Vi har 2 barn sedan innan.

    Nu är jag gravid i vecka 33 och han fortsätter att pika om att han aldrig ville detta, och att han inte tänker ta sig an barnet och massa sånt. Jag mår så JÄVLA dåligt. Jag sa vid ett tidigt tillfälle i graviditeten att om du inte tänker ta ditt ansvar kommer jag flytta nu långt innan barnet kommer för att få en trygg lugn plats för att förbereda allt inför kommande bebis. Han svarade då att om jag flyttar kommer han aldrig träffa barnet men om jag bor kvar ser han ju iallafall de. Jag stannade. Nu mår jag så psykiskt dåligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag vill inte ta hem ett barn till en plats som denna. Våra andra barn är överlyckliga och jag håller modet uppe för dom, men dom har ju pappa prata om vad han känner och varje gång dom råkar nämna bebis med han i samma rum försöker jag tysta ner dom så jag slipper fler kommentarer från honom... jag vill inte komma hem med en bebis och se han avvisa de så barnen ser.. han kommer inte vara med på förlossningen så det blir ju att jag kommer hem med barnet. Jag hatar mig själv för att jag gjorde såhär mot barnen, varför la jag inte mina känslor åt sidan och tvingade mig själv till abort... jag ville aldrig bli gravid, men att ta bort ett barn de bara gick inte. Jag känner mig så jävla ensam, otrygg.... jag vill bara härifrån. Men båda mina föräldrar är döda så jag har liksom ingen jag kan fly till. Jag vill samtidigt vara stark inför barnen.

    Det ända jag vet är att jag inte orkar mer. Och mina tankar om allt just nu är så mörka att jag blir rädd.
  • Svar på tråden Han vill inte ha barnet
  • Snelhäst

    Hade flyttat ut eller bett honom flytta ut, din sambo förvärrar situationen. V33 är långt in i graviditeten, vad är poängen med att säga att han inte vill ha barnet när det är försent? 

    Graviditet är redan påfrestande för kroppen och du ska inte behöva må dåligt psykiskt pga hans ord. 

    Ta hjälp utav syskon eller vän? 

    Har din sambo nämnt att han aldrig ska med på förlossningen? Låter inte klokt.

  • Magical

    Har du pratat om detta med din BM? Du skulle nog behöva få hjälp med kontakt med kurator. 

  • Henrie

    Du följde din magkänsla och det var förmodligen det rätta. Lita på den. Vad gäller din man så tror jag du ska kräva av honom att flytta om han verkligen menar det han säger - du behöver stöd, inte en massa skuldkänslor. Din mans agerande är allt annat än ok - passar inte situationen, bör han avlägsna sig så fort som möjligt. Inte vara med på förlossningen? Värsta jag hört - vill han straffa dig för något han också bär ansvar för? Du kommer klara dig galant utan en man som inte vill ta ansvar. Man ångrar inte ett barn

  • trollhona
    BineH skrev 2023-01-13 17:36:43 följande:
    Han vill inte ha barnet
    Blev gravid trots piller och min sambo ville inte behålla, vi har hostat kurator och även abort rådgivning men jag klarade inte av att ta bort de.

    Vi har 2 barn sedan innan.

    Nu är jag gravid i vecka 33 och han fortsätter att pika om att han aldrig ville detta, och att han inte tänker ta sig an barnet och massa sånt. Jag mår så JÄVLA dåligt. Jag sa vid ett tidigt tillfälle i graviditeten att om du inte tänker ta ditt ansvar kommer jag flytta nu långt innan barnet kommer för att få en trygg lugn plats för att förbereda allt inför kommande bebis. Han svarade då att om jag flyttar kommer han aldrig träffa barnet men om jag bor kvar ser han ju iallafall de. Jag stannade. Nu mår jag så psykiskt dåligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag vill inte ta hem ett barn till en plats som denna. Våra andra barn är överlyckliga och jag håller modet uppe för dom, men dom har ju pappa prata om vad han känner och varje gång dom råkar nämna bebis med han i samma rum försöker jag tysta ner dom så jag slipper fler kommentarer från honom... jag vill inte komma hem med en bebis och se han avvisa de så barnen ser.. han kommer inte vara med på förlossningen så det blir ju att jag kommer hem med barnet. Jag hatar mig själv för att jag gjorde såhär mot barnen, varför la jag inte mina känslor åt sidan och tvingade mig själv till abort... jag ville aldrig bli gravid, men att ta bort ett barn de bara gick inte. Jag känner mig så jävla ensam, otrygg.... jag vill bara härifrån. Men båda mina föräldrar är döda så jag har liksom ingen jag kan fly till. Jag vill samtidigt vara stark inför barnen.

    Det ända jag vet är att jag inte orkar mer. Och mina tankar om allt just nu är så mörka att jag blir rädd.
    Du har två alternativ:
    1. det ena är att du lämnar honom, du säger att du vill ha skilsmässa (det är 6 månaders betänketid när ni har små barn så det går inte direkt) och du planerar ditt liv som ensamstående med tre barn varannan vecka och ett barn varannan vecka. Om han verkligen är ett sådant praktarsel som han verkar som tror att det bara är att göra sig av med sitt barn så ser jag inte direkt honom som en positiv förebild för barnen ändå.

    2. Du kontaktar kommunen och ber om föräldrarådgivning, ni får komma och samtala kring era roller som föräldrar och ha en utomstående som kan ge tips och guidning i frågan. Det finns även föräldrakurser (Komet) som ni kan ansöka om och få tips i hur ni ska förhålla er till varandra och alla 3 barnen.

    Beklagar att du förlorat dina föräldrar, det måste vara jättetufft för dig just nu. Men fokusera på att se framåt en månad i taget, hoppas ni hinner lösa detta tills bebis kommer. (Försök glädja dig över barnet genom att fundera på namn, planering av inredning, inköp av det som behövs, jobba med syskonrelationerna osv. så kan du finna ett lugn där.)
  • Hope12

    Om jag hade varit du hade jag sagt ett datum - max två veckor bort - då han skulle vara utflyttad. Till en kompis eller vart som helst, men så här kan ni ju inte leva! Vilken ångest det skapar för både dig och barnen, han måste ju tänka på dem också.

    Hur har han tänkt sig det praktiska sedan då, ha två barn varannan vecka och betala underhåll för det tredje? Vad säger det barnen?

    Kan ni boka en tid för familjerådgivning så ni kan reda ut vad ni tänker och känner? Oavsett om ni fortsätter ihop eller inte så tror jag det kan vara bra.

    Slutligen, vill du ha med honom på förlossningen när han beter sig så här? Jag hade känt mig orolig, spänt mig och det skulle antagligen dra ut på tiden.

  • glassgumman78

    Hej
    Jag blir väldigt upprörd och ledsen när jag läser detta, å ditt, era nuvarande barn och kommande barns skull.
    Hans beteende är inte riktigt friskt, detta att inte kunna anpassa tankar och beteende efter faktisk situation. Att ens tänka att man ska straffa sitt kommande barn för att man inte fick som man ville och även prata om barnet på ett sånt fult sätt inför syskon. 
    Så självupptaget och obehagligt.

    Men honom kan du ju inte förändra. Du kan ju bara påverka dina beslut och du behöver ju göra livsval som är bra för dig, nuvarande och kommande barn. Har du någon att prata med?
    Någon vän, mvc-sköterska eller liknande som kan hjälpa dig att reda lite i tankar och beslut?

Svar på tråden Han vill inte ha barnet