• Elisor

    Är jag gravid?

    vad tror ni, är jag gravid?
    jag har ett barn sedan tidigare men 5 år sedan jag fick mina första symptom med den graviditeten Så känner mig nojig att det inte är nåt.. min Senaste mens med startdag var den 19/12 och beräknad ägglossning var den 4/1 enligt app.. hade då samlag minst 2 ggr med sambo. 
    fick första symtomet ganska snart efter ägglossning. Ont i ländryggen, ?svider? och smärta när jag böjer mig Bak och fram. Molande mensvärk till och från. Något mer kissnödig men mest på kvällen, helst när jag lägger mig i sängen då det känns som att något trycker mot blåsan. Jag hade En kväll för 4 dagar sedan riktig bränna i bröstvårtorna men dagarna efter det endast ömt vid beröring, men vårtorna är röda med vita ?knottror?, kan också se Svagt blåa ådror men bara på höger bröst. Inget illamående än, inget som jag iallafall känt av. Jag har muntorrhet, lite andfådd emellanåt när jag Håller igång. Varit trött varje dag sedan beräknade ägglossningen. när jag trycker på magen (under och kring naveln) känns den hård. 


    har tagit ett tidigt test senast idag men visade neg. Jag vet att det kan vara för tidigt. är så otålig att vänta 5 dagar till bim. 


    vad tror ni? Någon som hade samma symtom som mig?

  • Svar på tråden Är jag gravid?
  • svansmamman
    Elisor skrev 2023-01-13 21:31:04 följande:
    Är jag gravid?

    vad tror ni, är jag gravid?
    jag har ett barn sedan tidigare men 5 år sedan jag fick mina första symptom med den graviditeten Så känner mig nojig att det inte är nåt.. min Senaste mens med startdag var den 19/12 och beräknad ägglossning var den 4/1 enligt app.. hade då samlag minst 2 ggr med sambo. 
    fick första symtomet ganska snart efter ägglossning. Ont i ländryggen, ?svider? och smärta när jag böjer mig Bak och fram. Molande mensvärk till och från. Något mer kissnödig men mest på kvällen, helst när jag lägger mig i sängen då det känns som att något trycker mot blåsan. Jag hade En kväll för 4 dagar sedan riktig bränna i bröstvårtorna men dagarna efter det endast ömt vid beröring, men vårtorna är röda med vita ?knottror?, kan också se Svagt blåa ådror men bara på höger bröst. Inget illamående än, inget som jag iallafall känt av. Jag har muntorrhet, lite andfådd emellanåt när jag Håller igång. Varit trött varje dag sedan beräknade ägglossningen. när jag trycker på magen (under och kring naveln) känns den hård. 


    har tagit ett tidigt test senast idag men visade neg. Jag vet att det kan vara för tidigt. är så otålig att vänta 5 dagar till bim. 


    vad tror ni? Någon som hade samma symtom som mig?


    Alltså såhär, om de symptom du beskriver faktiskt skulle bero på en graviditet hade ett gravtest visat positivt nu eftersom både symptom och gravtest är beroende av gravidhormonet HCG. Vidare är det inte möjligt att känna symptom precis vid ägglossning, utan absolut absolut tidigast drygt en vecka efter befruktning, de allra flesta känner inget då heller. Du kan givetvis vara gravid ändå, men med tanke på att testet är negativt beror dina symptom inte på en graviditet i vart fall. 


    Jag håller tummarna för att du ändå är gravid och att du snart plussar! 

  • Elisor

    Det är ju väldigt individuellt Det där med när man testar Pos. Många testar inte pos förens på bim dagen eller efter. därför jag ville skriva av mig och se om andra hade precis samma symtom. men antar jag får vänta och se helt enkelt. Tålamod!

  • Happy80

    Ja gud vad man väntar och väntar, hela tiden känns det som, antingen på ÄL eller att kunna testa eller på mensen? Är själv på ÄL 4 och tiden känns oändlig. 


    Det är ju individuellt när man plussar såklart, men ofta beror det på att man inte vetat säkert när ÄL varit. Om man vet ÄL säkert brukar man kunna plussa på ÄL 9, i vart fall på ÄL 10.


    Plussar man först på bim eller därefter så är det ju för att HCG varit för lågt innan, och då kan man ju heller inte ha symptom som beror på hcg/graviditet. Sen vet jag inte om man kan få något symptom enbart av att ha ett befruktat ägg i sig (alltså om kroppen kan reagera innan det fäst), men även om det skulle vara så så innebär ju inte det att ägget faktiskt fäster och man blir gravid sedan. 

  • Elisor

    Ja ellerhur Väntan känns som en oändlighet. 4 dagar nu till Bim. Fortfarande samma symtom. Mensvärk i flera dagar, känsliga bröstvårtor samt dom ser större ut, muntorrhet, törstig, kissnödig ofta men mest på kväll. Sura uppstötningar mest på kvällen. Värk i ländryggen. Vattniga flytningar. livmodertappen mycket hård och ligger långt ner. Hård när jag känner på magen från naveln och neråt. 
    kan inte vara helt hundra på när ägget släppte eller om det gjorde det då jag aldrig tog ett ägglossningstest men enligt app så skulle jag ha haft ägglossning den 4/1 Eller tidigare då det är så individuellt. Har oftast en menscykel på 29-31 dagar. Har alltid haft regelbunden.


     

  • Elisor

    läser att dom första symtomen kan kännas i v 4. Om det stämmer så är jag i v. 4 nu så möjligt att jag är låg hormonare och att det stiger efter bim. OM jag nu är gravid. Hoppas!

  • Oliven91

    Hej,

    jag har ungefär samma symptom som dig och enligt ägglossningtest hade jag maximalt den 5/1 

    gjorde abort i november 2022 pga av kromosomfel och allt var ok och hcg under 5 i mitten på december i blodet
    och gynekolog sa 2/1 du kommer snart ha ägglossning (2st äggblåsor) 

    sist jag blev gravid 2022 så fick jag samma symptom jag har nu, mycket värk, ömma bröstvårtor , illamående.
    igår tog jag clear blue digitalt test tidigt test. 10 känsligt för hcg.
    Det stod gravid då, imorse gjorde jag samma sak men stod negativt. Mina symptom är kvar och har beräknad mens 19-20 Jan.
    Jag tror kemisk graviditet pga av första ägglossning sen abort men bokat blodprov på måndag för att få 100 procentigt svar och såklart köpt fler digitala tester att prova imorgon måndag tisdag igen.

    ps, min urin i förrgår var mycket starkare färg och inte druckit lika mycket dagen innan som jag drack vätska igår.

    vi får hålla tummarna! 

  • Ellie

    Du kan omöjligt ha så mycket symtom av en gravditet så tidigt. Du kan vara gravid ändå, men symtomen är antingen inbillade eller så beror de på något annat. En del stämmer tex in på urinvägsinfektion.

  • Oliven91

    Det har jag haft symptom båda mina graviditeter en fullgången med son och ett avbrytande, så det man man visst det. Alla människor är olika känsliga för hormoner. Jag har ingen UVI. 
    jag började redan kräkas vecka 5 sist tex.

  • Elisor

    Det är väl klart man kan visa på symtom då så mycket förändring sker i hormonerna och kroppen kämpar med att bygga bo för ett litet frö som ska växa där inne i 9 månader. Så tidiga symtom tror jag starkt för och uvi är jag van med då jag haft det sedan tidig ålder och alltid haft problem men som avtagit med åren. Så symtomen på en uvi och en grav är för mig inte det samma. Uvi blir man ?dålig? utav om man går för länge, kissnödigheten kan knappast bara komma på kvällen, dvs har aldrig då hänt för mig iallafall och brösten? Sura uppstötningar? som Sagt jag har varit gravid förut men det var ju som jag sa tidigare för 5 år sedan och mycket har man glömt eller förträngt hur det var Drömmer jag har inte någon som helst sveda som jag hade sist vid uvi heller. Bröstförändringar har jag inte haft sedan jag var gravid så nåt känner jag på mig, får lita på min känsla och bara vänta och se. 

  • Elisor

    Oliven91 ja som sagt vet fler som inte kände mycket den första graven och jag tror inte jag hade dessa symtom den gången men andra graven kan kännas mer och man känner sig mer säker på sina känningar. som det känns nu känner jag Mig gravid men man är ju aldrig 100 tills man får det verkligen bekräftat såklart. bara lite skönt att höra andras åsikter och erfarenheter i väntan på det där plusset Drömmer

  • svansmamman

    Absolut att det är individuellt när man plussar, men faktum kvarstår att om de symptom du har skulle bero på en graviditet kommer ett gravtest visa positivt nu - även om du har flera dagar kvar till BIM. Man kan absolut ha symptom så tidigt, om än det är ovanligt att man har symptom innan BIM. Å andra sidan vet du ju faktiskt inte när, eller ens om ägglossningen var, så det är ju faktiskt möjligt att du passerat BIM. Och det skulle också förklara dina många, och starka, symptom! 🥰

    Sen det där med låghormonare är ju lite av ett familjelivs-fenomen. Absolut att mängden hormon är olika vid olika graviditeter, men det låter osannolikt att du skulle ha låg mängd hormon om du har så mycket gravsymptom redan. Mängden hormon och symptom hänger ju ofta hand i hand. ☺️


    Vissa har gravliknande symptom utan att vara gravida likväl som många mer eller mindre saknar symptom även vid en graviditet - speciellt sådär tidigt. Du kan alltså få lika många olika svar som det är personer som skriver här. Jag fortsätter hålla tummarna och ser med spänning framemot uppdatering när du testat dig! ❤️

  • Elisor

    Såklart Är det så men enligt säkra källor som man läser så kan ett negativt svar innan bim visa positivt efter bim. Dom flesta börjar känna symtom efter förväntad mens då man upptäcker att den är sen men som dom säger kan man redan innan bim känna på sig graviditet och få symtom tidigt. så det är bara o vänta och se helt enkelt. Ska vänta 3 dagar och ta ett test på bim dagen på morgonen. uppdaterar Självklart om svaret Glad

  • svansmamman
    Elisor skrev 2023-01-14 17:11:09 följande:

    Såklart Är det så men enligt säkra källor som man läser så kan ett negativt svar innan bim visa positivt efter bim. Dom flesta börjar känna symtom efter förväntad mens då man upptäcker att den är sen men som dom säger kan man redan innan bim känna på sig graviditet och få symtom tidigt. så det är bara o vänta och se helt enkelt. Ska vänta 3 dagar och ta ett test på bim dagen på morgonen. uppdaterar Självklart om svaret Glad


    Självklart kan ett gravtest visa negativt innan BIM för att sedan visa positivt efter BIM, men det har jag heller aldrig påstått. Men faktum kvarstår - har man gravsymptom är det för att hormonet HCG finns i kroppen, och finns hormonet HCG i kroppen blir ett gravtest också positivt. Det enda jag försökt få fram är alltså att om man tror att symptom man har beror på en graviditet är det aldrig för tidigt för att testa, oavsett hur många dagar man har kvar till BIM. 

    Beträffande de du skriver som plussat efter BIM men som haft symptom redan innan, de skulle ha plussat även innan BIM om symptomen berodde på graviditeten. ☺️


     

  • Anonym (My)

    Jag tänker att många av dina symtom kan bero på pms eller att progesteronet stiger som det ju gör efter ÄL. Jag exempelvis får väldigt ömma bröstvårtor efter ÄL. Jag blir också mer kissnödig och spänd kring livmodern, känner hur kroppen liksom jobbar, det kan spänna eller mola och trycka. I mitt fall är det symtom på att ägglossningen varit och andra hormoner ökar i kroppen som ger dessa symtom. Vissa cykler känner jag inget alls, vissa mycket. 


    Håller tummarna att du får ditt plus på stickan och att dina känningar inte beror på vanlig pms 😄

  • Oliven91

    Mitt tips är att gå och ta blodprov.ä för Hcg.
    Kostar ca 300kr nästan samma summa som ett paket CB gravtest. 
    Jag tog blodprov i måndags hade Hcg över 300 i blodet men inget i urinen?
    Därav mina symptom. Jag har börjat blöda lite nu misstänker tidigt missfall men har gynekolog undersökning imorgon då jag fortfarande mår mer och mer illa. Brösten får mer och mer tydliga ådror osv.

  • LFF
    Oliven91 skrev 2023-01-19 11:07:13 följande:

    Mitt tips är att gå och ta blodprov.ä för Hcg.
    Kostar ca 300kr nästan samma summa som ett paket CB gravtest. 
    Jag tog blodprov i måndags hade Hcg över 300 i blodet men inget i urinen?
    Därav mina symptom. Jag har börjat blöda lite nu misstänker tidigt missfall men har gynekolog undersökning imorgon då jag fortfarande mår mer och mer illa. Brösten får mer och mer tydliga ådror osv.


    Om du börjar blöda kan det vara en tvillinggraviditet där ena tvillingen inte tagit sig (med tanke på att du hade två blåsor som var redo).

    Lycka till på gynundersökningen!
  • svansmamman
    Oliven91 skrev 2023-01-19 11:07:13 följande:

    Mitt tips är att gå och ta blodprov.ä för Hcg.
    Kostar ca 300kr nästan samma summa som ett paket CB gravtest. 
    Jag tog blodprov i måndags hade Hcg över 300 i blodet men inget i urinen?
    Därav mina symptom. Jag har börjat blöda lite nu misstänker tidigt missfall men har gynekolog undersökning imorgon då jag fortfarande mår mer och mer illa. Brösten får mer och mer tydliga ådror osv.


    LFF skrev 2023-01-19 11:11:21 följande:
    Om du börjar blöda kan det vara en tvillinggraviditet där ena tvillingen inte tagit sig (med tanke på att du hade två blåsor som var redo).

    Lycka till på gynundersökningen!


    Jag vill bara flika in och säga att bara för att det är två äggblåsor är det ju absolut inte säkert att båda ?släpper?, tvärtom. Sen finns det ju flera anledningar till att man kan blöda som inte behöver betyda att det varit en tvillinggraviditet. Jag tänker det kan vara värt att nämna. ☺️


    Att gravtestet visade negativt för dig, Oliven91, kan ju vara så enkelt att urinen inte var tillräckligt koncentrerad. Har du bara tagit ett blodprov? Generellt säger ju ett blodprov inte så mycket, utan det är just skillnaden mellan två blodprov tagna med ett par dagars mellanrum som gör att man kan dra någon slutsats. 

Svar på tråden Är jag gravid?