• Sat 14 Jan 2023 09:48
    2448 visningar
    6 svar
    6
    2448

    Juristutbildning internationellt

    Vår dotter vill läsa juridik men säger samtidigt att hon inte vill arbeta i Sverige?


    Hon är kanske naiv? Spontant tänker jag att det man lär sig på juristlinjen i Sverige är knutet till svenska lagar och regler.

    Innan jag tar upp saken med henne så undrar jag om det finns inriktningar som hon kan ha nytta av även om hon vill arbeta internationell om hon läser juridik? Vad/vilka i sådana fall?

  • Svar på tråden Juristutbildning internationellt
  • Sat 14 Jan 2023 09:50
    #1

    Vill tillägga att min första mening inte var en fråga.

  • Anonym (Plugg­)
    Sat 14 Jan 2023 10:18
    #2
    +1

    Ska hon bli jur kand finns knappt några inriktningar, däremot kan hon välja specialkurser på slutet som internationell familjerätt, folkrätt odyl

    Möjligheterna att jobba internationellt med en svensk juristexamen är stora, dels inom internationella organisationer som FN, EU osv  Mem även genom att tex rikta in sig på affärsrätt och jobba med globala företag.

  • Anonym (Plugg­)
    Sat 14 Jan 2023 10:30
    #3
    +1

    Ett tips är att komplettera med språk, statskunskap, nationalekonomi, företagsekonomi eller skatterätt. Lite beroende vad hon är intresserad av. 

  • Sat 14 Jan 2023 13:01
    #4
    Anonym (Plugg) skrev 2023-01-14 10:18:59 följande:

    Ska hon bli jur kand finns knappt några inriktningar, däremot kan hon välja specialkurser på slutet som internationell familjerätt, folkrätt odyl

    Möjligheterna att jobba internationellt med en svensk juristexamen är stora, dels inom internationella organisationer som FN, EU osv  Mem även genom att tex rikta in sig på affärsrätt och jobba med globala företag.


    Tack för infon.
  • Anonym (Sweng­lish)
    Sat 14 Jan 2023 13:20
    #5
    +1

    Alla jurister blir inte åklagare eller försvarsadvokater...
    Det är en bred utbildning med stora möjligheter att jobba internationellt. Även om man använder den svenska lagboken så går utbildningen ut på att lära sig läsa lagtext, tolka vad det står och hur det kan appliceras i olika situationer. 

  • Anonym (Jag)
    Sun 15 Jan 2023 00:55
    #6

    Jag valde att inte läsa juristprogrammet enkom pga den saken. En svensk juristexamen är knappast särskilt användbar i de flesta länder, om inte möjligen väldigt begränsat hos svenska företag. Av de jag vet om som satsat på en internationell karriär inom juridik har samtliga läst i USA för svinmycket pengar, pga det enda som har prestige globalt

Svar på tråden Juristutbildning internationellt