• Fajjer

    Är det farligt att bli rik?

    Vi säger att jag skulle vinna flera miljoner kronor. Är det farligt? Jag tänkte mest om kriminella gäng vill åt pengarna?

    Måste man skaffa livvakt om man blir rik, eller blir man lämnad ifred? Förvånad

  • Svar på tråden Är det farligt att bli rik?
  • Hangout91

    Om möjligheten finns, så håller man det ju såklart hemligt. Finns inget gott med att skylta med mycket pengar.

  • Fajjer
    Jag är bara jag skrev 2023-01-14 21:24:57 följande:

    Och vem skulle få veta att du råkat bli rik då?


    Hangout91 skrev 2023-01-14 21:25:36 följande:

    Om möjligheten finns, så håller man det ju såklart hemligt. Finns inget gott med att skylta med mycket pengar.


    Går inte det att se? Folks förmögenhet är väl inte hemligstämplad?
  • Jag är bara jag
    Fajjer skrev 2023-01-14 21:36:50 följande:
    Går inte det att se? Folks förmögenhet är väl inte hemligstämplad?
    Nej, det går inte se. 
  • Skogshuggaren
    Fajjer skrev 2023-01-14 21:36:50 följande:
    Hangout91 skrev 2023-01-14 21:25:36 följande:
    Om möjligheten finns, så håller man det ju såklart hemligt. Finns inget gott med att skylta med mycket pengar.
    Går inte det att se? Folks förmögenhet är väl inte hemligstämplad?

    Det är ingen offentlig handling. Bankerna har sekretess. Skattemyndigheten samlar inte in data över människors tillgångar eftersom vi inte har någon förmögenhetsskatt.
  • me33

    Sånt går absolut att få fram, det klarar sig under den svenska offentlighetsprincipen så Ja, akta dig.

    Allt ordnar sig inte lycklighetsmässigt för att du blir rik heller ska jag säga, för mig så har andra frågor uppenbarat sig men bättre sådana.
    Att jag inte behöver stressa lika mycket, kan fokusera mera på miljö-arbete och egen träning.

  • Fajjer

    Ok, då kan man känna sig lugn då om man skulle bli rik. Jag läste om någon i USA som vann 14 miljarder kronor. Då har man så man klarar sig i några år. Skrattande

  • Hangout91
    Fajjer skrev 2023-01-14 21:53:12 följande:

    Ok, då kan man känna sig lugn då om man skulle bli rik. Jag läste om någon i USA som vann 14 miljarder kronor. Då har man så man klarar sig i några år. Skrattande


    Möjligen.. 
  • Cereal Killer

    Det är antagligen större risk att vara ?normalrik? och flasha någon dyr rolex eller diamanthalsband på sociala medier, än att vara stenrik men leva ett normalt liv utan en massa saker som drar till sig uppmärksamhet. Sen händer det ju någon enstaka gång att kidnappningar sker, som med den norska miljardärsfrun (om det nu var så att hon blev kidnappad, jag minns inte hur det hela egentligen slutade) och SIBA-ägaren, så att ha hemlarm med direktkoppling till Securitas och kanske undvika att vara ensam på vissa platser är nog ändå rimligt. 

  • me33
    Fajjer skrev 2023-01-14 21:53:12 följande:

    Ok, då kan man känna sig lugn då om man skulle bli rik. Jag läste om någon i USA som vann 14 miljarder kronor. Då har man så man klarar sig i några år. Skrattande


    Kanske inte den med 14 miljarder men det finns andra i Usa som vinner "bara" 150 miljoner men hamnar i skuld efter 2-3 års lamborghini-shoppande.

    Pengar löser inte allt skulle jag hålla med om, såhär tycker jag: Det är en så banal/simpel lek. 
    Det finns verkligen viktigare frågor.
  • HerrNilsson

    Om du håller låg profil och inte skyltar med di rikedom så har du kanske inte större risk än tidigare att råka illa ut, men vad är då poängen med att vinna en massa?

Svar på tråden Är det farligt att bli rik?