• Nelliemimmi

    Ni som är gravida och jobbar inom vården!

    Hej! 
    Ni som är gravida och arbetar inom vården, arbetar ni efter vecka 20? och är ni rädda för att drabbas av Covid-19

    Det är nämligen så att jag pluggar till sjuksköterska och ska strax ha min VFU på ortopeden. Jag kommer vara i vecka 17-22 under den tiden och är nervös för att drabbas av Covid, även fast jag tagit 3 sprutor och hade Covid i September (då jag ej var gravid).

    Hur tänker eller känner ni som jobbar inom vården?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-17 15:31
    Är det viktigt att jag informerar min handledare också att jag är gravid, så hon vet ?

  • Svar på tråden Ni som är gravida och jobbar inom vården!
  • Loppan1994

    Följer här! Är i samma tankar är i v15 nu och inte berättat för chef eller arbkollegor, vill vänta till andra ul om 5v men samtidigt samma fundering som du.. Hade oxå covid i september...

    Har inte hört att gravida ska gå hem så som det var förra året iaf, så tror vi får jobba vidare? Funderar dock på att söka gravidpenning 60dagar innan förlossningen samt ta ut lite semester 

  • Nelliemimmi
    Loppan1994 skrev 2023-01-18 10:03:59 följande:

    Följer här! Är i samma tankar är i v15 nu och inte berättat för chef eller arbkollegor, vill vänta till andra ul om 5v men samtidigt samma fundering som du.. Hade oxå covid i september...

    Har inte hört att gravida ska gå hem så som det var förra året iaf, så tror vi får jobba vidare? Funderar dock på att söka gravidpenning 60dagar innan förlossningen samt ta ut lite semester 


    Men va kul ändå att du är i vecka 15, för det är jag också just nu 😄 när har du BIM? 

    Jaa men precis, de är ju nå nya studier som visar på att gravida kan bli väldigt sjuka av covid o de som gör mig nervös. Är du vaccinerad? 

    Sök graviditets penning! De är så värt hade det på mitt första barn och arbetade då i restaurang, men det var så bra för hade sån foglossning så jag blev sjukskriven tidigare. Men det var skönt att vara hemma 3 månader innan förlossningen då 😄 så 60 dagar innan är så värt, o de lär gå igenom eftersom du har ett tungt jobb, bara överdriva också i din ansökan :)
  • Loppan1994
    Nelliemimmi skrev 2023-01-18 13:26:08 följande:
    Men va kul ändå att du är i vecka 15, för det är jag också just nu 😄 när har du BIM? 

    Jaa men precis, de är ju nå nya studier som visar på att gravida kan bli väldigt sjuka av covid o de som gör mig nervös. Är du vaccinerad? 

    Sök graviditets penning! De är så värt hade det på mitt första barn och arbetade då i restaurang, men det var så bra för hade sån foglossning så jag blev sjukskriven tidigare. Men det var skönt att vara hemma 3 månader innan förlossningen då 😄 så 60 dagar innan är så värt, o de lär gå igenom eftersom du har ett tungt jobb, bara överdriva också i din ansökan :)
    Men vad kul Skrattande menar du bf? Isåfall 18 juli :)

    Jag har tagit 3 sprutor, är väl snart ett år sen? Min bm prata på att man ska ta den 4e och även ta grundvaccin. Är dock skeptisk mot covid vaccinet nu och vet inte vad jag vill göra.. 
    Hörde oxå om det och känner likadant! 

    Ansöker man om det på fk? Och hur långt iförväg? :)

    Ja det är mycket lyft och omvårdnad, har så ont i ryggen och bäckenet redan, vet inte hur jag ska orka haha 
  • Nelliemimmi
    Loppan1994 skrev 2023-01-18 15:24:31 följande:
    Men vad kul Skrattande menar du bf? Isåfall 18 juli :)

    Jag har tagit 3 sprutor, är väl snart ett år sen? Min bm prata på att man ska ta den 4e och även ta grundvaccin. Är dock skeptisk mot covid vaccinet nu och vet inte vad jag vill göra.. 
    Hörde oxå om det och känner likadant! 

    Ansöker man om det på fk? Och hur långt iförväg? :)

    Ja det är mycket lyft och omvårdnad, har så ont i ryggen och bäckenet redan, vet inte hur jag ska orka haha 
    Men gud, haha jag menade bf inte bim 😂 asså de sjukaste är att jag har också den 18de juli!!😱😍

    Samma har också 3 o min bm tkr också jag ska ta 4de, men är också osäker.. 

    Ja precis du ansöker via försäkringskassan plus tror din chef måste skriva på om ja inte minns fel. Så de kanske är bra att ansöka efter vecka 20, så de är klart. Så sen när du har varit på rul så kanske du ska berätta till din chef så de hinner planera också föräldrar ledigt ifall de ska ta in nå extra personal 😊
  • Loppan1994
    Nelliemimmi skrev 2023-01-18 18:42:23 följande:
    Men gud, haha jag menade bf inte bim 😂 asså de sjukaste är att jag har också den 18de juli!!😱😍

    Samma har också 3 o min bm tkr också jag ska ta 4de, men är också osäker.. 

    Ja precis du ansöker via försäkringskassan plus tror din chef måste skriva på om ja inte minns fel. Så de kanske är bra att ansöka efter vecka 20, så de är klart. Så sen när du har varit på rul så kanske du ska berätta till din chef så de hinner planera också föräldrar ledigt ifall de ska ta in nå extra personal 😊
    Men va? Haha hur sjukt? 😂😍

    Ja så svårt verkligen!! 

    Okej! Jag tänkte jag skulle berätta för chefen efter rul så får jag ansöka efter det. När har du rul? 
    Vi var på tidigt ultraljud den 10/1 så overkligt att den va så stor men ändå känner man den inte.

    Känner mig knappt gravid längre utom när jag anstränger mig då känns det haha 

    Ska du berätta för din handledare eller hur känner du?
  • Nelliemimmi
    Loppan1994 skrev 2023-01-18 19:18:00 följande:
    Men va? Haha hur sjukt? 😂😍

    Ja så svårt verkligen!! 

    Okej! Jag tänkte jag skulle berätta för chefen efter rul så får jag ansöka efter det. När har du rul? 
    Vi var på tidigt ultraljud den 10/1 så overkligt att den va så stor men ändå känner man den inte.

    Känner mig knappt gravid längre utom när jag anstränger mig då känns det haha 

    Ska du berätta för din handledare eller hur känner du?
    Såå sjukt!! 😄🤩Vart arbetar du någonstans?

    Jaa ja hade kub den 10/1 och rul har jag 20/2, när har du?

    Jag känner inte heller än nå fosterrörelser men de kommer nog till vecka 20! 

    Haha jaa, men ja är bara så trött hela tiden 😄 

    Ja jag måste nog säga för jag har 2 besök med bm under den tiden,  så måste planera in det i schemat 
  • Loppan1994
    Nelliemimmi skrev 2023-01-18 19:49:00 följande:
    Såå sjukt!! 😄🤩Vart arbetar du någonstans?

    Jaa ja hade kub den 10/1 och rul har jag 20/2, när har du?

    Jag känner inte heller än nå fosterrörelser men de kommer nog till vecka 20! 

    Haha jaa, men ja är bara så trött hela tiden 😄 

    Ja jag måste nog säga för jag har 2 besök med bm under den tiden,  så måste planera in det i schemat 
    Ja men verkligen 😁

    Jag arbetar som personlig assistent, hur långt har du kvar på pluggandet? 🙂 vart så sugen på att läsa vidare, men har ungefär 7 ämnen att läsa upp som jag skjutit på 😆

    Jag har rul den 24/2 känns så långt dit 😅

    Ja jag tänker oxå så, men har så svårt att slappna av så vill bara att det ska kännas nu 🥰

    Vad ska du göra på dom 2 besöken? Jag ska inte dit förens i mars igen. Första gången va samtal och andra prover 🤔
  • Nelliemimmi
    Loppan1994 skrev 2023-01-18 21:59:06 följande:
    Ja men verkligen 😁

    Jag arbetar som personlig assistent, hur långt har du kvar på pluggandet? 🙂 vart så sugen på att läsa vidare, men har ungefär 7 ämnen att läsa upp som jag skjutit på 😆

    Jag har rul den 24/2 känns så långt dit 😅

    Ja jag tänker oxå så, men har så svårt att slappna av så vill bara att det ska kännas nu 🥰

    Vad ska du göra på dom 2 besöken? Jag ska inte dit förens i mars igen. Första gången va samtal och andra prover 🤔
    Okej kul! Jag börjar i termin 3 nu, så hinner gå denna termin innan jag tar lite ledigt, sen har jag 3 terminer kvar! 
    Jaa lätt att skjuta upp men du borde köra tänk dig du har många år att jobba. Om du är klar med allt bara om 10 år så är du 38! Och du ska jobba till 65 år så de är många år, bara sätta igång kör lite i taget det är värt 😊👍 

    Jaa men tycker tiden går fort för min del! 
    Ena är ett samtals grej med bm men försökte ringa idag o säga att ja ej behöver den tiden så hon skulle återkomma (man pratar bara hur man mår o fyller en enkät) sen den andra tiden jag har är rul. 
  • Janina95

    Får man fortfarande gå hem i v.20? Trodde dom hade tagit bort det..
    Jag blev iallafall gravid då covid va som störst, och fick gå hem i v20, jag är inte vaccinerad.. har inte heller haft covid.
    Jag skulle inte vara rädd, så länge du bär munskydd osv och håller en god handhygien så ska det inte vara några problem.
    Men om du är orolig så ta det med din lärare och mentor på praktiken och se vad dom tycker och vilka riktlinjer dom har på sjukhuset.

  • Loppan1994
    Nelliemimmi skrev 2023-01-19 14:17:41 följande:
    Okej kul! Jag börjar i termin 3 nu, så hinner gå denna termin innan jag tar lite ledigt, sen har jag 3 terminer kvar! 
    Jaa lätt att skjuta upp men du borde köra tänk dig du har många år att jobba. Om du är klar med allt bara om 10 år så är du 38! Och du ska jobba till 65 år så de är många år, bara sätta igång kör lite i taget det är värt 😊👍 

    Jaa men tycker tiden går fort för min del! 
    Ena är ett samtals grej med bm men försökte ringa idag o säga att ja ej behöver den tiden så hon skulle återkomma (man pratar bara hur man mår o fyller en enkät) sen den andra tiden jag har är rul. 
    Vad skönt då att du hinner med det! :) jaa det är sant, jag får väl ta tag i allt efter denna bebisen ☺

    Jaha okej 😀
  • Nelliemimmi
    annie dark skrev 2023-01-19 14:39:28 följande:

    Det går inte att söka graviditetspenning om man är student. 


    Nej jag vet, ska inte heller ansöka om det:) och loppan94 arbetar som personlig assistent så hon kan söka om de :)
  • SoulsWillRise

    Hej. Jag är gravid i vecka 25 och jobbar på ett äldreboende. Jag har tagit 3 sprutor. Min chef har sett till att jag fått vara på en annan avdelning vid konstaterad corona. Kaxig som jag var gick jag runt och sa att jag tror att jag är immun mot corona eftersom jag aldrig haft det. Och även fast jag varit försiktig på jobbet så åkte jag på skiten 22 december och låg sjuk hela julen. Det var alltså första gången jag hade corona. Jag hade berättat för handledaren att jag är gravid om jag vore du. 

  • Nelliemimmi
    SoulsWillRise skrev 2023-01-22 18:35:17 följande:

    Och ja, jag tänker fortsätta jobba så länge som möjligt :) är som sagt i vecka 25 nu :)


    Gick inte citera på den andra..

    Tack för informationen! Och så jobbigt med covid! Som tur har ja haft det 1 gång innan jag blev gravid, men känns inge kul o få det under graviditeten. 

    Ska absolut berätta för min handledare 🙏 

    Förmodar att du och bebisen mår bra nu iallafall så det inte händer något under covid ❤️ 
  • Loppan1994

    Hur går det för dig?
    Vet inte om ja känt av bebis lite dom sista veckorna eller om de är mina tarmar, svårt att avgöra 😂 

  • Loppan1994

    Köpte även en doppler för ja tänkte ja skulle bli lugnare, haha nejdå det blev tvärtom tog ungefär 30 min innan jag ens hittade nått och då var de nog min egen puls för låg aldrig över 100. 
    Sen häromdagen hittade jag nått på 140 väldigt långt ner men inte så starkt sen bara min egna igen 😂😂

Svar på tråden Ni som är gravida och jobbar inom vården!