• Tue 17 Jan 2023 20:07
    1759 visningar
    1 svar
    1
    1759

    Barn med OCD (kombination autism)

    Hej, jag har en snart tolvåring med autism nivå 1 som i våras/somras utvecklade tvångssyndrom/OCD efter ett par olyckliga händelser på varandra. Under sommaren så eskalerade det och på grund av delad vårdnad där ena vårdnadshavaren motsatte sig medicinering så fick det tyvärr fortgå obehandlat allt för lång tid. Nu har det dock börjat vända, med medicinering och behandling via BUP. Men... det går så sakta framåt och det känns så tungt att vara själv med allt. Umgänge är inte aktuellt just nu på grund av tvånget då den andra föräldern bor ett par timmars bilresa bort.

    Jag skulle gärna komma i kontakt med andra föräldrar som har barn med tvångssyndrom/OCD, med eller utan autism "i botten". Byta lite erfarenheter, stötta varandra, dela med oss av tips och trix för att motivera, peppa och stötta barnet och samtidigt hålla sig uppe själv. Främst oron/smärtan i att se barnet må så dåligt är svår, tycker jag. Jag blir så ledsen för hans skull, och det dåliga samvetet är hela tiden så nära - gör jag allt jag kan? Borde jag inte göra lite bättre ifrån mig? Jag skäms när jag inte orkar och jag blir irriterad, när jag inte är pedagogisk och tålmodig - hur hanterar ni den känslan?

    Finns ni där ute?

  • Svar på tråden Barn med OCD (kombination autism)
  • Tue 17 Jan 2023 20:24
    #1

    Jag har inget barn med den problematiken men vill påminna dig om att det finns anhöriggrupper för de som lever med anhöriga med psykisk sjukdom. Iaf i de större städerna. Jag vill verkligen tipsa dig om det, jag har släkt som har funnit stor hjälp och tröst i sagda grupper.

Svar på tråden Barn med OCD (kombination autism)