• Anonym (Långsamt)

Vänta med sex tills hjärnan är fullt utvecklad.

Gjorde du det, väntade tills du hade fyllt 30 år?
    Tycker du att man bör göra det?

I Sverige och de flesta andra västerländska samhällen är denna ålder i lagens mening uppnådd vid 18 års ålder, vilket också brukar kallas myndighetsålder. Vuxen kan också innebära att en person har nått full mognad. Den mentala, kroppsliga och sociala utvecklingen till vuxen kan pågå ända till 20?25-årsåldern.

En del känner sig vuxna redan i början av 20-årsåldern, för andra kommer kanske aldrig känslan av att "vara vuxen". Men det finns en specifik ålder då forskare menar att man är vuxen ? nämligen vid 30. Då har hjärnan utvecklats helt menar dem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-19 12:57
    Ni som väntade tills ni kände er redo/vuxna, anser ni att ni själva kunde avgöra när ni kände så? Eller är det bättre att andra talar om för er när ni är redo?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-19 13:00
    Hur tycker ni att det ska kännas när man är redo/vuxen nog att ha sex?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vänta med sex tills hjärnan är fullt utvecklad.
  • Anonym (Opel)
    Camarosmurfen skrev 2023-01-20 13:30:59 följande:

Med tanke på att människor blir könsmogna redan vid 15-årsåldern så historiskt (alltså stenåldern) lär det ju vara det som ansetts vuxen och som har fungerat evolutionär.

Har läst att den kvinnliga kroppen är som allra bäst förberedd på att hantera graviditet och förlossning i 17-årsåldern, (logiskt om man tänker på när förmågan att bli gravid utvecklas) så att då tramsa om att kvinnor borde vänta tills de är 30 pga att hjärnan inte är "färdigutvecklad" när fertiliteten redan börjat nedgå, är ju höjden av dumhet. 

Jag tror att många tycker att det är väldigt bra om män inte ligger med kvinnor som är yngre än 30 år.
  • Anonym (bs deluxe)
    Anonym (Opel) skrev 2023-01-20 13:36:36 följande:
    Jag tror att många tycker att det är väldigt bra om män inte ligger med kvinnor som är yngre än 30 år.
    Det beror nog snarare på hur gammal mannen är. Jag tippar snarare på att du hört att den är väldigt bra om gamla gubbar inte ligger med unga tjejer. Jag har väldigt svårt att se att någon tycker att jämgamla ska ligga med varandra.
  • Anonym (bs deluxe)
    Anonym (bs deluxe) skrev 2023-01-20 14:01:37 följande:
    Det beror nog snarare på hur gammal mannen är. Jag tippar snarare på att du hört att den är väldigt bra om gamla gubbar inte ligger med unga tjejer. Jag har väldigt svårt att se att någon tycker att jämgamla ska ligga med varandra.
    jämngamla inte ska ligga med varandra.... ska det stå
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (bs deluxe) skrev 2023-01-20 11:38:40 följande:
    Fast jag tror inte att TS frågeställning innefattar mindreåriga
    Nej, hela TS tråd handlar om att raljera över att stora åldersskillnader inte är lämpligt om den yngre är väldigt ung.

Ännu en medelålders man som surar över att han inte får ligga med unga tjejer, eller att unga kvinnor inte vill ha honom.

När vissa avråder från stora åldersskillnader eller från att utnyttja unga, försöker han få det till att ungdomar och unga vuxna inte borde ligga öht. Som om det var det frågan handlade om.
  • Anonym (bs deluxe)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-20 15:42:49 följande:
    Nej, hela TS tråd handlar om att raljera över att stora åldersskillnader inte är lämpligt om den yngre är väldigt ung.

Ännu en medelålders man som surar över att han inte får ligga med unga tjejer, eller att unga kvinnor inte vill ha honom.

När vissa avråder från stora åldersskillnader eller från att utnyttja unga, försöker han få det till att ungdomar och unga vuxna inte borde ligga öht. Som om det var det frågan handlade om.
    Japp, det ligger nog något i det du säger Flört

Jag hade en gång en intressant diskussion med en sån snubbe som satt och dräglade över unga tjejer på stan. Jag frågade om han inte tyckte det var lite äckligt med så stora åldersskillnader?... nä det tyckte han inte och menade på att ungar tjejer kan vara väldigt mogna...och äldre män pigga och ungdomliga, och bla bla bla

Jag visste att han själv hade en dotter i den åldern så jag frågade honom om han skulle vara ok med att någon annan gubbe i hans ålder satte på henne?... eh va!!?? nej det ville han ju inte... och när jag frågade honom om han skulle vara ok med att någon annan gubbe satt och dräglade över henne som han gjorde på andra unga tjejer så vart det obekvämt och så bytte han snabbt samtalsämne Drömmer
  • Anonym (M)
    Anonym (bs deluxe) skrev 2023-01-20 14:02:11 följande:
    jämngamla inte ska ligga med varandra.... ska det stå
    Ska inte jämngamla ligga med varandra?

Då måste jag skaffa någon yngre att ha sex med.

• Jim84

Följdfråga: Är hjärnan fullt utvecklad innan man haft sex?

• Anonym (Långsamt)
    Jim84 skrev 2023-01-22 12:27:37 följande:

Följdfråga: Är hjärnan fullt utvecklad innan man haft sex?

Och hur mår hjärnan EFTER?
    En del har mindblowing sex.
    Hjärnan sprängs alltså.
  • Anonym (Inio)

Tror det är bra att vänta faktiskt. I alla fall om man är tjej.

• Tom Araya
    Anonym (Långsamt) skrev 2023-01-19 12:50:27 följande:
    Vänta med sex tills hjärnan är fullt utvecklad.

Gjorde du det, väntade tills du hade fyllt 30 år?
    Tycker du att man bör göra det?

I Sverige och de flesta andra västerländska samhällen är denna ålder i lagens mening uppnådd vid 18 års ålder, vilket också brukar kallas myndighetsålder. Vuxen kan också innebära att en person har nått full mognad. Den mentala, kroppsliga och sociala utvecklingen till vuxen kan pågå ända till 20?25-årsåldern.

En del känner sig vuxna redan i början av 20-årsåldern, för andra kommer kanske aldrig känslan av att "vara vuxen". Men det finns en specifik ålder då forskare menar att man är vuxen ? nämligen vid 30. Då har hjärnan utvecklats helt menar dem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-19 12:57
    Ni som väntade tills ni kände er redo/vuxna, anser ni att ni själva kunde avgöra när ni kände så? Eller är det bättre att andra talar om för er när ni är redo?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-19 13:00
    Hur tycker ni att det ska kännas när man är redo/vuxen nog att ha sex?

Felet du gör är att du likställer den vetenskapliga åldern för hjärnans färdigutvecklande med att vara mogen för sex, utan att du särskilt argumenterar för det. Prova att ställa det mot alla andra aktiviteter de flesta normalt ägnar sig åt i åldrar under 30... är man mer mogen för dessa än att ha sex? 
    Varför måste hjärnan vara helt färdigutvecklad för att ha sex jämfört med allt annat vi rimligen ägnar oss åt upp till 30? Kan du argumentera för detta?
  • Anonym (Långsamt)
    Tom Araya skrev 2023-01-22 13:20:11 följande:
    Felet du gör är att du likställer den vetenskapliga åldern för hjärnans färdigutvecklande med att vara mogen för sex, utan att du särskilt argumenterar för det. Prova att ställa det mot alla andra aktiviteter de flesta normalt ägnar sig åt i åldrar under 30... är man mer mogen för dessa än att ha sex? 
    Varför måste hjärnan vara helt färdigutvecklad för att ha sex jämfört med allt annat vi rimligen ägnar oss åt upp till 30? Kan du argumentera för detta?
    Folk har mer åsikter om vilka en ung människa ligger med, men när en ung människa ger sig ut på vägarna i en tung bil, då hör man inte lika mycket.
  • Anonym (25. Inte 30)

Jag ogillar skarpt när man ändrar biologiska faktum efter samhällsanda.

Jag tycker man skall fråga sig varför och hur en ålder som tidigare var 25 numera är 30, hur man kommit fram till det och jämföra med tidigare långt mer extensiva vetenskap som gav siffran 25. Det här med att hjärnan är färdigutvecklad först vid 30 är ett rent påhitt. Man ökar den gränsen för att man av någon anledning vill att det skall vara så, och upprepar man det tillräckligt många gånger så blir det en allmän sanning. Att du känner dig vilsen i livet när du är 29 beror inte på att din hjärna inte är färdigutvecklad.

25 inte 30. 

Svar på tråden Vänta med sex tills hjärnan är fullt utvecklad.