• Songless

    Rättigheter som borgensman?

    Hej...


    Jag är borgensman på min systers lägenhet. Nu har jag fått ett kravbrev på nästan en hel årshyra! Bortsett från att jag är oändligt besviken på min syster så undrar jag hur i hela h**vete fastighetsbolaget inte har hört av sig tidigare! Är det verkligen lagligt att vänta såpass länge innan de ger mig en notis om vad som försigår? Tycker att det borde räcka med max 2 missade hyror innan de borde hört av sig! Någon här som vet något kring detta och vad man har för rättigheter som borgensman i detta fallet?


    Mvh

  • Svar på tråden Rättigheter som borgensman?
  • Themis
    chrissepisse skrev 2023-01-19 19:42:37 följande:
    Borgensman, inte borgenär. En viktigt skillnad (som ts har koll på)
    För en gångs skull felrättat till borgensman, det var ovanligt.

    Med borgenären avses I den meningen du kommenterar den som skulden är till, att den måste kanske dela upp fakturan för att inte sänka TS ekonomi helt.

    Borgenär- den som äger skulden
    Gäldenär- den som är satt i skuld, måste GÄLDA sin skuld, av tyskans Geld=pengar

    Borgensman, den som får ta skiten om gäldenären inte gör rätt för sig.

    Är alla med nu?
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Themis

    Tyvärr åligger det TS som har tagit på sig borgen att följa upp och kolla så att gäldenären gör rätt för sig, eller be att borgenären uppdaterar henne om detta inte sker.

    Det är det borgen betyder- du är ansvarig för en slarvpelle.

    Borgenären bryr sig bara om att det finns någon inblandad som har pengar som kan betala.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Cusoon
    chrissepisse skrev 2023-01-19 19:42:37 följande:
    Borgensman, inte borgenär. En viktigt skillnad (som ts har koll på)
    Tack, då vet jag. Jag är som erkänt inte insatt, jag googlade bara för att jag hade tid och fann intressanta artiklar om ämnet.
  • Themis
    Cusoon skrev 2023-01-19 20:34:29 följande:
    Tack, då vet jag. Jag är som erkänt inte insatt, jag googlade bara för att jag hade tid och fann intressanta artiklar om ämnet.
    Just den rättningen som gjordes var fel. Se ovan.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Pilsner
    glassgumman78 skrev 2023-01-19 20:22:59 följande:
    På vilket sätt skulle det missbrukas menar du för att de kräver av gäldenären först och sen först efter en tid kräver av borgensmannen...
    Systern kan ha flyttat 1993 men glömde säga upp lägenheten. Hyresvärden känner till det givetvis, men säger inget då de ändå har tomma lägenheter. De kräver nu TS på hyra för 25 år.
  • glassgumman78
    Pilsner skrev 2023-01-19 20:43:59 följande:
    Systern kan ha flyttat 1993 men glömde säga upp lägenheten. Hyresvärden känner till det givetvis, men säger inget då de ändå har tomma lägenheter. De kräver nu TS på hyra för 25 år.
    Finns preskriptionstid...3 år...
    10 år på bankskuld.
  • Pilsner
    glassgumman78 skrev 2023-01-19 20:49:45 följande:
    Finns preskriptionstid...3 år...
    Du menar alltså att hyresvärden medvetet kunde väntat tre år utan att informera TS?

    Med 8000 i månadshyra skulle TS krävas på närmare 300 000 kr utan förvarning - trots att hyresvärden lika gärna kunde meddelat TS efter två månader.
  • Egon den stora

    Skulle tro att du har svårt att komma vidare med detta, det gäller ju också omvänt att du har skyldighet att kontrollera att din syster verkligen betalar. 
    Det smidigaste är nog bara att betala kravet och sedan kräva det av systern om du vill. Du skrev ju inte på om du inte har råd att stå för smällen ändå väl? 

  • Ordinär Man

    Först om främst måste du se till gå till Kronofogden för de pengar din syster är skyldig dig. Ring dem i morgon så hjälper de dig.

  • glassgumman78
    Ordinär Man skrev 2023-01-23 19:52:31 följande:

    Först om främst måste du se till gå till Kronofogden för de pengar din syster är skyldig dig. Ring dem i morgon så hjälper de dig.


    Det förutsätter ju att TS redan har betalt.
    Endast då kan TS kräva sin syster via sk. regressrätt. 
  • Ordinär Man
    glassgumman78 skrev 2023-01-24 08:46:54 följande:
    Det förutsätter ju att TS redan har betalt.
    Endast då kan TS kräva sin syster via sk. regressrätt. 
    Det har du rätt i. Här går jag händelserna i förväg.
  • Egon den stora
    Ordinär Man skrev 2023-01-24 19:15:54 följande:
    Det har du rätt i. Här går jag händelserna i förväg. Dessutom är ju steget innan kronofogden att prata med systern och få henne att betala. 
Svar på tråden Rättigheter som borgensman?