• Anonym (TS)
    Thu 19 Jan 2023 23:17
    2566 visningar
    11 svar
    11
    2566

    Tror mamma har gjort en socanmälan

    Vill inte berätta för mycket detaljer men min mamma och min sambo (pappa till mitt yngsta barn) är tyvärr ovänner, det har lett till en del konflikter mellan mig och mamma också. 

    För några veckor sen fick jag reda på att någon en anonym orosanmälan. Den som har ringt har försökt få det att låta som att det är en granne men det är omöjligt pga saker som står i anmälan. Jag är ganska säker på att det är antingen min mamma eller hennes syster som hon pratar med varje dag. Jag tror att de har gjort det tillsammans men det är inte helt uteslutet att systern har gjort det (trots att hon bor på andra sidan Sverige och inte har träffat mig eller barnen på många år). Hon är ganska speciell och älskar drama och intriger .. och jag tror att hon har gjort en anmälan för många år sen också. 


    Iallafall så startade ingen utredning..mamma nekar och säger att det inte är hennes syster heller., Det jag är rädd för är bara att de hittar på något mer. Granne lär de inte försöka med igen men kan de t.ex låtsas vara skolan eller BVC? Eller visst är det så att om skolan eller sjukvården anmäler så är det inte anonymt? 
    Och hur ska jag göra med mamma , går det att förlåta? 


     

  • Svar på tråden Tror mamma har gjort en socanmälan
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 19 Jan 2023 23:23
    #1

    Ville tillägga också att mamma har gjort liknande saker förut t.ex mot min pappa när de skiljde sig.. 
    Det känns jättehemskt och min sambo vill inte att hon sätter sin fot här nu eller träffar vårt gemensamma barn.. tidigare har de försökt undvika varandra.

    Det går ju inte att bevisa att det är hon helt säkert men det måste vara antingen hon eller någon hon har pratat med.. är jätteledsen för allting och besviken på henne. 

  • Thu 19 Jan 2023 23:26
    #2

    Är anmälan obefogad skulle jag aldrig förlåta om den kom till från en släkting eller nära vän. Det är detsamma som att ta skit, aldrig! Du förtäljer inte vad det handlade om och det behöver du inte heller göra men vad orosanmälan bygger på är avgörande för hur stort sveket skulle kännas för mig. Avgörande för om jag skulle kunna hantera det utan stöd från någon annan. Är anmälan däremot befogad, ja då har en ju satt sig i skiten själv.

  • Anonym
    Thu 19 Jan 2023 23:27
    #3
    Cusoon skrev 2023-01-19 23:26:22 följande:

    Är anmälan obefogad skulle jag aldrig förlåta om den kom till från en släkting eller nära vän. Det är detsamma som att ta skit, aldrig! Du förtäljer inte vad det handlade om och det behöver du inte heller göra men vad orosanmälan bygger på är avgörande för hur stort sveket skulle kännas för mig. Avgörande för om jag skulle kunna hantera det utan stöd från någon annan. Är anmälan däremot befogad, ja då har en ju satt sig i skiten själv.


    De startade inegn utredning, så den ansågs obefogad
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 19 Jan 2023 23:40
    #4
    Cusoon skrev 2023-01-19 23:26:22 följande:

    Är anmälan obefogad skulle jag aldrig förlåta om den kom till från en släkting eller nära vän. Det är detsamma som att ta skit, aldrig! Du förtäljer inte vad det handlade om och det behöver du inte heller göra men vad orosanmälan bygger på är avgörande för hur stort sveket skulle kännas för mig. Avgörande för om jag skulle kunna hantera det utan stöd från någon annan. Är anmälan däremot befogad, ja då har en ju satt sig i skiten själv.


    Tack för svar! 


    Ja jag skulle säga att den är obefogad.. däremot blev det ett ganska stort bråk mellan min mamma och sambo i slutet av November (började med en skitsak , inget våld men skrik osv),vill inte gå in på alla detaljer men hon ringde polisen. De ansåg inte att något brott hade begåtts men soc blir ju kontaktade om polisen kommer dit. De ringde från soc och jag förklarade situationen, att de är ovänner osv och de startade ingen utredning..
    Den här gången fick jag bara brev där det också stod att de inte startar någon utredning.


    Bråket mellan dom och att polisen kom dit var såklart inte bra för barnen.. men det vet ju soc som sagt redan om. Och att de är ovänner är såklart inte så bra heller.. hade verkligen önskat att det inte var så. Men just det som stod i den anonyma anmälan (som mest handlade om min sambo) var obefogat.  

  • Thu 19 Jan 2023 23:52
    #5
    Anonym (TS) skrev 2023-01-19 23:40:22 följande:

    Tack för svar! 


    Ja jag skulle säga att den är obefogad.. däremot blev det ett ganska stort bråk mellan min mamma och sambo i slutet av November (började med en skitsak , inget våld men skrik osv),vill inte gå in på alla detaljer men hon ringde polisen. De ansåg inte att något brott hade begåtts men soc blir ju kontaktade om polisen kommer dit. De ringde från soc och jag förklarade situationen, att de är ovänner osv och de startade ingen utredning..
    Den här gången fick jag bara brev där det också stod att de inte startar någon utredning.


    Bråket mellan dom och att polisen kom dit var såklart inte bra för barnen.. men det vet ju soc som sagt redan om. Och att de är ovänner är såklart inte så bra heller.. hade verkligen önskat att det inte var så. Men just det som stod i den anonyma anmälan (som mest handlade om min sambo) var obefogat.  


    Förstår att du ser sambandet mellan grälet och anmälan, särskilt eftersom den berör din sambo. Låter som att någon form av hot uppfattades pga inkoppling av polis, nåväl, det angår inte mig. Om det är din mamma som har anmält, vill du förlåta? Även utan vetskap om vem anmälan kom ifrån så misstänker du din mamma, tror du att du kommer att kunna släppa dom tankarna? Du måste göra det som känns bäst för dig.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 20 Jan 2023 00:52
    #6
    Cusoon skrev 2023-01-19 23:52:59 följande:
    Förstår att du ser sambandet mellan grälet och anmälan, särskilt eftersom den berör din sambo. Låter som att någon form av hot uppfattades pga inkoppling av polis, nåväl, det angår inte mig. Om det är din mamma som har anmält, vill du förlåta? Även utan vetskap om vem anmälan kom ifrån så misstänker du din mamma, tror du att du kommer att kunna släppa dom tankarna? Du måste göra det som känns bäst för dig.

    Tack för svar!
    Alltså det är ju ändå min mamma  .. men hon är inte alltid den lättaste. Innan jag träffade min nuvarande sambo var jag i princip ensamstående med mina två äldre barn och jobbade kväll/natt, då brukade jag betala min mamma för att vara barnvakt för det funkade bäst så och jag litade på henne med barnen mer än nån främmande person.  Då var hon hos mig väldigt mycket och hon gillar att bestämma och har svårt att kompromissa, sen när min sambo flyttade in blev det konflikter pga att hon inte fick bestämma lika mycket längre .. han är väl kanske inte den lättaste heller men det är ju ändå mitt och hans hem. 


    Jag har varit arg på båda för att de inte kan hålla sams .. bråken började förra vintern när jag var höggravid. 


    Vet inte hur jag ska göra nu, skulle nästan kännas bättre om mamma erkände iallafall.. Och om jag visste att hon (eller hon och min moster) inte kommer göra något mer. Hon har ju betytt mycket för mina äldre barn så vill inte bryta kontakten med henne helt men det här känns verkligen som ett stort svek. 


    Är som sagt nästan helt säker på att det är hon eller att hon vet om det iallafall om det var min moster   , är 100% säker på att det inte är en granne så enda alternativet är isåfall om min moster skulle gjort det utan att mamma visste .. 


     

  • Fri 20 Jan 2023 01:28
    #7

    Jag tror inte att du kommer att få något erkännande. Jag tycker att det är vidrigt att blanda in myndigheter med avsikt att jävlas och inte för att barnet/barnen far illa, det är maktutövning. För mig spelar det ingen roll vem det är, kan jag säga att det absolut är en helt obefogad anmälan, då hade det varit oförlåtligt. Kontakten hade brutits på direkten.

    Det är tråkigt att din sambo och mor inte kommer överrens, för det går ju ut över dig och barnen nu. Om du upplever att din mor behöver ta ett steg tillbaka, att du sagt det till henne men att hon inte respekterar det, då är det nog bäst att du håller henne på avstånd ett tag. Kanske har osämjan lagt sig om ett tag, kanske att hon inte släpper bråket med din sambo, eller din sambo kanske inte heller drar ett streck, vem vet, det får tiden utvisa. Men hur som helst, även fast du resonerar som att det är ju ändå din mamma, så har hon ingen rätt att bete sig hur som helst, varken mot din sambo eller gentemot dig.

  • Fri 20 Jan 2023 08:15
    #8

    Usch, vilken jobbig situation. Säger som ovanstående. Om det inte finns minsta befog, och då menar jag verkligen det minsta, så får du kanske ta och bryta med mamset på ett tag. Du kanske kan skriva ett brev och i detalj förklara hur du känner? Jag vet ju inga detaljer här men jag hoppas innerligt att du rannsakat dig själv och din sambo också. Vad jag menar är att man ibland kan bli lite blind för sin egen situation. Det förekommer väl inte något som helst fysiskt eller psykiskt våld i hemmet? Inget alkhohol- eller drogmissbruk? Barnen behandlas alltd väl?
    Önskar dig allt gott

  • Anonym (Stell­a)
    Fri 20 Jan 2023 08:35
    #9

    Tror du att din mamma gjorde det med barnens bästa för ögonen eller för att knäppa din sambo på näsan? Även om soc inte tyckte anmälan hade bäring så kanske din mamma tror att barnen far illa och anmälde av ett gott syfte?


    För mig hade det varit det avgörande. Om jag misstänkte att hon anmälde för att djävlas så hade jag haft väldigt svårt att fortsätta relationen. Om hon eller syrran anmälde för att de genuint tror att barnen far illa och att ni behöver hjälp som familj då hade jag kanske kunnat förlåta och gå vidare men troligtvis med ett visst avstånd ändå. 

  • Fri 20 Jan 2023 12:12
    #10

    Om någon gjort så enbart för att ställa till problem eller bråka så hade jag inte kunnat ha mer kontakt med den personen.  Allt förtroende är ju borta. 

  • Anonym (äää)
    Fri 20 Jan 2023 12:18
    #11

    Eftersom anmälan inte ledde någonstans tycker jag inte du ska oroa dig mer. Skulle någon göra något mer, så är du ju trygg i att allt är ok hos er, eller hur? 

    Om skola eller annan instans gör anmälan så är det inte anonymt så det är klart att de inte skulle kunna låtsas vara något sådant. Dessutom kan soc ringa skolan för att prata vidare, och då skulle det ju direkt märkas att det inte var skolan som låg bakom. 

    Korkat gjort, om det nu inte är så att mamma/moster har fog för att göra anmälan? Är det något med din sambo (våldsam, super, tar droger?). Om inte, så är allt lugnt.

     
    Ni kanske ska pausa kontakten ett tag, tills du vet hur du vill göra. Om dina äldre barn vill träffa mormor så är det väl schysst de får göra det för de har en egen relation. 

Svar på tråden Tror mamma har gjort en socanmälan