• keeta

    Hembesök av soc (missbrukare utan barn)

    Hej på er! 

    Fick förra veckan reda på att socialtjänsten vill göra hembesök hos mig. Jag bor med make och 2 katter. Inga barn. Jag går hos soc för att behandla mitt alkoholberoende (är nykter alkoholist) och min make är under behandling för ett annat beroende men vi är rena båda två. Kommer på möten, han gör pissprov varje vecka. Vi är arbetsföra och tar inga bidrag. 

    FRÅGA: vad kommer soc kolla efter hemma? Kommer de leta efter droger? Gå igenom medicinskåp? Vad ska man tänka på liksom?   

  • Svar på tråden Hembesök av soc (missbrukare utan barn)
  • Anonym (skeptisk)
    Anonym (Soc.) skrev 2023-01-25 06:21:16 följande:
    En del kommuner har dessvärre gjort hembesök till en obligatoriskt rutin när man ansöker om försörjningsstöd och försöker ge avslag med motiveringen att man ej medverkar till utredning om man ej går med på det. Alltså inte en service som erbjuds. Syftet är att kontrollera om det fina dyra kapitalvaror, att se om man verkligen bor där man säger, och se om det verkar bo fler i hushållet än vad som uppges. Sker ofta i problemkommuner, bidragsbedrägeri är ett problem.

    Hursomhelst har en sådan rutin kritiserats av både IVO och JO flera gånger. Man får kräva hembesök men då måste det finnas dokumenterade skäl för varje individuellt fall. Inte som ett standard förfarande.
    Ja, så mycket har man ju lärt sig. När Socialtjänsten gör något finns det alltid ett syfte. Att de skulle vilja besöka någon i hemmet är ingen service, att det ska vara mer avslappnat eller liknande. Nej, vill de göra hembesök vill de snoka i något. 

    Vanligen tror jag det är för att se om det råder social misär i bostaden eller inte. Speciellt om det finns barn inblandat. Är det försörjningsstöd man söker kan jag också tänka mig att man försöker bedöma den ekonomiska standarden på inredningen, se om fler bor där osv. 
  • Anonym (E)

    Om detta inte var en i raden av trådarna bör TS kunna svara på hur det gick nu.

  • Anonym (Igen)

    Läs tidigare kommentarer till er som är efter och lyfter gamla trådar! Personen jobbar INTE inom socialtjänsten som skrivit i tråden, samt att TS fick hjälp i en annan trådstart.

  • Anonym (E)
    Anonym (Igen) skrev 2023-03-01 16:07:59 följande:

    Läs tidigare kommentarer till er som är efter och lyfter gamla trådar! Personen jobbar INTE inom socialtjänsten som skrivit i tråden, samt att TS fick hjälp i en annan trådstart.


    Vad babblar du om? Soc. -nicket är visserligen inte trovärdigt men inte relevant för tråden.
  • Anonym (Igen)
    Anonym (E) skrev 2023-03-01 16:11:35 följande:
    Vad babblar du om? Soc. -nicket är visserligen inte trovärdigt men inte relevant för tråden.
    Babblar är väl snarare du som är lite trög inte hänger med i matchen. Finns en till tråd med samma skribenter i den, leta upp själv.
  • Anonym (E)
    Anonym (Igen) skrev 2023-03-01 16:19:59 följande:
    Babblar är väl snarare du som är lite trög inte hänger med i matchen. Finns en till tråd med samma skribenter i den, leta upp själv.

    Nej, jag kan inte direkt gissa vad du tänker när du är otydlig. Kul nivå.


    Det finns mängder av antisoctrådar just nu så vilken syftar du på? För antar det är en sådan.

  • Anonym (skeptisk)
    Anonym (E) skrev 2023-03-01 16:24:05 följande:

    Nej, jag kan inte direkt gissa vad du tänker när du är otydlig. Kul nivå.


    Det finns mängder av antisoctrådar just nu så vilken syftar du på? För antar det är en sådan.


    Vad beror det på tror du?
  • Anonym (E)
    Anonym (skeptisk) skrev 2023-03-01 17:15:05 följande:
    Vad beror det på tror du?

    För att folk ska dumma sig eller vad tror du?


    Jag är inte korkad utan vet vad dessa trådar innebär och varför de skapas. Vad du pysslar med...oklart och onödigt.

  • riversnroads
    Anonym (Igen) skrev 2023-01-24 21:40:15 följande:
    Alltid under nick soc där du fått dussintals med kritik för att hävda sig för att jobba inom socialtjänsten lägg bara ner. Du finns bland trådar som är anmäld med (jobbar inom soc fråga mig vad du vill). Samt att anhöriga som faktiskt jobbar inom det yrket blivit chockad över det du lagt ut efter visat dina inlägg. IP nr kan lätt spåras vilket aldrig någon inom socialtjänsten skulle riskera, samt att de skriver kontrakt för vad som är lämpligt på sociala medier. Dröm vidare ditt troll och varför lyfta gamla trådar när du kan svara i dina egna om de nu finns kvar.

    Hej,
    jag jobbar i socialtjänsten och har gjort de senaste 7 åren.
    Var hämtar du kravet  att man ?skriver kontrakt? avseende sociala medier ifrån? 

    jag utgår ifrån att ni har beviljade insatser enligt 4:1 socialtjänstlagen (googla) vilket utgår från frivilliga insatser.
    Hembesök erbjuds och är av frivillig karaktär. Vi går inte igenom dina privata tillhörigheter.
    Du är skyddad av grundlagstiftningen och kan lämna både klagomål och kontakta IVO som är vårt granskande organ och om du uppfatta att du blivit felaktigt bemött eller påtvingad insatser.
    utredning av brottslighet gör polisen.

  • Anonym (skeptisk)
    Anonym (E) skrev 2023-03-01 17:33:08 följande:

    För att folk ska dumma sig eller vad tror du?


    Jag är inte korkad utan vet vad dessa trådar innebär och varför de skapas. Vad du pysslar med...oklart och onödigt.


    Intressant. Du får gärna utveckla dina teorier. 
  • Anonym (skeptisk)
    riversnroads skrev 2023-03-01 17:37:36 följande:

    Hej,
    jag jobbar i socialtjänsten och har gjort de senaste 7 åren.
    Var hämtar du kravet  att man ?skriver kontrakt? avseende sociala medier ifrån? 

    jag utgår ifrån att ni har beviljade insatser enligt 4:1 socialtjänstlagen (googla) vilket utgår från frivilliga insatser.
    Hembesök erbjuds och är av frivillig karaktär. Vi går inte igenom dina privata tillhörigheter.
    Du är skyddad av grundlagstiftningen och kan lämna både klagomål och kontakta IVO som är vårt granskande organ och om du uppfatta att du blivit felaktigt bemött eller påtvingad insatser.
    utredning av brottslighet gör polisen.


    Varför vill ni göra hembesök? Vilka sanktionsmöjligheter har IVO? Vilka beslut kan IVO påverka?
Svar på tråden Hembesök av soc (missbrukare utan barn)