Svikit min mamma. Fruktansvärt dåligt samvete.
Jag har under större delen av mitt liv mått dåligt på grund av olika skeenden och händelser i mitt liv. Bland annat pga en pappa som är alkoholist. Aldrig våldsam mot mig eller min mamma, men frånvarande. Min mamma var smart nog att lämna honom under mina första barndomsår och tog med sig mig och flyttade från honom. Ensam vårdnad om mig. Hon har haft många fysiska besvär, smärta, och har varit deprimerad och som en följd har detta även påverkat mig. Det var jobbigt många gånger att vara enda barnet och tackla allt själv. Många saker i mitt liv har varit traumatiskt och påverkar mig fortfarande. Saker som i mångas öron eller ögon kanske inte är så hemskt för att det drabbar så många, men hur upplevelser påverkar en är ju väldigt individuellt och beror på en massa olika faktorer.
Jag har haft fruktansvärt mycket stöd av min mamma genom livet. Hon har alltid funnits där och har alltid varit min bästa vän. Jag litar på henne helt och fullt. Hon litar helt och fullt på mig. Problemet är att jag mår fruktansvärt dåligt på grund av att jag som barn och tonåring gjorde dumma saker som jag ångrar så jävla mycket idag och jag önskar att jag bara hade sagt sanningen till min mamma direkt när sakerna hände/när jag gjorde dem, istället har jag ljugit eller dolt sanningen för henne. Svartmålat andra, och skyllt ifrån mig. Inte för att någon annan råkat illa ut av det, alltså det har inte direkt fått några konsekvenser för personerna jag skyllt på. Oftast har de varit inblandade också, och jag har varit medskyldig. Men känner mig som en hemsk person och en stor jävla svikare gentemot min mamma framför allt. Hon har alltid stått upp för mig och stridit för mig.
Kan liksom inte släppa alla dessa grejer eller gå vidare i livet, för lögnerna ligger och pyr i mitt inre och håller fast mig i ett hårt grepp av ånger och dåligt samvete. Vill berätta allt för henne och samtidigt blir jag så rädd för hur hon kommer reagera när hon hör att hennes oskyldiga, duktiga barn har gjort dessa saker... ändå har hon själv berättat en massa om vad hon gjorde som tonåring. Tjuvrökt, testat gräs, druckit sig sig stupfull m.m. Hon har beskrivit sig själv som en rastlös själ, och jag känner igen mig allt mer i henne när jag tänker tillbaka på hur jag själv har varit och tänkt. Vi är så otroligt lika. Även om jag inte velat tillstå det.
Jag har mått otroligt dåligt i perioder. När jag mår som sämst börjar jag också att tvivla på mig själv oerhört och älta alla gamla saker som hänt. Därför har jag nu börjat älta alla dumma grejer jag gjort.
Jag vet att många begår liknande/samma misstag, och att det är en del av att vara människa och att vara ung och dum framför allt. Det är vanligt att barn och tonåringar trotsar sina föräldrar som jag gjorde. Men jag har alltid velat vara ärlig mot min mamma.
Hon har alltid värderat mig så högt (egentligen sätter det en ganska stor press på en). Men hon är den sista jag vill såra egentligen. Vi har annars kunnat prata om exakt allt. Hon har sett mig stupfull t.ex. Men vissa perioder i tonåren bråkade vi väldigt mycket. Jag var så arg på henne och jag var så trött på att alltid vara duktig, snäll och skötsam i hennes ögon. Plötsligt föddes en inre rebell inom mig, en djävul, vilket också ledde till att jag gjorde korkade val
Barn: vid två/tre tillfällen snodde jag mina lekkamraters leksaker (1 pokemonboll, några pokemonfigurer samt 1 halsband, låtsades att jag hittade det på marken). Spenderade pengar på ett onlinespel genom mitt kontantkort. Jag råkade ta sönder en av min mammas gamla leksaker från hennes barndom, har aldrig vågat säga något. Vet inte om den är värd något idag. Hon har fortfarande inte upptäckt det. Skulle vilja lämna in den för lagning, om det ens går. Skrev en elak grej till en kompis på en chatt och skyllde sedan på någon annan. Var rädd för konsekvensen. Vi skulle nämligen åka hem till kompisen och ha ett samtal med föräldern, men det blev aldrig av för att jag mådde för dåligt av det. Skyllde på att kontot blivit hackat av en annan klasskompis. Kom undan med det.
Tonåring (15-17 år): tjuvrökte under ca 3 års tid, i skolan, på fester och hemma (fick nog till slut och brände upp ett helt cigarettpaket för att jag fick nog av det dåliga samvetet och ville dessutom sluta), testat gräs 1 gång. Snattat energidryck, billig parfym och billiga smycken. Skitit i att göra läxor och sedan sagt att jag faktiskt gjort dem, men i själva verket prioriterade jag datorspel).
That's it. Tror jag.
Jag har tyvärr alltid varit för bra på att dra vita lögner när jag känt mig trängd. Alltid varit bra på att dölja saker och ljuga. Men i vuxen ålder skulle jag aldrig få för mig att göra någon av dessa saker som jag gjorde som barn/tonåring. Jag var ju väldigt medveten redan då om hur dumt det var.
Nu sitter jag i valet och kvalet om jag ska ta och berätta allt jag gjort på en gång. Eller om jag ska ta det i omgångar. Eller helt låta bli. Det sistnämnda känns samtidigt som det sämsta alternativet, för jag vet att det inte kommer att kännas bättre för mig om jag fortsätter att hålla detta ständigt dåliga samvete inom mig... det tär och gör att jag mår mycket dåligt psykiskt. Stressad. Ångestfylld. Det var ändå så längesedan nu. I mina starka stunder tänker jag att jag bara borde säga det. Ut med språket. Dra av plåstret. Gör inte en big deal av det. Men hon mår så dåligt och hon har dessutom blivit sviken så många gånger i livet och därför är jag rädd för att hon ska bli så upprörd på mig att hon börjar tvivla på hela mig som person. Känns som att rätt tillfälle aldrig kommer. Men samtidigt blir jag arg, för jag vet ju att sakerna jag gjorde inte direkt är de grövsta brotten man kan begå, framför allt eftersom jag inte ens var myndig då.
Är medveten om att bara jag kan ta beslut om hur jag ska göra, men kanske någon varit igenom något liknande och kan peppa eller ge tips. Kanske hjälpa mig igenom det här.