• CQQkieë

    Nyfödd, glömt bort hur han ammar?

    Hej, 
     
    Min 2 veckor gamla bebis har börjat bli super svår att amma på natten. Det har gått ganska bra fram tills för en vecka sedan då han en natt var extra otröstlig och började med detta beteende. 
     
    Han ser ut som att han helt glömt bort hur man ammar och "stångar" bröstet men tar aldrig grepp om det, sedan är han liksom där och nafsar, vänder och vrider på huvudet som Stevie wonder så gnyr han lite till att gallskrika, detta pågår i allt från 5-15 min Tills han helt plötsligt hugger tag om bröstet som en kobra och börjar amma som normalt 🙈😅 
     
    På dagtid är han helt vanlig när det ska ammas och har inte några problem att greppa, men på nattetid eskalerar det tycker jag
     
    Vad är detta för trots?
     
    Har läst lite om ammningsvägran och tuttförvirring, men tycker inte det liknar helt på min bebis.. 
     
    Han blir ju frustrerad för att han vill amma , men inte klarar att ta grepp. Kan tillägga att det aldrig va ett problem innan och att det va därför när vi blev rekommenderade att ge ersättning i tillägg till amning pga lite trög viktuppgång, fick "lov" att ta till flaska för han va såå bra på att ta rätt grepp 🤔
     
    Det är det enda jag kan tänka mig, att flaskan har gjort att han blivit förvirrad och blir frustrerad då det inte funkar på samma sätt vid bröstet
     
    Hoppas någon har erfarenhet av detta och kan ge en orolig förstagångsförälder lite ro i själen ❤️
  • Svar på tråden Nyfödd, glömt bort hur han ammar?
  • Fjällsockan

    Bara en tanke eftersom det kanske går längre mellan matningarna på natten kan det vara så att bröstet är för spänt? Kanske prova Cottermans grepp och se om lillen får tag i bröstvårtan snabbare/lättare då? 

  • Anonym (Långtidsammare)

    Trots?! Det kommer i två-årsåldern. En bebis reagerar bara utifrån sina grundläggande behov. Och blir de inte mötta blir bebisen frustrerad. Det är vare sig amningsvägran eller tuttförvirring för då hade du inte kunnat amma på dagtid heller. Som ovan var inne på kan det vara lite för spända bröst pga längre uppehåll. Eller fel teknik om du liggammar. Jag tex har aldrig kunnat liggamma för mina bröst hamnade nere i madrassen. Jag satt upp och höll upp bröstet och formade det lite som en strut. Då får barnet bättre tag.

  • Anonym (D)

    Som flera har skrivit kan spänt bröst kan göra det svårare för honom att få ett bra tag. Det är ju möjligt att du fått mer produktion som gör brösten mer spända än innan. 

    Han kan också vara både lite yrvaken och överhungrig när han vaknar på natten.

    Ett knep förrutom att klämma ihop bröstet så att han lättare får grepp kan vara att mjölka ur lite mjölk och se till att han får lite mjölk i munnen. Kan verka lite lugnande och påminna honom om vad han egentligen ville...

  • CQQkieë

    Till anonym (Pallas) ÖH, trots? På en 2 veckors bebis?


    Stackars barn, och kallar man de trots så tidigt lär ni få en chock 

    ---------------------------------------------------------------------
    Woow! ....Ursäkta ordvalet.

    Du lägger inte vikt på att jag kallar bäbisen "Stevie wonder" eller "kobra" utan att jag valde att skriva "trots"..  kunde ha skrivit vad är det här för "flipp" "galskap" "psylle" hade menat lika mycket/lite med det... 

    Jag beskriver ett problem, om du läser det jag skrivit utan att hänga upp dig på 1 ord som du tänker döma ut mig som förälder på...  

    Meen, jag ska välja mina ord noga i fortsättningen så familjelivs trollen tyst kan gå vidare till nästa tråd och sparka på någon annan som ber om hjälp... 
  • CQQkieë

    Svar till fjällsockan ( kan inte citera av någon anledning)

    Min lilla har sin vaken tid på natten, så äter oftare på natten än dagen. Och har inte spända bröst överhuvudtaget. Handlar inte om att han inte klarar att få tag, ofta som han har hela nippeln i munnen men han stänger inte munnen, utan bara håller så ett tag innan han börjar stång och slänga fram och tillbaka med huvudet åt sidorna igen. 

    Har skrivit på fb i en ammningsgrupp och tydligen fler som haft samma problem när deras bäbis varit ca 2-3 veckor, men att det försvinner av sig själv. Så får hoppas på det. 

  • CQQkieë

    Svar till långtidsammare


    Nej jag menar inte att han trotsar... Fel ordval tydligen. 
    Jag är snarare orolig att han är tillfälligt blind på natten, eller lider av grov damp/adhd (nu är jag också väldigt inte seriös, så det är sagt) MEN jag undrade mer om någon har erfarenhet av att nyfödda kan göra så ibland... 

    Jag liggammar inte, jag testar ALLT när han blir så där, vi går omkring, vi sitter, vi gungar, vi ligger, pappa tar han. Vi byter blöjan, jag tar olika grepp för att forma brösten till han, jag handmjölkar för att "locka" han och hjälpa. 
    Han är bara som besatt, aa exorcisten liknar han lite på, och inte som att han stor gråter och skriker, utan det som är genomgående är att han slänger med huvudet år sidorna (som Stevie wonder) stångar eller hackspettar bröstet och har bröstet i munnen flera gånger så han skulle bara kunna börja amma hur lätt som helst, men han gör aldrig sugreflexen utan tra bort huvudet och beter sig crazy och gör massa miner samtidigt som en galning. 
  • CQQkieë
    Svar till D
    Tror du har rätt i att han kan vara lite yrvaken och möjligen extra hungrig eller extra behov av närhet. 
    Nån på ett annat forum sa att det låter som kvällsoro, det kan jag tänka mig för han verkar vara mycket mer ledsen och gnällig på nattetid i allmänhet 
  • Fjällsockan

    Min bebis höll på på lite liknande sätt men efter att ha ätit ett tag, då berodde det oftast på att hon ville rapa eller bajsa?när det var klart lugnade hon ner sig och ammade vidare igen ;)

  • Anonym (morot)

    Vi fick rådet att vara "elaka" och luta bak flaskan lite ibland när vi gav flaska så att det inte skulle komma så mycket. För om barnet får "full pott" med varje sug där så är flaskan godare och bekvämare och då börjar de kanske vägra bröstet.

    Försök se till att bröstet är det bekvämaste och mysigaste alternativet, för att hålla amningen igång.

  • Anonym (Långtidsammare)

    Kasta huvet och "picka" känner jag igen. Det beror på frustration, iver och ibland för starkt flöde. Vid 2 veckor har amningen fortfarande inte helt etablerats. Det tar lite tid att få in taget, rutinen och alltihopa. Jag hade väldigt mycket mjölk så jag fick blockamma några dagar och sen blev bebben lugnare faktiskt.
    Prova rapa, droppa mjölk i mungipan och vända barnet åt andra hållet. Ibland kan en så enkel sak hjälpa också. Dvs om du ammar på vänster sida ha barnets huvud mot din höger och tvärtom på höger sida. Om flödet är starkt handmjölka ur lite innan du försöker amma.

Svar på tråden Nyfödd, glömt bort hur han ammar?