• Anonym (Orolig)

Selekterad mammografi

Hejsan! 

Var på mammografi i måndags. Första gången eftersom jag fyllde 40 förra året. 
    Idag kom brevet att de kallar in mig på återbesök. Visst hon sa att det var vanligt ändå så dog jag redan nu. 
    Jag räknade ut mig direkt. Lider tyvärr av hälsoångest så detta blev droppen. 
    Fy fan får panik just nu. 

Någon mer som blivit kallad igen. 

• Svar på tråden Selekterad mammografi
  • Lynx123

Jamen så klart att du är orolig. Vem hade inte varit det? Att inte veta kan nästan vara värre än att få ett dåligt besked. Men försök att hålla i åtanke att ÄVEN om de hittar något dåligt så GÅR DET ATT BOTA! Hur det än blir kommer det fixa sig! Kram igen

• Anonym (ok)

Otroligt många som får komma tillbaka (procentmässigt kanske det är lite men förstå hur sinnessjukt många undersökningar som görs varje vecka) och det är nästan aldrig något fel. Man tar lite andra bilder och ofta kompletterar man med ultraljud. Inga konstigheter. Jag förstår att tankarna direkt går till cancer, det är personalen vana vid för tyvärr tänker nästan alla så. Men det är väldigt normalt och inget att oroa sig för. 

• Anonym (Orolig)

Har känd på brösten hela dagen i panik nästan. Brukar känna då å då men alltid typ i duschen. Men nu la jag mig ner å kände på högra bröstet å kände som en knöl där. Fick panik å kunde inte känna mer. 
    Fy fan vad den här helgen varit skit. Så orolig. 

• Lynx123

Men vännen då! Vilken mottagning ska du till? Har du fått.något kontaktnummer?

• Anonym (Orolig)

Står ett nummer i kallelsen men det är stängt på helgen. Ska vänta till måndag å ringa å se om de fått nån återbudstid nästa. Önskar jag inte öppnat brevet i fredags. 
    Å hon sa att det skulle ta en månad att få svar å jag fick nu kallelse samma vecka jag varit där. Känns som att det inte är så positivt precis

• Lynx123

Bra att du ringer. Var ärlig och säg att du håller på att få ett psykbryt. Ja, vissa resultat kan ta lång tid och det är skitjobbigt. Har du några finansiella möjligheter att gå på privat provtagning? Kostar flera tusen men brukar vara snabbare.

• Anonym (Orolig)

Jag har fått en tid den 30/1. Det är det jag är orolig för. Föe jag gjorde mammografin den 16/1. Så det är ju verkligen snabbt inpå. 
    Det var när jag var på mammografin som hon sa att svaret tar ca 1 månad. Men kallelsen kom redan i fredags. Alltså samma vecka som mammografin var.

• Anonym (ME)

Jag fick en återkallelse i december. Som tur vad var det inte lång tid till nya tiden så det hanns med innan jul. Det var ingenting och min känsla var att hon som gjorde första mammografin inte fick till bilderna tillräckligt bra på ena bröstet. Hon tog inte tillräckligt långt in. 

En kompis fick också en återkallelse och de såg inte heller något.

Men jag förstår verkligen din oro Hjärta.

• Anonym (Myran)

Att svaret/tiden om komplettering kom så fort kan ju också ha att göra med att läkaren bedömt att bilderna blev så otydliga att de inte går att tolka/granska dom korrekt. Och då finns ingen anledning att vänta 1 månad med att skicka ut om ny tid. 

• Anonym (Gia)

Jag känner med dej, jag vet vad ångest är, har levt med i många år.
    Jag har själv varit med om samma sak som du nu är i. Jag hade bara täta bröst visade det sig, inget mer än så.

Det du behöver göra nu är faktiskt att hålla fast vid att du ingenting vet och att du endast göder din oro genom att älta katastrofscenarier. Ju mer du fokuserar på detta, desto sämre kommer du att må.
    Försök därför att vara i nuet så mycket du bara kan.

Engagera dej i din dagliga göromål, precis som du skulle gjort utan att du fått denna kallelse.
    När oron väller in så säger du "okay, där kommer katastroftankarna igen, jag låter dem va" och så fokuserar du tillbaka på matlagningen, bilkörningen, samtalet med någon osv.

Eftersom du lider av hälsoångest är detta du har stor nytta av att träna på.

Försök att lita på sjukvården, även om du inte känner tillit, invänta din tid o ju mindre du fokuserar på helsa saken desto bättre kommer du att hantera det då.
    Oro är bara dränerande och slöseri ned tid.

• Anonym (Orolig)

Ringde idag å fick en tid imorgon istället. Jätteskönt att slippa vänta en vecka med denna oron. 
    Har försökt att tänka på annat å sysselsätta mig. Men det är så svårt. Tankar flyger runt hela tiden. 

• Lynx123

Vad bra! Vilken tur att de kunde ta dig så snabbt! Bra jobbat. Okej, det är fortfarande jobbigt men nu kommee det åtminstone gå snabbare! Vet inte vart exakt du ska men på vissa ställen har de resurser i form av kuratorer eller personer som gör avslappningsövningar. Allt kommer bli bra. Jag finns här om du behöver prata - nojja på så mycket du vill. Kram

• Anonym (ME)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-01-23 09:24:26 följande:

Ringde idag å fick en tid imorgon istället. Jätteskönt att slippa vänta en vecka med denna oron. 
    Har försökt att tänka på annat å sysselsätta mig. Men det är så svårt. Tankar flyger runt hela tiden. 

Åh, skönt att höra. Jag fick svar direkt när jag var där (när det inte var något). Jag fick dessutom en tid en lördag vilket också gjorde det skrämmande. 

En gjorde först om mammografin. Hon som gjorde den hade fått order om att se till att ena bröstet verkligen kom med på bilderna.

Sen fick jag vänta och steg två var att göra ultraljud. En läkare gjorde det och det tog en halv evighet. Men eftersom hon inte såg något blev jag "friskriven" och behövde inte göra biopsi. Det kan tydligen vara aktuellt om de ser något. 
  • Anonym (A)
    Lynx123 skrev 2023-01-21 21:49:47 följande:
    Bra att du ringer. Var ärlig och säg att du håller på att få ett psykbryt. Ja, vissa resultat kan ta lång tid och det är skitjobbigt. Har du några finansiella möjligheter att gå på privat provtagning? Kostar flera tusen men brukar vara snabbare.
    +1
  • Anonym (Orolig)

Allt så bra ut! Har många cystor i brösten men inga som är farliga. Så lättad men känner mig helt slut. 

• Lynx123

YIPPEE! Vad skööööööönt! Nu bjuder du dig själv på något gott och/eller kul och tar en rejäl tupplur när du kan. Kraaaam

Svar på tråden Selekterad mammografi