• Fri 20 Jan 2023 20:03
    1266 visningar
    1 svar
    1
    1266

    Kroniskt högt blodtryck och graviditet

    Hej! Jag lider av en ovanlig kronisk reumatisk sjukdom som drabbar aorta och dess förgreningar. Jag har till följd av detta en njure ur funktion och har sedan 2019 behandlats för högt blodtryck. Mitt blodtryck är fortfarande ur kontroll och mediciner hjälper inte. 



    Endokrin och reumatolog har okejat graviditet, men nu i veckan fick jag från en kärlkirurg som opererat mig tre gånger under 2022 veta att de inte rekommenderar graviditet för tillfället pga blodtrycket. Han menade att det var lite upp till mig själv men att jag får vara medveten om riskerna med preeklampsi och abort/tidig fosterdöd ifall något akut sker med mig. 



    Är det någon här inne som blivit gravid trots högt blodtryck och som behandlats med läkemedel? Hur har det gått? Eller någon med förhöjd risk och eller njursjukdom. Jag har precis gjort en 24h mätning som visade ett snittvärde på 176/110 trots medicinering med trombyl, metoprolol och Amlodipin bla. 

  • Svar på tråden Kroniskt högt blodtryck och graviditet
  • Anonym (Mimmi­)
    Sat 21 Jan 2023 14:04
    #1

    Oj så svårt TS. Förstår din längtan efter barn samtidigt som du har problem med blodtrycket mm. Är ingen expert i ämnet men är det inte så att havandeskapsförgiftning kan påverka njurarna ? Tänker på riskerna för dig också.

Svar på tråden Kroniskt högt blodtryck och graviditet