Anonym (Confused) skrev 2023-01-22 22:05:04 följande:
Spännande att läsa om sig själv ur andras ögon sett. På er flesta låter det som att jag är en parasit för samhället och att jag inte tar hand om de barn jag redan har. Så att tillägga:
Lägenheten vi bor I flyttade vi till för ca 3 månader sedan, vi har både hjärterum och stjärterum så det räcker, om det nu inte är så att varje barn från födseln behöver ett flera kvm stort rum för sig själv.
Naturligtvis kommer vi att behöva flytta när barnen blivit lite större, men det är så oavsett om vi behåller dethär barnet eller ej.
Kommer vi att ha råd att flytta då? Ja, absolut.
Om 14 månader har vi 7500 mer I plånboken varje månad, utöver de pengar vi har in nu, det betyder att vi skulle kunna spara undan de pengarna om vi vill, varje månad.
Vi är sparsamma, absolut, lägger inte pengar på onödigheter, men våra barn har allt det de behöver och lite till.
Jag har en SGI beräknad på en månadslön på 32.000 kronor. Jag har universitetsstudier i bagaget och har inte problem att få jobb.
Nu kanske det låter som att jag är en parasit för samhället men jag har jobbat heltid och betalat skatt precis som 'alla' andra.
Att tänka att ens barn ska bli sjuka är ju fruktansvärt, och tyvärr händer det, och kan hända oss också, men ska man tänka så skulle väl inga barn födas heller.
Det jag stör mig mest på är att du verkar tycka, eller vill få det att verka som, att skuldsanering är en bagatell. Det är det verkligen inte. Jag är orolig för att den attityden innebär att du/ni fortfarande inte har ett sunt förhållande till ekonomi och pengar. Det vore katastrof om ni hamnade djupt i skulder igen och tyvärr har du/ni redan visat det riskbeteendet. Med tanke på att ni har så pass stora skulder att det är många som inte haft en chans att få tillbaka SINA pengar och staten har gått in för att rädda dig/er, ja, på så sätt är du en parasit. Att ha jobbat och betalat skatt är tyvärr inte ett gott argument i det hänseendet. Alla planer ?efter? skuldsaneringen och om skuldsaneringens beslut beror ju också på att du/ni betalar i tid, att ingen borgenär ställer krav på betalningsföreläggande, att skuldsaneringen inte omprövas eller upphävs, att det inte tillkommer nya fordringar o.s.v.
Att vara ekonomiskt oansvarig är att inte sätta sina barn i första rummet rent praktiskt/objektivt, även om man gör det i hjärtat/subjektivt.
Med detta sagt, vem vet. Du/ni kanske har insett värdet av pengar, att betala av sina skulder i tid och inte skuldsätta sig för livet (igen).