• Sat 21 Jan 2023 11:13
    2306 visningar
    3 svar
    3
    2306

    Tips om avskrivning CSN-lån eller ihopslagning?

    Jag behöver råd;
    Jag är 55 år och har ett CSN studielån på 95000 kr som togs mellan 1989-2001. Sedan ett CSN annuitetslån på 110 000 kr som togs från 2001 till sommaren 2021. 

    Enligt CSN betalar jag studielånet på 95 000 till det är återbetalat (4% av lönen) medan annuitetslånet ska vara betalt tills jag fyller 60. Här räknar de plötsligt in också om jag äger fonder eller har besparingar. 

    Jag har begärt nedsättning av återbetalning för jag är ensamstående och tjänar inte så bra. Är det något av lånen som det finns möjlighet att det kan skrivas av längs vägen?

    OM jag inte betalat tillbaka mitt annuitetslån vid 60 vad händer då? Får man längre tid att betala tillbaka på?

    Snälla ge mig alla tips ni kan! Det verkar inte så lönsamt att slå ihop lånen i alla fall? 

  • Svar på tråden Tips om avskrivning CSN-lån eller ihopslagning?
  • Sat 21 Jan 2023 11:35
    #1

    Den äldre typen av lån skrivs av vid 65. Du kan läsa allt om det här: www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/betala-tillbaka-studielan-utbetalda-mellan-1-januari-1989-och-30-juni-2001.html

    Den nyare typen av lån skrivs av vid 68. Det kan du läsa om här:
    www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/avskrivning-av-studielan.html


    Förutsättningen är såklart att du har betalat som du ska. Du kan inte bara strunta i att betala och vänta på att de blir avskrivna. 

    På de äldre lånen kan man få nedsättning och det gör att återbetalningstiden blir längre.

    På de nyare lånen verkar det som att man vid tillfällig nedsättning får högre återbetalningsbelopp längre fram, för återbetalningstiden är fast, men jag har ingen erfarenhet av de lånen så jag vet inte hur de hanterar om man får varigt kraftigt nedsatt inkomst. 
  • Sat 21 Jan 2023 12:38
    #2

    Tack så mycket för svar. Då vet jag att jag inte kan hoppas på avskrivning av lån. 

    Jag tänkte att det äldsta lånet kanske kunde skrivas av här med tiden men det verkar ju kört minst sagt. 

    Med vänlig hälsning,

  • Sat 21 Jan 2023 14:30
    #3
    Sanna36 skrev 2023-01-21 12:38:55 följande:

    Tack så mycket för svar. Då vet jag att jag inte kan hoppas på avskrivning av lån. 

    Jag tänkte att det äldsta lånet kanske kunde skrivas av här med tiden men det verkar ju kört minst sagt. 

    Med vänlig hälsning,


    Ja det skrivs ju av vid 65, om det är något kvar då...
Svar på tråden Tips om avskrivning CSN-lån eller ihopslagning?