• Lisjos32

    Hur slutade det för er i liknande situation?

    Jag har skulder i dagsläget på 145000kr, 100.000 fick sambon nys om förra året då vi skulle låna mer till husrenoveringen, men jag berättade inte hela sanningen om de andra krediterna som jag hade på diverse ellos, qliro osv. Jag har köpt saker på delbetalning och också faktura som u slutändan hamnat på delbetalning för att ha pengar som räcker månaden ut. Ibland har de inte gjort det och jag har köpt på avbetalning igen så är den kända cirkeln ett faktum. 


    nu pratar vi om att låna upp lite Igen för renoveribgen och jag måste berätta ytterligare en gång om att det finns mer skulder jag betalar av på. Jag är föräldraledig med vårt tredje barn och kan endast betala minsta möjliga på krediterna för att överleva med mat för resten av inkomsten. 


    jag förstår att jag måste lägga korten på bordet fullt ut och inse att jag är shoppaholic och även spärra mig ifrån nya krediter. Men är det någon som vart i liknande situation och hur slutade det för er? Är livrädd att han vill lämna mig och bli ensamstående med tre barn och inte ha kvar min bästa andra hälft 💔 min bästa vän. 


    sist betalade han med en del av lånet så jag betalar in till han varje månad och slipper räntan men dessa 145000 andra krediterna som jag betalar av nu har han ingen aning om. 

  • Svar på tråden Hur slutade det för er i liknande situation?
  • Lisjos32
    Västsverige78 skrev 2023-01-22 16:22:43 följande:

    Varför måste ni renovera?


    Vi köpte ett gammalt hus som vi renoverat upp halvvägs och fortsätter med andra halvan nu och är mitt i 
  • Västsverige78
    Lisjos32 skrev 2023-01-22 16:27:15 följande:
    Vi köpte ett gammalt hus som vi renoverat upp halvvägs och fortsätter med andra halvan nu och är mitt i 
    Om ni inte har råd får ni väl vänta med det, så länge huset inte är fallfärdigt.
  • FredrikLiksom

    145 tusen är ju fortfarande hanterbart. Det är därför viktigt att du tar det med din partner så ni kan betala av det så fort som möjligt. 


    Men går det får smidigt så är väl risken stor att du fortsätter till det går helt åt helvete. Det rullar på fort sen när du inte har råd att betala med påminnelseavgifter och dröjsmålsränta.

    Shopping kommer inte ge dig lycka. Fokusera på det du har, mat och husrum, barnen osv. Känn tacksamhet för relationer, fint väder. Vila. Vad som än är bra. Men sluta för guds skull shoppa.

  • Lisjos32
    FredrikLiksom skrev 2023-01-22 18:12:09 följande:

    145 tusen är ju fortfarande hanterbart. Det är därför viktigt att du tar det med din partner så ni kan betala av det så fort som möjligt. 


    Men går det får smidigt så är väl risken stor att du fortsätter till det går helt åt helvete. Det rullar på fort sen när du inte har råd att betala med påminnelseavgifter och dröjsmålsränta.

    Shopping kommer inte ge dig lycka. Fokusera på det du har, mat och husrum, barnen osv. Känn tacksamhet för relationer, fint väder. Vila. Vad som än är bra. Men sluta för guds skull shoppa.


    Ja tack Fredrik för ett fint svar. kloka ord och ja jag tar tag i allt nu, är så otroligt rädd att bli lämnad trots hanterbart då vi står mitt i livet med barnen och renovering som vi såklart har haft som mål att bli klara med så sabbar jag det när mannen sliter. pratar med psykolog om sånt som tex shoppingberoende. det är verkligen små saker och handlingar som växt sig större och större 
  • FredrikLiksom
    Lisjos32 skrev 2023-01-22 18:31:47 följande:
    Ja tack Fredrik för ett fint svar. kloka ord och ja jag tar tag i allt nu, är så otroligt rädd att bli lämnad trots hanterbart då vi står mitt i livet med barnen och renovering som vi såklart har haft som mål att bli klara med så sabbar jag det när mannen sliter. pratar med psykolog om sånt som tex shoppingberoende. det är verkligen små saker och handlingar som växt sig större och större 

    Ni har fortfarande tid att få ihop rikedom. Jag har slarvat mycket i mina dagar men när man väl fattat att grejer inte ger en lycka, utan snarare olycka, så börjar Man ifrågasätta allt man köper. 


    Titta på the minimalists på Netflix och bli inspirerad. Du letar efter en lycka i saker när det kanske i själva verket är grejerna som gör dig olycklig.

    Du har inte sabbat något än. Men om det eskalerar och det blir existensminimum av det bli situationen mycket svårare. 145 000 kan ni fixa på kort tid. 


    Det kan faktiskt vara det bästa som hänt dig Det här. Du kanske får helt nya perspektiv.

  • me33

    Låter som det ändå finns hopp för dig, du är inte enda som lockats av ellos - betala senare - fälla.

    Men come clean med din sambo och säg som det är, du behöver dra av HELA plåstret.

    Förut hade jag flera bankkunder som bara uppgav 70-80% av sina skulder, senare framkom de 20-30% och vi valde att sluta med den typen av lånen eftersom de var för riskfyllda.

  • Lisjos32

    Tack snälla! allt har gått fint, allt är berättat och jag har ringt vår bankman berättat allt och om situationen, spärrat mig ifrån krediter och vi har löst allt tillsammans. så tacksam och lyckligt lottad med en fin och förstående partner ❤️ nu aldrig mer skuldfällan 

  • FredrikLiksom
    Lisjos32 skrev 2023-02-16 18:33:08 följande:

    Tack snälla! allt har gått fint, allt är berättat och jag har ringt vår bankman berättat allt och om situationen, spärrat mig ifrån krediter och vi har löst allt tillsammans. så tacksam och lyckligt lottad med en fin och förstående partner ❤️ nu aldrig mer skuldfällan 


    Toppen!
    Det gör mig glad.
  • cupcakemom

    Här har sambon ljugit från dag 1 jag hjälpt honom med lån på. 200 000 för att släcka de e st akuta skulderna.. Ett år senare behövde vi byta värmesystem.. Visar sig att han har enorma skulder.. Blev medlåntagare  på ytterligare 500 000 och allt han nåt är skitgrejer.. Mitt krav var då att hab skulle sluta swisha pengar till sidan barn hela tiden

    Nu har cirkusen börjat om igen. Fönsterkuverten trillar in och jag kastar in handduken.. Jag är less. Orkar inte mer  

  • Mrs Moneybags
    cupcakemom skrev 2023-03-26 11:39:15 följande:

    Här har sambon ljugit från dag 1 jag hjälpt honom med lån på. 200 000 för att släcka de e st akuta skulderna.. Ett år senare behövde vi byta värmesystem.. Visar sig att han har enorma skulder.. Blev medlåntagare  på ytterligare 500 000 och allt han nåt är skitgrejer.. Mitt krav var då att hab skulle sluta swisha pengar till sidan barn hela tiden

    Nu har cirkusen börjat om igen. Fönsterkuverten trillar in och jag kastar in handduken.. Jag är less. Orkar inte mer  


    Det är nog viktigt att inte sätta sig som medlåntagare, för då blir det ju väldigt surt när man eventuellt gör slut och du står som den enda som betalar av lånen. Gör inte så igen, för din egen skull. 

    Ta hand om dig. 
Svar på tråden Hur slutade det för er i liknande situation?