• KeyBorn

    Är dessa namn för lika?

    Vi har en dotter som heter Lovélia och väntar nu en lillebror. Vi har dock väldigt svårt att komma överens om ett namn. Ett förslag är Lowie men är medveten om att det låter snarlikt.

    Är Lovélia och Lowie för lika varandra? 

  • Svar på tråden Är dessa namn för lika?
  • Anonym (L)
    KeyBorn skrev 2023-01-26 14:36:50 följande:

    Namnet uttalas som Lovi, bara skrivs med en annan stavning.

    Liam är väldigt fint, men det heter redan den äldsta sonen 😂

    Louie är mitt favoritnamn som förslag med det går absolut inte hem hos sambon 😕


    Det är helt ologiskt. Tänker också att det uttalas som Bowie. It´s a no for me
  • trollhona
    KeyBorn skrev 2023-01-26 00:14:09 följande:
    Är dessa namn för lika?

    Vi har en dotter som heter Lovélia och väntar nu en lillebror. Vi har dock väldigt svårt att komma överens om ett namn. Ett förslag är Lowie men är medveten om att det låter snarlikt.

    Är Lovélia och Lowie för lika varandra? 


    De är väldigt like (jag gissar på hur det uttalas) men det låter lite som ett smeknamn för systern. Lite som att döpa ett barn till Mikaela och nästa Micke tyvärr.

    Det finns ju många fina namn på L annars: Loke, Lowe, Levi, Liam, Leo, Lou, Linton, Lester, Leander, Linuz, Lucas, Luka, Lincoln, Lyndon, Landon, Leopold.
  • fluu

    Ja, de är störande lika. Lowie är dessutom oerhört förvirrande och det kommer att bli problem med både uttal och stavning. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Bettan)
    KeyBorn skrev 2023-01-26 14:36:50 följande:

    Namnet uttalas som Lovi, bara skrivs med en annan stavning.

    Liam är väldigt fint, men det heter redan den äldsta sonen 😂

    Louie är mitt favoritnamn som förslag med det går absolut inte hem hos sambon 😕


    Om ni vill ha det namnet så stava det Lovi. Jag trodde som några andra också att ni tänkte samma uttal som i Bowie. 

    Jag tycker Lovi är fint. Eventuellt kan det tolkas som ett kvinnonamn. 


    Levi är kanske ett alternativ? 

  • KeyBorn

    Jag är inte särskilt bekymrad över uttalet just. Tänker att det är en smaksak precis som andra namn med W uttalas som ett V, t.ex Wera, Wilma, Wiggo, William osv. Att namnet slutar med ie är samma sak som Annelie, Nathalie, Louie, Millie osv - alltså personligt tycke. 

    Tur att alla tycker olika ibland :)

    Men jag är beredd att hålla med er om att de är för lika och som några nämnde att det nästan låter som ett smeknamn på dotterns namn 😕

    Love har också varit på tal men även det är relativt likt Lovélia. 

    Vi har verkligen fastnat i namnletandet 😧

  • Anonym (Likt)

    Då var Liam ett väldigt bra tips men för sent då. :)
    Är det namn på L som gäller? Isåfall Lincoln eller Loke.
    annars finns ju Kevin som också passar med Liam och Lovelia.

  • KeyBorn
    Anonym (Likt) skrev 2023-01-26 19:59:12 följande:

    Då var Liam ett väldigt bra tips men för sent då. :)
    Är det namn på L som gäller? Isåfall Lincoln eller Loke.
    annars finns ju Kevin som också passar med Liam och Lovelia.


    Önskvärt med ett namn på L men är öppen för andra namn med 🙂 

    Ja, Loke är fint! Men sambon tycker tyvärr inte om det.
  • trollhona
    KeyBorn skrev 2023-01-26 20:24:20 följande:
    Önskvärt med ett namn på L men är öppen för andra namn med 🙂 

    Ja, Loke är fint! Men sambon tycker tyvärr inte om det.
    Vad gillar sambon för namn då?

    Lowe, Levi, Leo, Lou, Linton, Lester, Leander, Linuz, Lucas, Luka, Lincoln, Lyndon, Landon, Leopold
  • Mint
    KeyBorn skrev 2023-01-26 18:15:43 följande:

    Jag är inte särskilt bekymrad över uttalet just. Tänker att det är en smaksak precis som andra namn med W uttalas som ett V, t.ex Wera, Wilma, Wiggo, William osv. Att namnet slutar med ie är samma sak som Annelie, Nathalie, Louie, Millie osv - alltså personligt tycke. 

    Tur att alla tycker olika ibland :)

    Men jag är beredd att hålla med er om att de är för lika och som några nämnde att det nästan låter som ett smeknamn på dotterns namn 😕

    Love har också varit på tal men även det är relativt likt Lovélia. 

    Vi har verkligen fastnat i namnletandet 😧


    Men det blir svårt eftersom Lovi inte är ett etablerat namn. Du ser ju redan att folk i tråden funderar 🙂 se det som en föraning för hur det kommer bli för sonen under uppväxten. Folk undrar hur det stavas, folk uttalar fel, folk tar fel på kön. Det är inte fult men det är alldeles för likt syskonets namn och ser dessutom ut som ett smeknamn. Håller med om liknelsen Mikaela/Micke men om man dessutom stavar det Miikqe och ger det till en tjej?
  • Anonym (K)

    För mig låter båda som om föräldrarna helst hade velat döpa barnen till Love men inte kunde/fick och istället hittat på komromissnamn...ungefär som att Tomas var favoriten men barnen fick heta Tomasina och Thonahs
    Så ja Lovélia och Lowie är lika...och förvirrande stavning

    Uttalet handlar ju om grammatik och svenskans språkljud och det finns ju säkert en regel hur det ska uttalas. Det kan bli olika uttal beroende på om det står först, vilka andra bokstäver som kommer före/efter...samt vilket språk som används....
    W är ju inte en vanlig bostav i det svenska språket och det är nog lätt att hamna i det engelska uttalet...

    Så ja jag skulle välja något annat...

Svar på tråden Är dessa namn för lika?