• Anonym (Jag)
    Thu 26 Jan 2023 18:54
    2082 visningar
    14 svar
    14
    2082

    Hur långt kan jag flytta med barnen?

    Hur många timmar bort kan jag flytta med barnen utan att han måste godkänna det? Eller är allt okej så länge man stannar i samma kommun?

  • Svar på tråden Hur långt kan jag flytta med barnen?
  • Anonym (Allti­d)
    Thu 26 Jan 2023 18:57
    #1

    Har ni gemensam vårdnad måste han alltid godkänna. Även om du så skulle flytta endast 100 m.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Thu 26 Jan 2023 19:00
    #2
    Anonym (Alltid) skrev 2023-01-26 18:57:36 följande:

    Har ni gemensam vårdnad måste han alltid godkänna. Även om du så skulle flytta endast 100 m.


    Är ju helt orimligt... Så då kan han alltså i praktiken förbjuda mig att lämna honom om jag tar med barnen?
  • Anonym (...)
    Thu 26 Jan 2023 19:31
    #3
    +1
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-26 19:00:50 följande:
    Är ju helt orimligt... Så då kan han alltså i praktiken förbjuda mig att lämna honom om jag tar med barnen?
    Nej, men om en flyttar så är det vanligt att barnen står kvar på ursprungshemmet. 

    Ska du flytta med barnen måste han godkänna barnens flytt, inte din. 
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Thu 26 Jan 2023 19:40
    #4
    Anonym (...) skrev 2023-01-26 19:31:50 följande:
    Nej, men om en flyttar så är det vanligt att barnen står kvar på ursprungshemmet. 

    Ska du flytta med barnen måste han godkänna barnens flytt, inte din. 
    Barnen ska definitivt inte stå skriva hos honom.
  • Anonym (D)
    Thu 26 Jan 2023 19:45
    #5
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-26 19:40:37 följande:
    Barnen ska definitivt inte stå skriva hos honom.
    Fast det bestämmer inte du ensam. 
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Thu 26 Jan 2023 19:50
    #6
    Anonym (D) skrev 2023-01-26 19:45:18 följande:
    Fast det bestämmer inte du ensam. 
    Det är min skyldighet att skydda dem.
  • Anonym (Övera­llt)
    Thu 26 Jan 2023 21:01
    #7
    +1

    Kontakta jurist för klara besked. Och Kvinnojour, socialtjänst och polis när du ändå håller på. Om du och barnen är i fara måste du ta till alla åtgärder som bara går. Stå på dig.

  • Anonym (Jo)
    Thu 26 Jan 2023 23:09
    #8

    Enligt min lilla erfarenhet så får man flytta inom kommunen utan tillstånd men inte över kommungränsen. Erfarenheten jag har, som båda var uppe i tingsrätten, baseras på mig och min syster. Hon flyttade över 8 km, barnen fick byta skola och förskola osv, men det var i samma kommun så det var ok. Jag flyttade till huset bakom vårt gamla. Mindre än 50 meter. Barnen behövde inte byta skola, ingenting förändrades egentligen. Men det var över kommungränsen,  så det var mindre glada miner där. 

  • Anonym (Beror helt på)
    Thu 26 Jan 2023 23:55
    #9

    Har ni gemensam vårdnad och han inte skriver på flytt av barnen så kommer skattemyndigheten utreda och fastställa att de ska bo kvar på ursprunglig adress. Om ni båda flyttar kommer de folkbokföras till den adress som är närmst ursprungsadressen.

    Stämmer du honom honom på vårdnad OCH vinner vilket är väldigt svårt så kan du flytta och bestämma var barnen ska vara folkbokförda.

    var de är folkbokförda har INGET att göra med var de bor om ni har växelvis boende. 


    mina barn har t ex hela tiden sedan vi separerade för 8 år sedan varit folkbokförda hos min exman för han bor närmast vår ursprungliga adress men de har hela tiden bott varannan vecka och vi är båda vårdnadshavare och måste båda skriva under skolaansökningar etc etc etc.

  • Anonym (Beror helt på)
    Thu 26 Jan 2023 23:58
    #10
    +1

    akta dig för att bara ta barnen ?dra? utan kontakt med jurist då det kan ligga dig i fatet.
    är du rädd för er säkerhet kontakta kvinnojour/jurist/polis etc men rätt väg att gå är inte att börja med att ta barnen och folkbokföra er någon annastans om han inte är med på det. Det har du inte rätt att göra. sätt er i trygghet men se till att ha kontakt med en Jurist mer kunskap i familjerätt!

  • Anonym (A)
    Fri 27 Jan 2023 08:15
    #11
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-26 19:00:50 följande:
    Är ju helt orimligt... Så då kan han alltså i praktiken förbjuda mig att lämna honom om jag tar med barnen?
    Du kan ta med barnen så klart men inte ändra deras folkbokföring utan hans godkännande. 
  • Anonym (Barne­ns rätt)
    Fri 27 Jan 2023 09:30
    #12
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-26 19:50:13 följande:
    Det är min skyldighet att skydda dem.
    Nu vet vi inte vad som ligger bakom eller hur gamla barnen är …men så länge han inte gjort något mot dem ( o då måste det såklart finnas dokumenterat ,polisanmält o utrett i princip ) så oavsett var de är folkbokförda så har de rätt till umgänge med sin pappa .
    Han kan kräva ett vv boende om han så vill och har du då inte extremt bra skäl till varför det inte skulle vara bra så har inte mycket att sätta emot utan han kan få igenom det 

    O som flera sagt..DU får flytta vart du vill men. Barnen måste han skriva på flyttanmälan om du så bara vill  flytta dem från ena sidan gatan till den andra.
    (Har man redan varit separerad en längre tid och har ett fungerande umgänge så brukar det inte vara några problem att få till en adressändring så länge flytten inte påverkar läs försvårar det umgänge som finns innan flytten ) 
  • LFF
    Fri 27 Jan 2023 09:41
    #13
    Anonym (Barnens rätt) skrev 2023-01-27 09:30:40 följande:
    Nu vet vi inte vad som ligger bakom eller hur gamla barnen är ?men så länge han inte gjort något mot dem ( o då måste det såklart finnas dokumenterat ,polisanmält o utrett i princip ) så oavsett var de är folkbokförda så har de rätt till umgänge med sin pappa .
    Han kan kräva ett vv boende om han så vill och har du då inte extremt bra skäl till varför det inte skulle vara bra så har inte mycket att sätta emot utan han kan få igenom det 

    O som flera sagt..DU får flytta vart du vill men. Barnen måste han skriva på flyttanmälan om du så bara vill  flytta dem från ena sidan gatan till den andra.
    (Har man redan varit separerad en längre tid och har ett fungerande umgänge så brukar det inte vara några problem att få till en adressändring så länge flytten inte påverkar läs försvårar det umgänge som finns innan flytten ) 
    Tyvärr kan han även ha gjort saker mot barnen och ändå ha rätt till umgänge. 
  • Anonym (Övera­llt)
    Fri 27 Jan 2023 14:25
    #14
    LFF skrev 2023-01-27 09:41:07 följande:
    Tyvärr kan han även ha gjort saker mot barnen och ändå ha rätt till umgänge. 
    Ja, 8-åringen som blev mördad skulle ju inte fått vistas en sekund med pappan. För många år sen var det en annan horribel historia. En man som mördat sin sambo och barnets mamma som efter han kom ut ur fängelset återfick vårdnaden! Trots att han mördat mamman och trots att barnet bott många år hos en släkting. 
Svar på tråden Hur långt kan jag flytta med barnen?