• Anonym (Nila)

    Orosanmäld till soc

    Idag fick jag veta att en orosanmälan är gjort av min dotters skola. Fattade ingenting, vi har det bra hemma, inget missbruk, slår inte mina barn men har kontakt med bupp för adhd på henne.
    Får sen höra av dottern själv hennes kompis som inte mår bra själv har sagt till skolan jag slängt ut henne eller sagt åt henne att flytta.

    För ett par ve sen blev vi osams och sa till henne är kanske bättre du bor ett tag med din pappa för du lyssnar inte på mig och ärligt talat jag är för snäll.

    Är just nu höggravid och haft ångest hela dagen över detta. Kan inte fungera hemma. Tänker att nu tar dom alla barnen. 
    Försöker lugna mig och tänker de är skyldiga att utreda. Men borde de inte utreda alla mina barn då? 
    Ska man behöva vänta en vecka för veta vad som händer? 

  • Svar på tråden Orosanmäld till soc
  • Anonym (---)

    Det är inte barnen man utreder, det är miljön barnet bor i (dvs i ditt hem). Har barn två hm så utreda helheten, dvs även pappan kommer bli vidtalad. 

    För att det ensa ska bli en utredning kommer ni ha ett samtal, sedan kan de antingen starta utredning eller lägga ner. 

  • Anonym (Nila)
    Anonym (---) skrev 2023-01-26 19:29:21 följande:

    Det är inte barnen man utreder, det är miljön barnet bor i (dvs i ditt hem). Har barn två hm så utreda helheten, dvs även pappan kommer bli vidtalad. 

    För att det ensa ska bli en utredning kommer ni ha ett samtal, sedan kan de antingen starta utredning eller lägga ner. 


    Ja de va dunt formulerat av mig. Förstår att det är mig de vill veta om hon är trygg hos.
    Pappan ska dit såklart med. Jag har inget gjort henne , bad henne om ursökt om jag sa något dumt då vi blev osams  hon snart myndig och vill vara vuxen och bestämma.men känner mig som världens sämsta mamma nu.
  • Anonym (Andas)

    Du är inte sämst. Jag har också sagt till min ADHD-dotter att hon kanske skulle bo hos pappa ett tag när det varit som värst. Socialtjänsten har inte tagit mina barn hittills och då har vi ändå blivit utredda TVÅ GÅNGER. 

    De kommer att ringa dig eller om du får gå dit på ett möte. Där får du veta vad som står i anmälan och så får du möjlighet att berätta din version av vad som har hänt relaterat till det. Ibland vill de även prata med barnet innan de bestämmer om de vill starta en utredning eller inte.

    Min erfarenhet är att de oftast erbjuder stödinsatser till att börja med. Mina barn fick till exempel prata i grupper med andra barn till separerade föräldrar och jag fick prata i grupp med andra mammor som hade en infekterad relation präglad av psykisk misshandel till pappan. Genom grupperna fick barnen stöd i att de inte är ensamma och att det inte är deras fel och jag fick stöd i att hantera sorgen, rädslan och ilskan mot exet.

    För oss var de väldigt stöttande. De ser inte allt och får en väldigt begränsad bild. Var ordentligt klädd när du kommer dit, sträck på ryggen och var stolt över dig själv. Du är en superbra mamma! Låt inte första intrycket av dig vara något annat än att du är grym som du är. Le och var ödmjuk. Det kommer gå fint. Tro på dig själv och var rädd om dig!

  • Anonym (Nila)
    Anonym (Andas) skrev 2023-01-26 20:04:42 följande:

    Du är inte sämst. Jag har också sagt till min ADHD-dotter att hon kanske skulle bo hos pappa ett tag när det varit som värst. Socialtjänsten har inte tagit mina barn hittills och då har vi ändå blivit utredda TVÅ GÅNGER. 

    De kommer att ringa dig eller om du får gå dit på ett möte. Där får du veta vad som står i anmälan och så får du möjlighet att berätta din version av vad som har hänt relaterat till det. Ibland vill de även prata med barnet innan de bestämmer om de vill starta en utredning eller inte.

    Min erfarenhet är att de oftast erbjuder stödinsatser till att börja med. Mina barn fick till exempel prata i grupper med andra barn till separerade föräldrar och jag fick prata i grupp med andra mammor som hade en infekterad relation präglad av psykisk misshandel till pappan. Genom grupperna fick barnen stöd i att de inte är ensamma och att det inte är deras fel och jag fick stöd i att hantera sorgen, rädslan och ilskan mot exet.

    För oss var de väldigt stöttande. De ser inte allt och får en väldigt begränsad bild. Var ordentligt klädd när du kommer dit, sträck på ryggen och var stolt över dig själv. Du är en superbra mamma! Låt inte första intrycket av dig vara något annat än att du är grym som du är. Le och var ödmjuk. Det kommer gå fint. Tro på dig själv och var rädd om dig!


    Tack för dina kloka ord och att du berättade hur det var för dig!
    Har bara hört dåliga historier om socialen så är rädd av att bara se pappret :( jobbar själv inom socialtjänsten men inte med barn eller familjer så där är mina kunskap väldigt begränsad.

    Kommer bli en vecka av ångest även jag vet att min dotter har det bra, förutom det som bupp hjälper oss med redan.
    Ens barn är det viktigaste man har här i livet 
Svar på tråden Orosanmäld till soc