• Anonym (Hm)

    Min son- upptryckt mot en vägg och stryptag!

    Idag när min son blev hämtad på fritids fick vi veta att han blivit upptryckt mot en vägg och fått stryptag taget på sig av en annan unge i samma ålder. Vi pratar lågstadiet. Personalen skulle ta detta med barnets föräldrar... Våran unge blev såklart rädd och trodde att han skulle dö. Ska man "nöja sig" med att personalen tagit detta med föräldrarna eller ska jag höra av mig till föräldrarna? Jag har aldrig varit med om något sånt här tidigare. Vare sig att min son blivit utsatt på det här sättet eller gjort något mot någon annan. Tänkte väl litegrann att föräldrarna kommer att höra av sig till mig och fråga hur det är med min son... Det hade jag gjort om min son tagit stryptag på någon annan. Men det verkar inte hända. Jag kanske har för höga förväntingar...? Men hur som helst....hör man av sig till de andra föräldrarna trots att personalen sagt att de ska ta det med föräldrarna? Ska prata med personalen imorgon och säkerställa så att de pratat med föräldrarna. Och såklart be dem hålla extra koll...den här ungen har varit på min son tidigare också men då har det inte varit fullt så allvarligt.

  • Svar på tråden Min son- upptryckt mot en vägg och stryptag!
  • Anonym (v)

    Vad vill din son? Vill han att mamma ska "skvallra"?

    För det andra barnets skull gör det ingen skillnad. Det är garanterat inte första gången något hänt. Föräldrarna är medvetna. Skolan är medvetna. 

    Det handlar i så fall om dig och din son. Du kanske vill ha en ursäkt eller ett erkännande åtminstone?! Bryr sig din son om ifall du pratar med de andra föräldrarna. Blir något bättre eller sämre för honom?

    Själv hade jag låtit saken vara. Tills det eventuellt händer igen.

  • Anonym (S-G)
    Anonym (v) skrev 2023-01-27 08:03:28 följande:

    Själv hade jag låtit saken vara. Tills det eventuellt händer igen.


    Det här är ju att det har hänt igen.
    Anonym (Hm) skrev 2023-01-26 19:24:54 följande:
    den här ungen har varit på min son tidigare också men då har det inte varit fullt så allvarligt.


  • Anonym (Frida)

    Jag tycker du ska ligga på skolan och be om ett uppföljning jag hade velat veta om den andra eleven var avstängd och om inte hur de skyddar mitt barn och andra elever från honom. Jag tycker också du ska polisanmäla och göra en orosanmälan till socialen. 

  • Anonym (S-G)

    Prata med skolan (maila så det loggas) att du vill få information om handlingsplan.

  • Anonym (Hm)

    Tack för alla svar! Ja, det är sjukt obehagligt...våld är såklart aldrig ok men just stryptag, det känns som att det kan gå så fort om ingen vuxen hinner seRynkar på näsan

    Nu har jag haft samtal med min sons lärare. Föräldrarna vet tydligen mycket väl hur deras son är...väldigt utåtagerande osv. Rektorn är "larmad" och medveten om vad som pågår och barnet har "extra ögon" på sig (men ja...ändå hände det som hände igår?Obestämd). Min sons lärare är helt knäckt över fritidssituationen, igår hoppade hon in på fritids trots att hon inte ska vara där. Barnen var helt galna och hade tydligen gjort uppror mot en som jobbar där. Skolan får ingen hjälp för budgeten är överskriden för längesen... Helt för jävligt!

    Tack och lov verkar min son ha släppt det som var igår... Igår kväll sa han att han inte ville till skolan och pratade om att han trodde att han skulle dö. I morse sa jag till honom att jag skulle prata med någon vuxen där om det som hände igår och då undrade han vad jag menade, då verkade han ha glömt bort det. Men självklart fångar jag upp honom om han börjar prata om det igen eller mår dåligt på något vis! Det kanske kommer senare.

    Ang. socanmälan...det är en orosanmälan ni menar då antar jag? Får ta och göra det!

  • Anonym (Hm)
    Anonym (v) skrev 2023-01-27 08:03:28 följande:

    Vad vill din son? Vill han att mamma ska "skvallra"?

    För det andra barnets skull gör det ingen skillnad. Det är garanterat inte första gången något hänt. Föräldrarna är medvetna. Skolan är medvetna. 

    Det handlar i så fall om dig och din son. Du kanske vill ha en ursäkt eller ett erkännande åtminstone?! Bryr sig din son om ifall du pratar med de andra föräldrarna. Blir något bättre eller sämre för honom?

    Själv hade jag låtit saken vara. Tills det eventuellt händer igen.


    Min son vill väl känna sig trygg? Det är väl inte så konstigt. Det handlar ju inte om att skvallra... Jag vill veta att föräldrarna är medvetna om vad som sker i skolan och jag vill att personal håller ett extra öga på barnet som är utåtagerande. Att rektorn ser till att det finns tillräckligt med personal/resurser så att barnen kan känna sig trygga i skolan.
    Vi snackar stryptag! Kan snabbt bli allvarligt. Det är inte heller första gången det förekommer stryptag på skolan (men då har det varit mellan andra elever). Man kan ju inte bara släppa sånt här "och se vad som händer nästa gång"...det är lågstadieelever! Just den här ungen har ju varit på min son tidigare också.
  • Anonym (Lp)

    Låter helt sjukt. Om fritidssituationen är så galen vet jag inte om jag låtit mitt barn vara där så mycket. Det här är ju ett skolproblem i första hand. Finns utåtagerande barn på alla skolor och skolan är skyldig att vidta åtgärder. Barnet har kanske någon diagnos osv. Vi har haft liknande incidenter på vår skola(inte mitt barn) och skolan har varit väldigt snabba med åtgärder. Personaltäthet med flera yngre killar som är jätteduktiga elevassistenter och fritidspedagoger som fått ordning på de stökigaste killarna och har mycket ordnade aktiviteter för dem. Jag tycker du ska ligga på skolan mest. Föräldrarna ja men de är ju inte själva i skolan när det händer. 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Lp) skrev 2023-01-27 08:30:16 följande:

    Låter helt sjukt. Om fritidssituationen är så galen vet jag inte om jag låtit mitt barn vara där så mycket. Det här är ju ett skolproblem i första hand. Finns utåtagerande barn på alla skolor och skolan är skyldig att vidta åtgärder. Barnet har kanske någon diagnos osv. Vi har haft liknande incidenter på vår skola(inte mitt barn) och skolan har varit väldigt snabba med åtgärder. Personaltäthet med flera yngre killar som är jätteduktiga elevassistenter och fritidspedagoger som fått ordning på de stökigaste killarna och har mycket ordnade aktiviteter för dem. Jag tycker du ska ligga på skolan mest. Föräldrarna ja men de är ju inte själva i skolan när det händer. 


    Nej, föräldrarna är ju inte där...är dom vettiga (vilket jag ändå faktiskt tror) så är dom ju säkerligen också helt bedrövade över situationen med sin son.
    Vi har våran son det minsta möjliga på fritids. Morgonfritids slipper han och min man har lagt om sina arbetstider så att han ska kunna hämta tidigt. Tyvärr är det en oerhörd personalomstättning på skolan/fritids. Antagligen för att det är som det är... Men det gör ju inte saken bättre om man säger så. Osäker ny personal hela tiden som inte vet hur dom ska hantera saker. Vi hade tidigare en personal som var helt underbar och hon kunde verkligen ta tag i situationer. Men hon orkade tillslut inte mer (hennes ord till mig). Det är en väldigt liten skola som har liten budget att röra sig med. Bedrövligt att det ska vara så!!
  • Anonym (v)
    Anonym (Hm) skrev 2023-01-27 08:22:42 följande:
    Min son vill väl känna sig trygg? Det är väl inte så konstigt. Det handlar ju inte om att skvallra... Jag vill veta att föräldrarna är medvetna om vad som sker i skolan och jag vill att personal håller ett extra öga på barnet som är utåtagerande. Att rektorn ser till att det finns tillräckligt med personal/resurser så att barnen kan känna sig trygga i skolan.
    Vi snackar stryptag! Kan snabbt bli allvarligt. Det är inte heller första gången det förekommer stryptag på skolan (men då har det varit mellan andra elever). Man kan ju inte bara släppa sånt här "och se vad som händer nästa gång"...det är lågstadieelever! Just den här ungen har ju varit på min son tidigare också.
    Du skriver själv att föräldrarna redan vet om det. Att skolan redan vet om det. Soc är förstås redan inkopplade. I all praktiskt mening så kommer ingenting du kan göra att göra skillnad. Arbetet med barnet pågår redan.

    Så, vad skulle din son tycka vara bäst? Att du driver det vidare eller att du låter det hela utspelas utan hans/er fortsatta direkta inblandning? 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Jk) skrev 2023-01-27 07:51:58 följande:
    Jag hade polisanmält direkt!! Helt sjukt att skolan inte gjort det!!

    Skolan polisanmäler inte en 7 -åring !.. polisen skulle inte ens ta emot en sådan anmälan ..det är soc som har hand om när det gäller minderåriga barn.

    Skolan verkar vara medveten om problemen, de åtgärder de satt in är däremot uppenbarligen inte tillräckliga .

    Det ska ha gjort en stella eller vad er kommun kallar sitt system för tillbudsanmälningar…detta ska vara anmält där som en allvarlig händelse ( eftersom det uppenbarligen inte var första gången barnet gjorde samma sak/ något likande )..ni som VH till det utsatta barnet har rätt att se denna anmälan , eller åtminstone delar av den ..nu vet ni ju namnet på barnet som utsatte er pojk men annars kan just det vara en sådan sak som ni inte får se


    Ni har rätt att kräva ett möte med rektor för att få veta vilka åtgärder som skolan kommer vidta för att detta inte ska hända igen - det ska också stå i denna stella  tillsammans med ett datum där rektor och ev andra återkopplar för att se om de åtgärder man bestämt blivit utförda och om de haft avsedd effekt 

    Fritids situationen i vårt land är på många håll ohållbar..allt för många barn i allt för stora grupper med alldeles för få utbildade vuxna ,
    kommunerna sätter till alldeles för lite pengar till fritids och förskola vilket leder till dessa orimligt stora barngrupper..
    Det finns bara två sätt för kommunen att få in pengar till dessa verksamheter…det ena är genom att höja skatten och det andra genom att höja skatten….ingetdera är något som ökar chanserna till omval för ett politiskt parti…så det är få politiker som vill vara den som lägger fram det förslaget  
    ( Skolan å andra sidan får liite mer anslag…men där är ju vissa delar lagstadgade som elevhälsa tex o kommunerna är inte pigga på att öka anslagen när alla priser går upp..utan ligger helst kvar på samma eller möjligen marginellt höljd budget från förra året…om vi inte måste spara såklart….då minskar vi den redan minimala budgeten istället….. o så höjer vi kommunalrådens löner/ ersättningar …de ligger ju såå dåligt till jämfört med riksdag o regering…) 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (v) skrev 2023-01-27 08:52:27 följande:
    Du skriver själv att föräldrarna redan vet om det. Att skolan redan vet om det. Soc är förstås redan inkopplade. I all praktiskt mening så kommer ingenting du kan göra att göra skillnad. Arbetet med barnet pågår redan.

    Så, vad skulle din son tycka vara bäst? Att du driver det vidare eller att du låter det hela utspelas utan hans/er fortsatta direkta inblandning? 
    Jag fick veta i morse att föräldrarna vet om det (vilket jag väl litegrann förutsatte att de gör), men jag ville dubbelkolla med läraren. Om soc är inblandad har jag ingen aning om... Jag tror inte att jag kommer att kunna göra någon skillnad men jag känner som förälder att jag har ett ansvar att kolla upp så att skolan tar tag i det...och HUR dom tar tag i det. Tycker det vore konstigt om föräldrar till barn som blir utsatta för våld bara struntar i det och tänker "det löser sig säkert". Man vill ju veta vad som sker och hur dom har tänkt hantera situationer som dessa...
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-01-27 08:54:58 följande:

    Skolan polisanmäler inte en 7 -åring !.. polisen skulle inte ens ta emot en sådan anmälan ..det är soc som har hand om när det gäller minderåriga barn.

    Skolan verkar vara medveten om problemen, de åtgärder de satt in är däremot uppenbarligen inte tillräckliga .

    Det ska ha gjort en stella eller vad er kommun kallar sitt system för tillbudsanmälningar?detta ska vara anmält där som en allvarlig händelse ( eftersom det uppenbarligen inte var första gången barnet gjorde samma sak/ något likande )..ni som VH till det utsatta barnet har rätt att se denna anmälan , eller åtminstone delar av den ..nu vet ni ju namnet på barnet som utsatte er pojk men annars kan just det vara en sådan sak som ni inte får se


    Ni har rätt att kräva ett möte med rektor för att få veta vilka åtgärder som skolan kommer vidta för att detta inte ska hända igen - det ska också stå i denna stella  tillsammans med ett datum där rektor och ev andra återkopplar för att se om de åtgärder man bestämt blivit utförda och om de haft avsedd effekt 

    Fritids situationen i vårt land är på många håll ohållbar..allt för många barn i allt för stora grupper med alldeles för få utbildade vuxna ,
    kommunerna sätter till alldeles för lite pengar till fritids och förskola vilket leder till dessa orimligt stora barngrupper..
    Det finns bara två sätt för kommunen att få in pengar till dessa verksamheter?det ena är genom att höja skatten och det andra genom att höja skatten?.ingetdera är något som ökar chanserna till omval för ett politiskt parti?så det är få politiker som vill vara den som lägger fram det förslaget  
    ( Skolan å andra sidan får liite mer anslag?men där är ju vissa delar lagstadgade som elevhälsa tex o kommunerna är inte pigga på att öka anslagen när alla priser går upp..utan ligger helst kvar på samma eller möjligen marginellt höljd budget från förra året?om vi inte måste spara såklart?.då minskar vi den redan minimala budgeten istället?.. o så höjer vi kommunalrådens löner/ ersättningar ?de ligger ju såå dåligt till jämfört med riksdag o regering?) 


    Tack för att du tog dig tid att ge mig ett så utförligt svar!Glad

Svar på tråden Min son- upptryckt mot en vägg och stryptag!