• Anonym (Förstagångsmamma)

    Sambo klagar på vad jag gör om dagarna

    Vi fick barn för två veckor sen och sen dess har jag varit ensam med vår bebis två gånger, senast idag. Lillen har varit missnöjd hela dagen och är bara nöjd när han får vara i min famn. Tycker att det är lite läskigt att vara själv med honom när allt är så nytt och man är på helspänn hela tiden och inte nog med det så hinner man knappt med sig själv. Har tröstat, ammat och bytt blöjor konstant under dagen. Ändå kommer sambon hem från jobbet och ifrågasätter direkt varför vi inte har varit ute och gått och varför jag inte har handlat. 


    Har inte direkt prioriterat att ta oss ut idag och vi bor dessutom på tredje våningen utan hiss så det är ett mission i sig att ta sig ut med barnvagn. Nu har min sambo varit arg hela kvällen och jag känner mig som världens sämsta mamma, vilket han inte direkt sa emot 😭 Varför gör han såhär när vet att allt redan är så känsligt? Det är mitt första barn och hans tredje. 

  • Svar på tråden Sambo klagar på vad jag gör om dagarna
  • Anonym (Violett)
    Anonym (Förstagångsmamma) skrev 2023-01-27 16:53:27 följande:

    Tack för alla snälla och kloka svar!

    När jag påpekar att jag inte vill handla pga rs eller bara inte orkar så frågar han hur jag skulle klara mig om jag var själv. Men jag är ju inte ensamstående! Är man det gör man såklart vad som krävs. Men varför ska jag bete mig som att jag är det?

    Han tycker även att vår bebis ska ?lära sig? att ligga lite själv och att det inte funkar att ha honom som ett plåster på mig hela tiden. Han verkar inte förstå närhetsbehovet alls! Sån sjuk grej att slänga ur sig om en två veckors-bebis som verkligen bara vill ha närhet och mat. 


    Alltså han låter extremt orimlig :| lära sig att ligga själv när man är 2 veckor gammal? 
    Nää jag tror att det är något annat som stör honom, om inte så är jag chokad av hur orimlig han är.
  • Anonym (att våga se)
    Anonym (Förstagångsmamma) skrev 2023-01-27 16:53:27 följande:

    Tack för alla snälla och kloka svar!

    När jag påpekar att jag inte vill handla pga rs eller bara inte orkar så frågar han hur jag skulle klara mig om jag var själv. Men jag är ju inte ensamstående! Är man det gör man såklart vad som krävs. Men varför ska jag bete mig som att jag är det?

    Han tycker även att vår bebis ska ?lära sig? att ligga lite själv och att det inte funkar att ha honom som ett plåster på mig hela tiden. Han verkar inte förstå närhetsbehovet alls! Sån sjuk grej att slänga ur sig om en två veckors-bebis som verkligen bara vill ha närhet och mat. 


    Jag tycker att du ska börja skriva dagbok!

    Det kan vara så enkelt som att öppna en app, eller klottra ned i ett block. Men att du efter två veckor redan blir nedtryckt och att han beter sig som en översittare som sätter orimliga krav bådar faktiskt inte gott.

    Han förstår tydligen inte närhetsbehov, trots att han har två barn sedan innan. Rent krasst så uppvisar han just nu "skitstövel"-tendenser och jag tänker att du behöver hålla fast vid den upplevelse du har här och nu, för redan har han fått dig att tvivla, vilket berättar att han tycker sig har "rätt" och att du har fel.

    Ni har uppenbart olika syn på vad ett barn behöver och det är oroväckande att han redan efter 2 veckor tycker du ska "fostra barn" och sköta hushållets inköp.

    Jag tycker inte du ska argumentera, jag tycker du ska koncentrera dig på att få vardagen att fungera och faktiskt vägra låta hans sanning bli din. Å där är en dagbok ett jättegott stöd. (byt lösenord så att han ej kan se)
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Förstagångsmamma) skrev 2023-01-27 16:53:27 följande:

    Tack för alla snälla och kloka svar!

    När jag påpekar att jag inte vill handla pga rs eller bara inte orkar så frågar han hur jag skulle klara mig om jag var själv. Men jag är ju inte ensamstående! Är man det gör man såklart vad som krävs. Men varför ska jag bete mig som att jag är det?

    Han tycker även att vår bebis ska ?lära sig? att ligga lite själv och att det inte funkar att ha honom som ett plåster på mig hela tiden. Han verkar inte förstå närhetsbehovet alls! Sån sjuk grej att slänga ur sig om en två veckors-bebis som verkligen bara vill ha närhet och mat. 


    Men då orkar du ju fast du säger att du inte orkar? Eller vad menar du egentligen? 

    Du måste ju kommunicera klarspråk med honom annars är det ju upplagt för missförstånd och konflikter.
  • Anonym (Jenny)

    Har han gått in i en depression? Det är inte bara mammor som kan drabbas av förlossningsdepression. Uppmuntra honom att ta upp det vid nästa besök hos bvc eller att han söker hjälp på annat håll. Det går att få hjälp med både mående och anknytning.

    Det är ok att må dåligt, dock har man ett ansvar (särskilt som förälder) att söka hjälp och ta emot behandling. Det är inte ok att ta ut det på sin partner eller sina barn.

    Till dig kan jag bara säga att det här är inte ett problem som ligger hos dig. Du tar hand om ditt nyfödda barn samtidigt som du läker och försöker hitta dig själv som mamma. Ingen press på att komma ut eller röja hemma utan ta det i den takt som passar dig och ditt barn. Bjud in kompisar och släktingar som får dig att må bra och som ger dig energi - du behöver stöd och input från andra än din partner just nu.

    Du hjälper inte din partner genom att låta honom bete sig på det här sättet. 

  • Anonym (Idiot)

    Han har noll koll på hur man tar hand om en bebis, är en allmän skitstövel, har en diagnos eller har fått en knäpp nu när han fick barn. Eller alltihopa. Du får se upp ts så det här inte urartar fullständigt. Du ska ta hand om bebisen och dig själv och han får göra resten eller också låter han bli. Men har han mage klaga en gång till fräser du ifrån.

  • Anonym (Falabella)
    Anonym (Förstagångsmamma) skrev 2023-01-26 22:20:12 följande:

    Avenia - Ja blir så ledsen att han är så oförstående. Trodde aldrig att han skulle bete sig såhär orimligt när vi fick barn. Han var ensam med vår son i några timmar för några dagar sen då jag var på sjukhuset och då gick det tydligen huur bra som helst, så han förstår inte vad som är så jobbigt i princip. Jag hade då pumpat ut mjölk som han kunde ge. Han verkar bland annat inte fatta att bara att amma är tidskrävande och jobbigt då vi inte fått till det helt än. 


    Apropå duschandet så hade jag gärna tagit en idag men inte en chans att jag hade kunnat göra det när han gallskriker. Herregud har knappt fått på mig kläder idag och att få i sig mat själv är inte det lättaste när man har någon som vill vara i famnen konstant. 


    Men skriv upp allt vad du gör ett dygn då, komplett med hur mycket du ammar, byter, diskar flaskor, gör annat i hushållet, hur många gånger barnet skriker och måste bli buret osv osv, så han fattar?
  • Anonym (Linn)

    Så ledsamt att han inte vill att din och er första tid med barnet ska vara en fin upplevelse där ni arbetar som ett team.

    Jag gjorde det jag kunde på dagen och sedan gick jag och min man tillsammans ut på en promenad med barnet. Det blev en trevlig stund för oss båda.
    Handla mat gjorde han. Eller att vi beställde med hemleverans. 

    Att börja prata om att "lära bebis" det och det fanns inte på kartan! 

    Har din kille visat såna här tendenser tidigare? Att ha svårt att sätta sig in i andras situation, svårt med omtanke och empati, rigid hållning kring hur saker "ska vara " osv? 

    Jag tycker att du ska prata med honom först. Säg att du upplever att han är arg och missnöjd. Att han har krav på dig som du inte tycker är rimliga. Fråga om det är något som trycker honom.
    Förhoppningsvis kan ni ha ett bra och respektfullt samtal där ni båda vill varandra väl. 

    Men går inte samtalet bra så måste du göra något TS. Prata med BVC. Prata med din mamma, syster osv. Berätta hur du har det och hur detta får dig att må. 
    Lev inte i detta. Be din mamma, väninna etc att komma hem till dig och hjälpa till, umgås, och prata med honom. 
    Vänj dig inte vid att ha det såhär. 

  • Ceczev

    Frågan är om han provat vara ensam med en nyfödd någon gång? Troligast inte. Om ens pappaledig?
    Min sambo förväntar sig inte man ska fixa allt när man är hemma. 
    Tänker tiden inom 2 veckor är väl kroppen fortfarande rätt urlakad efter en graviditet på 9 månader och en förlossning

  • Anonym (U)

    Sådär kunde mitt störda ex säga också, vad hade jag gjort om han inte varit här? Så ja, nu är han inte här, och jag klarar mig alldeles utmärkt. 
    Helt sjukt att din sambo inte kan handla på vägen hem. 

    Lät han bebisen ligga och skrika de timmarna du var borta??


    Anonym (Förstagångsmamma) skrev 2023-01-27 16:53:27 följande:

    Tack för alla snälla och kloka svar!

    När jag påpekar att jag inte vill handla pga rs eller bara inte orkar så frågar han hur jag skulle klara mig om jag var själv. Men jag är ju inte ensamstående! Är man det gör man såklart vad som krävs. Men varför ska jag bete mig som att jag är det?

    Han tycker även att vår bebis ska ?lära sig? att ligga lite själv och att det inte funkar att ha honom som ett plåster på mig hela tiden. Han verkar inte förstå närhetsbehovet alls! Sån sjuk grej att slänga ur sig om en två veckors-bebis som verkligen bara vill ha närhet och mat. 


  • sextiotalist

    Min sambo hade två barn innan och det var, till skillnad från din situation, en styrka.
    Han tyckte jag skulle gå in i min bubbla, resten löser sig.
    Min sambo borde läsa lusen av din karl

  • Anonym (A)
    Anonym (Linn) skrev 2023-01-27 18:30:23 följande:
    Så ledsamt att han inte vill att din och er första tid med barnet ska vara en fin upplevelse där ni arbetar som ett team.

    Jag gjorde det jag kunde på dagen och sedan gick jag och min man tillsammans ut på en promenad med barnet. Det blev en trevlig stund för oss båda.
    Handla mat gjorde han. Eller att vi beställde med hemleverans. 

    Att börja prata om att "lära bebis" det och det fanns inte på kartan! 

    Har din kille visat såna här tendenser tidigare? Att ha svårt att sätta sig in i andras situation, svårt med omtanke och empati, rigid hållning kring hur saker "ska vara " osv? 

    Jag tycker att du ska prata med honom först. Säg att du upplever att han är arg och missnöjd. Att han har krav på dig som du inte tycker är rimliga. Fråga om det är något som trycker honom.
    Förhoppningsvis kan ni ha ett bra och respektfullt samtal där ni båda vill varandra väl. 

    Men går inte samtalet bra så måste du göra något TS. Prata med BVC. Prata med din mamma, syster osv. Berätta hur du har det och hur detta får dig att må. 
    Lev inte i detta. Be din mamma, väninna etc att komma hem till dig och hjälpa till, umgås, och prata med honom. 
    Vänj dig inte vid att ha det såhär. 
    +1
  • helstanonymhelstanonym

    Du är en BRA mamma, du sätter barnets behov först! Så är det med bebisar, så ska det vara med bebisar, ffa första tiden när allt är nytt för er alla.

    Min barnmorska så ngt som verkligen fastnade vid hembesöket ngn dag efter vi kommit hem med första barnet från BB
    -Nu gör du bara precis som bebis vill, det blir bäst och lugnast för er båda. Om han vill äta, låt honom äta, vill han sova, låt honom sova, vill han vara nära dig, låt honom vara nära dig. Allt annat får ngn annan sköta så länge. 

    Det och att man aldrig kan skämma bort en bebis med för mkt kärlek och omsorg tog jag fasta på. 

    Att ta hand om en bebis är ett heltidsjobb, ork och tid och lust att göra annat (städa/handla/laga mat etc) kommer tillbaka med tiden, men just nu är bebis behov viktigast, och att du får en chans att landa i din nya roll som mamma och läka efter förlossningen. Sura gubbar får bara acceptera det. 

  • Tow2Mater

    Be honom visa dig hur man kan göra fler saker samtidigt. Efter 2 veckor borde det ju inte vara så nytt längre och du borde inte behöva vara på helspänn hela tiden. Vi hade typ en helg tillsammans med nyfödd, inte 2 veckor.

Svar på tråden Sambo klagar på vad jag gör om dagarna