• Fri 27 Jan 2023 19:17
    4299 visningar
    18 svar
    18
    4299

    Alva eller Hilda?

    Vi velar mellan namnen. Vilket är bäst och varför? Storasyster heter Freja.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alva eller Hilda?
  • Fri 27 Jan 2023 20:52
    #1

    Hilda passar bättre ihop med Freja tycker jag :) 

  • Anonym (Bägge är fina)
    Fri 27 Jan 2023 20:54
    #2

    Bägge är fina. Oavsett vilket du väljer, spar det andra till en tredje dotter eller husdjur.

  • Anonym (Namn)
    Fri 27 Jan 2023 20:55
    #3

    Gillar inte Alva så röstade på Hilda

  • Fri 27 Jan 2023 22:00
    #4

    Alva. 

  • Anonym (Husmu­s)
    Sat 28 Jan 2023 13:27
    #5
    +1

    Gillar inte Alva så röstade på Hilda. Även om HilMa är ännu bättre

  • Anonym (H)
    Sat 28 Jan 2023 13:34
    #6

    Hilda! Fint namnGlad Alva är helt ok men lite tråkigt tycker jag, Hilda gillar jag mer.

  • Sat 28 Jan 2023 17:59
    #7

    Jag röstar för Alva. Det är vackert, trevligt och rejält. Lite sagoskimrande(precis som Freja),  men inte så det stör i vardagen. Hilda är vackert och det är inget fel på det egentligen, men i mitt huvud blir det fortfarande lite mycket förkortning. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sun 29 Jan 2023 18:11
    #8

    Tack ni som röstat. Det är så svårt att bestämma, vi gillar ju båda namnen...

  • Anonym (Hmmm ....)
    Sun 29 Jan 2023 18:21
    #9

    Freja är jättefint. Alva okej, Hilda är gräsligt, möjligen på en häst. Hellre Gilda i så fall tycker jag.

  • Anonym (O)
    Sun 29 Jan 2023 18:29
    #10

    Freja och Alva, Freja och Hilda. Båda klingar så fint ihop, vad ser hon ut mest ut att vara? Jag tycker Hilda är snäppet tuffare, Alva lite mer klassiskt och vanligare.

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 29 Jan 2023 20:54
    #11

    Jag tycker nog att Freja och Hilda passar bäst tillsammans. Alva är också fint men väldigt vanligt så hade nog valt Hilda av den anledningen med. 

  • Mon 30 Jan 2023 01:42
    #12

    Om ni är mest inne på att syskonnamnen ska matcha så är det Hilda, men jag röstade på Alva för jag tycker det är finare som namn. Klingar vackert och mjukt utan att vara vekt. Alternativ är väl att ni döper henne till Alva Hilda Efternamn och ser vilket namn hon passar bäst i när hon varit ute ett par veckor.

  • Mon 30 Jan 2023 11:06
    #13
    trollhona skrev 2023-01-30 01:42:09 följande:

    Om ni är mest inne på att syskonnamnen ska matcha så är det Hilda, men jag röstade på Alva för jag tycker det är finare som namn. Klingar vackert och mjukt utan att vara vekt. Alternativ är väl att ni döper henne till Alva Hilda Efternamn och ser vilket namn hon passar bäst i när hon varit ute ett par veckor.


    Hon har varit ute i en månad nu och hon passar bra i båda, hehe. För mig lutar det lite mer åt det ena men för pappans del lutar det lite mer åt det andra...
  • Anonym (Ville­)
    Mon 30 Jan 2023 11:07
    #14

    Kan inte välja, båda är gulliga.

  • Mon 30 Jan 2023 12:53
    #15
    -1 +1
    annieh897 skrev 2023-01-30 11:06:10 följande:
    Hon har varit ute i en månad nu och hon passar bra i båda, hehe. För mig lutar det lite mer åt det ena men för pappans del lutar det lite mer åt det andra...
    Då förstår jag att det är svårt. 
    Om man utgår från betydelsen av namnet då, Alva betyder ljusalv och Hilda valkyria. Så är hon en slagskämpe eller en alv? 
  • Anonym (Ö)
    Mon 30 Jan 2023 14:19
    #16

    Tycker Alva är finast, men tycker Hilda klingar bäst till Freja - om det nu spelar någon roll

  • Sat 4 Feb 2023 12:16
    #17

    Tack för all input. Vi velar och velar så vi blir alldeles matta... 

  • Sat 22 Apr 2023 19:46
    #18
    +1

    Båda är fina även om jag tycker bättre om Disa, som ju är ett namn på samma bog.

    Hilda kommer av HIldr. Och Hildr var en valkyria i fornnordisk mytologi. Eller blev det på grund av en berättelse. Under förhistorisk tid blev fick Hild betydelsen strid, på grund av den här berättelsen.

    Enligt berättelsen Hild var dotter till kung Högni. Men en stark och berömd man  som hette Hethin förälskade sig i henne och stal bort henne när Högni var borta på en resa. Högni samlade sina män och började genast leta efter Hild och kom strax fram till den ö där Hild nu bodde med Hethni. Hild gick sin far till mötes med en fredsgåva men Högni hade redan dragit sitt magiska svärd Dainsleif som ej kunde sättas i sin skida innan det hade fått gå i strid. Och där stred Hilds pappa och Hilds man som hon älskade båda, och deras män med dem, tills de låg där döda allihopa. Men eftersom Hild var magisk kunde hon läka dem och väcka dem alla till liv under natten men nästa dag upprepas samma tragedi igen och kommer fortsätta göra det till tidens ände.

    Den här berättelsen var så välkänd och omtyckt på vikingatiden att Hilds namn kom att användas i poesin för att betyda strid. Så Hilda-väder eller Hildas hårda lek eller Hilda-glam betydde alla strid mellan män.

    Nu är ju Hilda mjukare än Hild, eftersom det är så många kvinnor i vår tradition som hetat det. Men Hilda är storslaget så det räcker och blir över i alla fall. Alva är väldigt fint egentligen, jag tror att det betyder Älva. Och Disa betyder något liknande.

    Nu tycker jag man ska döpa sina barn efter föräldrar eller mormor eller farmor eller ännu tidigare förfäder, från ens egen släkt. Flickan kommer ju ha samma förfäder som ni så oavsett vad hon tycker om sitt namn när hon växer upp så kan hon ju inte klaga. Och just barn vill man ju ska tänka tillbaka på släkten åtminstone litet grann. Så då är det ju bra om de vet att de är döpta efter någon som kom före dem.

Svar på tråden Alva eller Hilda?