• Elin11989

    Svagt plus på morgonurin, starkt plus när jag tog test igen efter 15 min!?



    Dessa tester är alltså tagna med 15 min i mellan, första på morgon urin, de svaga på morgon urin och de starkare när jag kissade igen efter 15 min. Betyder de att mitt morgonurin är för utspätt? Har jag druckit för mycket dagen innan? Är kring BIM och har plussat väldigt svagt för tre dagar sedan, dock något starkare plus med apotekets egna test. Dessa är från graviditetskollen 
  • Svar på tråden Svagt plus på morgonurin, starkt plus när jag tog test igen efter 15 min!?
  • Elin11989

    Undrar alltså hur det kan skifta så mycket i styrka, nu har jag visserligen bara testat med två apotekets egna som båda visade tydliga plus. Däremot graviditetskollens tester har varierat i styrka en hel del, detta är dock första dagen jag får ett tydligare plus på dom 

  • svansmamman

    Är du HELT säker på när du hade senaste ägglossningen? Det låter ju annars lite misstänkt hook-effect, dvs när man är lite längre gången och har så mycket hormoner att testet visar svagt. Spär man istället ut urinen, eller tar ett test fastän man inte hållit sig så länge, blir testet starkare. Jag tänker om du kan vara längre gången än du tror. 🤔

  • Elin11989
    svansmamman skrev 2023-01-29 11:33:24 följande:

    Är du HELT säker på när du hade senaste ägglossningen? Det låter ju annars lite misstänkt hook-effect, dvs när man är lite längre gången och har så mycket hormoner att testet visar svagt. Spär man istället ut urinen, eller tar ett test fastän man inte hållit sig så länge, blir testet starkare. Jag tänker om du kan vara längre gången än du tror. 🤔


    Ja just de, den där har jag hört talas om. Jag är inte 100% säker på ägglossning för jag hade nämligen symtom på ägglossning två helger i rad så jag var först säker på att ägglossningen hade blivit förskjuten en vecka så de är de jag gått på nu men de kan mycket väl vara så att jag är minst en vecka längre gången än vad jag tror. Jag blev förkyld och fick feber 10 dagar så jag kunde aldrig tempa ägglossningen, har inte haft regelbunden mens pga amning 
  • svansmamman
    Elin11989 skrev 2023-01-29 11:40:43 följande:
    Ja just de, den där har jag hört talas om. Jag är inte 100% säker på ägglossning för jag hade nämligen symtom på ägglossning två helger i rad så jag var först säker på att ägglossningen hade blivit förskjuten en vecka så de är de jag gått på nu men de kan mycket väl vara så att jag är minst en vecka längre gången än vad jag tror. Jag blev förkyld och fick feber 10 dagar så jag kunde aldrig tempa ägglossningen, har inte haft regelbunden mens pga amning 
    Om det bara diffar som mest en vecka, dvs att du antingen är i vecka 4 eller 5, borde det inte vara för mycket hormoner redan. Men du kanske har väldigt höga nivåer. 🤔 Bäst är väl om du kan få ta blodprov och få en exakt siffra. Jag fick det genom min vårdcentral, annars finns ju WerLabs. I sista hand kanske du kan testa med ett digitalt test från cb med veckoindikator. Det kanske inte säger jättemycket men kan ju ändå indikera om testens varierande styrka beror på mängden hormon. Många av de där testen har ju problem med varierande styrka på streck, spökstreck osv så det kan ju såklart bara vara testen det är fel på. 🤷?♀️
  • Elin11989
    svansmamman skrev 2023-01-29 19:59:48 följande:
    Om det bara diffar som mest en vecka, dvs att du antingen är i vecka 4 eller 5, borde det inte vara för mycket hormoner redan. Men du kanske har väldigt höga nivåer. 🤔 Bäst är väl om du kan få ta blodprov och få en exakt siffra. Jag fick det genom min vårdcentral, annars finns ju WerLabs. I sista hand kanske du kan testa med ett digitalt test från cb med veckoindikator. Det kanske inte säger jättemycket men kan ju ändå indikera om testens varierande styrka beror på mängden hormon. Många av de där testen har ju problem med varierande styrka på streck, spökstreck osv så det kan ju såklart bara vara testen det är fel på. 🤷?♀️
    Ja men precis. Jag ska köpa ett digitalt test och kanske be att få lämna prov. Dagens test var starkare än igår men jag är tvungen att först kissa sen kissa efter 15-20 min igen för att få den styrkan annars blir de svagare. Jag börjar dock tro att de är dom billiga graviditetstesten de beror på. Jag testade lika igår kväll, tog ett test när jag hållit mig flera timmar, de visade två streck helt klart men ganska svagt, jag kissade sedan efter 20 min igen och båda strecken är då i princip lika starka, märkligt men jag ska köpa andra test idag och se om jag får starkt oavsett när och hur jag kissar 😊

     

    Här är dagens test 
  • Villvaraanonym83

    Så där var det för mig också! Jag testade med morgon-urinet som gav ett minimalt tunt streck och sen typ en timme senare så var strecket väldigt tydligt. Nu är jag gravid i vecka 15. :)

  • Elin11989

    Villvaraanonym83: funkade inte att citera, skönt att höra om fler som varit med om samma 😊 provade du med olika märken på testen? 

  • Cereal Killer

    Ju mindre man dricker, desto mer koncentrerad urin. Dricker man tex ett glas vatten en timme innan läggdags och sen inte går på toaletten, blir ju urinen på morgonen mer utspädd än den urin som bildas om man sen kissar igen utan att ha druckit något på morgonen. Det är ju inte hur länge urinen legat i blåsan som spelar roll utan hur koncentrerad den är när den produceras. Urin som hamnat i blåsan ligger kvar där tills blåsan töms. 

    Dessutom ökar ju hcg-koncentrationen i blodet hela tiden i början av graviditeten, så ligger man precis på gränsen kan några timmar göra stor skillnad.

  • Villvaraanonym83
    Elin11989 skrev 2023-01-30 09:26:38 följande:

    Villvaraanonym83: funkade inte att citera, skönt att höra om fler som varit med om samma 😊 provade du med olika märken på testen? 


    Ja, visst är det skönt att slippa vara ensam? :)

    Jag hade Clearblues fertilitetsmonitor, men den gav inte utslag förrän ÄL+10. Sen hade jag billiga tester som jag köpt i storpack på nätet, både graviditetstest och ägglossningstest. Jag testade faktiskt med båda testerna och ägglossningstestet visade starkare streck än graviditetstestet (mäter ju delvis samma hormon).

    Mina graviditetstest har alltid visar starkare när mitt urin är utspätt, vilket är tvärtemot vad man läser. 
  • Cereal Killer

    Urinblåsan är en behållare för det urin som njurarna producerar. Det är inte så att urinen bearbetas på något sätt när det väl hamnat där, utan då är det färdigbearbetat. Dricker man tex ett glas vatten på kvällen och sedan inte kissar efter ett par timmar utan går och lägger sig, så kommer det där vattnet ut på morgonen. Kissar man ut det, väntar en stund och kissar igen, utan att ha druckit något på morgonen, så kommer urinen naturligtvis vara mer koncentrerad. Under en tidig graviditet dubblas hcg-halten dessutom ca varannan dag, och ligger man redan på gränsen så kan några timmar vara tillräckligt för att testet ska slå om.

    Därtill är det inte så att varje graviditetssticka har exakt den cut-off-nivå som anges på paketet, utan det varierar från sticka till sticka. Jämför med att ett paket mjöl sällan väger 2,00000 kg utan nästan alltid lite mer eller mindre. 

Svar på tråden Svagt plus på morgonurin, starkt plus när jag tog test igen efter 15 min!?