• Miriamo

    När ta lån för kontantinsats

    Hej!
    Jag och min partner planerar att köpa en bostad inom en snar framtid. Vi kommer att behöva låna till en del av kontantinsatsen och därmed ta ett privatlån.
    Min fundering är när man ska ansöka om detta privatlån? Banken sa att vi måste ansöka om det innan vi ansöker om ett lånelöfte. Men hur blir det om man tar ut ett privatlån och därmed får ett lånelöfte men sedan inte vinner budgivningen. Står man där då med ett privatlån som inte kom till någon nytta?
    Hoppas någon kan svara på min fråga Glad

  • Svar på tråden När ta lån för kontantinsats
  • Madsen

    Tar du ett privatlån för kontantinsatsen som sen inte utnyttjas så kan du bara betala tillbaka lånet alt. så behåller ni pengarna till kontantinsatsen till ert ev. nästa köp. Dock får ni vara försiktiga med att inte nyttja dom pengarna under tiden.

  • Miriamo

    Tack för svar!
    Gällande privatlånet så pratade jag med en långivare som sa att om man vill betala tillbaka lånet tidigare än vad man avtalat så måste man betala för räntan som ?återstår? av tiden. Så om jag enligt avtal har en återbetalningstid på 3 år men betalar av lånet efter 1 år så kommer jag fortfarande behöva betala räntan för de 2 år som återstår. 
    Tyckte det lät lite märkligt, men kan detta stämma?

  • Anonym (Kr)
    Miriamo skrev 2023-01-30 10:20:23 följande:

    Tack för svar!
    Gällande privatlånet så pratade jag med en långivare som sa att om man vill betala tillbaka lånet tidigare än vad man avtalat så måste man betala för räntan som ?återstår? av tiden. Så om jag enligt avtal har en återbetalningstid på 3 år men betalar av lånet efter 1 år så kommer jag fortfarande behöva betala räntan för de 2 år som återstår. 
    Tyckte det lät lite märkligt, men kan detta stämma?


    Beror på låenavtalet som är frivilligt att skriva på men inte ovanligt.
  • Anonym (Anna)
    Miriamo skrev 2023-01-30 10:20:23 följande:

    Tack för svar!
    Gällande privatlånet så pratade jag med en långivare som sa att om man vill betala tillbaka lånet tidigare än vad man avtalat så måste man betala för räntan som ?återstår? av tiden. Så om jag enligt avtal har en återbetalningstid på 3 år men betalar av lånet efter 1 år så kommer jag fortfarande behöva betala räntan för de 2 år som återstår. 
    Tyckte det lät lite märkligt, men kan detta stämma?


    Ja, fast ni kan ju ha rörlig ränta, den är dessutom billigare nu. Då är det högst tre månader ni betalar  ränteersättning för. 
  • Anonym (Låneförmedlaren)

    Hej! Jättebra fråga, jobbar som rådgivare på en större låneförmedling så har ganska bra koll på detta. För några år sedan skärptes ammorteringskraven & kalp - kvar att leva på - kalkylen innefattar numera privatlån. Att ansöka om ett privatlån för att få råd med kontantinsats är idag ett riskbeteende som många banker idag ser som väldigt negativt. Det är inte alls säkert att man får lånelöftet beviljat om det visar sig att man har stora blancolån. Jag skulle i ditt läge råda dig att tänka långsiktigt. Vi går mot en lågkonjunktur & blancolån har rörlig ränta. Förra året var bästa räntan 2.95 - idag är den runt 4,5-5 &%. Du vill inte sitta på ett bolån & blancolån med dagens räntor. Bättre är att skjuta på drömmen i 2-3 & spara undan en 150-200 000. Hur mycket tjänar du & din partner? Hur många barn under 21 i hushållet? Hur mycket betalar ni i hyra? Dessa uppgifter avgör kreditbedömningen som görs. Att ha lån i sitt namn ökar på kalp - dvs mindre utrymme till att låna & därmed bli beviljad till god ränta. Tänk långsiktigt! 

  • Anonym (Låneförmedlaren)

    Ränteskillnadsersättning gäller enbart bolån. Om en bank kräver detta på ett privatlån bryter de mot lagen. Vi har fri ammorteringsrätt i Sverige. 

  • Miriamo
    Anonym (Låneförmedlaren) skrev 2023-01-30 10:35:43 följande:

    Hej! Jättebra fråga, jobbar som rådgivare på en större låneförmedling så har ganska bra koll på detta. För några år sedan skärptes ammorteringskraven & kalp - kvar att leva på - kalkylen innefattar numera privatlån. Att ansöka om ett privatlån för att få råd med kontantinsats är idag ett riskbeteende som många banker idag ser som väldigt negativt. Det är inte alls säkert att man får lånelöftet beviljat om det visar sig att man har stora blancolån. Jag skulle i ditt läge råda dig att tänka långsiktigt. Vi går mot en lågkonjunktur & blancolån har rörlig ränta. Förra året var bästa räntan 2.95 - idag är den runt 4,5-5 &%. Du vill inte sitta på ett bolån & blancolån med dagens räntor. Bättre är att skjuta på drömmen i 2-3 & spara undan en 150-200 000. Hur mycket tjänar du & din partner? Hur många barn under 21 i hushållet? Hur mycket betalar ni i hyra? Dessa uppgifter avgör kreditbedömningen som görs. Att ha lån i sitt namn ökar på kalp - dvs mindre utrymme till att låna & därmed bli beviljad till god ränta. Tänk långsiktigt! 


    Tack för dina kloka ord! Vi har själva inte direkt några i vår närhet att rådfråga och bankerna verkar vilja att man ansöker om lånelöfte innan man ens kan få boka någon form av möte för rådgivning.

    Vi har inga barn, min partner tjänar nästan 40000kr. Jag studerar för tillfället men kommer ha ett jobb när jag är klar. Vi bor nu i en väldigt liten och dyr hyreslägenhet och vill gärna flytta till något större då vi gärna vill ha barn snart. En större hyresrätt verkar bara kosta lite mindre än att köpa en lägenhet istället. Just därför kollar vi alternativet att köpa istället för att hyra. 


    Enligt bolånekalkyler vi gjort så verkar det inte vara några problem för min partner att få bolån (med det tänkta privatlånet inräknat i kalkylen). Men bankernas kalkyler kanske inte går att lita på helt och hållet.

  • Anonym (Anna)
    Miriamo skrev 2023-01-30 11:26:01 följande:

    Tack för dina kloka ord! Vi har själva inte direkt några i vår närhet att rådfråga och bankerna verkar vilja att man ansöker om lånelöfte innan man ens kan få boka någon form av möte för rådgivning.

    Vi har inga barn, min partner tjänar nästan 40000kr. Jag studerar för tillfället men kommer ha ett jobb när jag är klar. Vi bor nu i en väldigt liten och dyr hyreslägenhet och vill gärna flytta till något större då vi gärna vill ha barn snart. En större hyresrätt verkar bara kosta lite mindre än att köpa en lägenhet istället. Just därför kollar vi alternativet att köpa istället för att hyra. 


    Enligt bolånekalkyler vi gjort så verkar det inte vara några problem för min partner att få bolån (med det tänkta privatlånet inräknat i kalkylen). Men bankernas kalkyler kanske inte går att lita på helt och hållet.


    Fast ni har ju ganska gott om tid. Först ska du plugga klart, sedan jobba något/några år innan barn. Så passa  på att spara  mkt nu, så ni slipper låna till kontantinsats. 
  • Anonym (Jenny)

    Fram tills barnet är typ två år behöver det inget eget rum, så passa på att bo kvar och spara pengar till dess istället! Då kommer ni att få mycket mer pengar över varje månad! (slipper låna till kontantinsats, du har jobb, osv!) Dessutom kanske räntorna hinner gå ner igen.

  • Anonym (Jenny)

    ... och jag är inte säker på att din sambo får låna särskilt mycket om han är ensam försörjare för två vuxna och ett barn...

  • Kockobello

    Skulle inte ta några lån överhuvudtaget när samhället utvecklas som det gör. 

    När vi bombas av kärnvapen är det bättre att kunna vara mobil och ha kontanta medel och inte sitta med lån och bostäder. 

  • Anonym (E)

    Vi fick ange vid ansökan om lånelöfte om vi hade hela kontantinsatsen själva eller om vi behövde låna, så det gick automatiskt. Nu handlade det om under 30 000 kr för att köpet gick fortare än vi tänkt, vi hann inte få ut pengar från våra lite mer låsta sparkonton. Men säger er bank att de löser det så så är det ju bara att göra så. 

    Jag tycker dock att du ska lyssna på Låneförmedlare ovan. Avvakta tills dess ni har pengarna själva. Nu vet jag inte vilka belopp ni tänkt låna men bolånetaket finns av en anledning. Vad som helst kan hända, räntan ökar, någon blir sjuk etc. Din sambos lön är ju bra, men täcker den att försörja er alla med alla utgifter, eventuellt inköp av en ny bil om ni behöver det efter barn och en situation där han blir sjukskriven och du arbetslös/föräldraledig? Bankernas kalkyler är ju färskvara. Vi flyttar in i vår nya bostad i mars. Sen köpet har kostnaderna ökat, av lite olika anledningar, bland annat har det införts en parkeringsavgift, kostnader för vatten/el har ökat och räntan gått upp o.s.v. Inget av detta är ju medräknat i bankens kalkyl och en nettokostnad på 12 400 kr när vi köpte har snabbt blivit ca 3000 kr dyrare. Nu hade vi budgeterat för en maximal total månadskostnad om 20 000 kr (vår hyra inkl. el och parkering hamnar på lite drygt 14 000 kr nu efter höjning så vi tjänar ändå ganska många tusenlappar på en flytt) så ingen fara på taket, men lita inte på att bankens kalkyl faktiskt motsvarar er månadskostnad. Den ger bara ett hum och räknar dessutom med minsta möjliga amortering, det flesta vill ju amortera mer än minimibeloppet. 

  • Räkan77

    Har ni möjlighet att flytta till något billigare även om det kanske inte blir en lika attraktiv lägenhet? För att ha möjlighet att spara järnet i två år? Kanske att du kan ta ett extra jobb medan du pluggar för att kunna spara ännu mer? 

    Jag skulle vara väldigt försiktig med att ta ett sånt lån i dagsläget. 

  • Anonym (Låneförmedlaren)
    Miriamo skrev 2023-01-30 11:26:01 följande:

    Tack för dina kloka ord! Vi har själva inte direkt några i vår närhet att rådfråga och bankerna verkar vilja att man ansöker om lånelöfte innan man ens kan få boka någon form av möte för rådgivning.

    Vi har inga barn, min partner tjänar nästan 40000kr. Jag studerar för tillfället men kommer ha ett jobb när jag är klar. Vi bor nu i en väldigt liten och dyr hyreslägenhet och vill gärna flytta till något större då vi gärna vill ha barn snart. En större hyresrätt verkar bara kosta lite mindre än att köpa en lägenhet istället. Just därför kollar vi alternativet att köpa istället för att hyra. 


    Enligt bolånekalkyler vi gjort så verkar det inte vara några problem för min partner att få bolån (med det tänkta privatlånet inräknat i kalkylen). Men bankernas kalkyler kanske inte går att lita på helt och hållet.


    Nu är inte jag någon superexpert på just bolån. Däremot är det ju så att dessa lånekalkyler man hittar på nätet inte direkt automatiskt uppdaterade för att justera för dels inflationen sedermera styrräntan. Man ska vara aktsam med att basera antaganden på ett verktyg som inte är anpassat till dagens situation. Nu jobbar ju inte jag på någon bank, däremot för jag den dialog med kunden bankerna själva inte kan göra. Alla banker har grundkrav man måste uppfylla & dessa grundkrav är i högsta grad en färskvara. Jag säger till dig som jag säger till alla kunder jag möter.
    Din kreditprofil - den data banken baserar sina bud på gällande individuella kunder är egentligen det enda som spelar roll. Om du för nuvarande studerar hamnar du i en automatisk högrisk - icke beviljad kategori. Eftersom du saknar taxerad inkomst för de närmsta två åren. Banker beviljar helt enkelt inte någon som inte kan uppvisa detta. Även om du skulle få ett jobb på 30k/månaden skulle det ta 2 år för dig att ha en kreditprofil banken finner attraktiv. Oavsett om du i nuet har ett jobb. Efter ett år skulle du få högrisk banker intresserade såsom Bluestep. INTE VÄRT RISKEN.
    Som jag ser det har du två val. Antingen avvaktar ni tills du haft en taxerad inkomst i 2 år. Eller så blir din partner ensamsökande på lånelöfte & bolån +privatlån. Du blir ett minus i kalkylen om du står med i dagsläget & tro mig - det kommer vissa banker utnyttja. Vi befinner oss i en svängande lågkonjunktur - simma lugnt. Var glad att du inte sitter i skiten med ett rörligt bolån med hög belåning av fastigheten samtidigt som värdet på bostaden sjunkit & räntorna har höjts. Jag bearbetar kunder idag med spridda privatlån som helt enkelt sitter i skiten. Det är ramen nudlar & 18k i månaden på bara avbetalningar på lån. Där vill varken du eller din partner vara. Förra året var det många som renoverade hus, utökade sitt bolån mm. Idag sitter de med höga kostnader räntemässigt & inte minst med ett galopperande elpris. Om du skulle vilja komma i kontakt med mig för ett förutsättningslöst möte är du varmt välkommen i PM. Jag är långt ifrån en expert & du ska inte grunda dina beslut helt på vad jag säger. Gör research själv & tänk långsiktigt. Det kanske inte är så illa att sitta i en liten lägenhet med en fin liten familj som en dag har det där drömhuset - fäst blicken på den visionen istället för lockelsen att ha saker snabbt! 
Svar på tråden När ta lån för kontantinsats