• Anonym (Rådlös)

    Mer än bonus

    Jag lever i en relation med en kvinna och en man och vi har tillsammans ett barn. Jag är inte biologisk förälder till henne, men lever i alla avseenden som det. Barnet ser mig också så.
    Nu vill jag separera, men är rädd att jag inte kommer att få ha henne boende hos mig ens på deltid.
    Barnet är elva och kommer antagligen vilja bo hos mig också.
    Hur stora chanser har jag att få rätt till det?

    (Jag vet att man ser till barnperspektivet, men hoppas mina ordval kan ses förbi)

    Ser gärna svar från personer som arbetar som socionomer eller med familjerätt.

  • Svar på tråden Mer än bonus
  • Anonym (Mia)

    Jag är inte socionom men har i mitt arbetet varit med om en del vårdnadstvister och aldrig varit med om att annat än vårdnadshavare får vårdnad. I ditt fall är mitt råd att försöka nå en överenskommelse med vårdnadshavarna. Barnets vilja och önskan borde spela in men vill inte vårdnadshavarna så finns ingen juridisk rätt. 

  • Anonym (000)
    Anonym (Mia) skrev 2023-01-30 19:18:00 följande:

    Jag är inte socionom men har i mitt arbetet varit med om en del vårdnadstvister och aldrig varit med om att annat än vårdnadshavare får vårdnad. I ditt fall är mitt råd att försöka nå en överenskommelse med vårdnadshavarna. Barnets vilja och önskan borde spela in men vill inte vårdnadshavarna så finns ingen juridisk rätt. 


    Är det inte snarare umgänget som TS funderar över? 
  • Anonym (Lova)

    Jag kan svara utifrån erfarenhet från min syster som gjort din resa. Du har ingen laglig rätt till umgänge. Allt hänger på vårdnadshavarens goda vilja. Vill hon att du ska få fortsätta ha umgänge med dottern så kan du absolut få ha det. Men det är bräckligt. Bestämmer hon sig plötsligt för att du inte ska få ha det längre så har hon lagen på sin sida. Så det gäller att ni håller sams hela processen och att ni har samma syn på vad som är barnets bästa. 


    Din enda chans att ha laglig rätt till umgänge är att adoptera barnet. Men det kan vara lite sent att komma med nu. 

  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2023-01-30 20:04:39 följande:
    Det verkar som att det är socialnämnden du ska vända dig till. lawline.se/answers/ratt-att-traffa-barnbarn

    Fast när jag läser din fråga igen inser jag att du kanske redan visste det. Tyvärr vet jag inte hur stora chanser du har, men jag håller tummarna för att barnet ska få ha kvar alla sina tre föräldrar i sitt liv.
  • Anonym (Tyvärr)

    Tyvärr verkar vuxnas separationer och konflikter gå före barnen.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (000) skrev 2023-01-30 19:42:24 följande:
    Är det inte snarare umgänget som TS funderar över? 
    Jo men vårdnadshavarna bestämmer umgänget. Kanske var otydlig. Men iom att hon inte är vårdnadshavare så har hon noll rätt till umgänge ifall de inte når en överenskommelse 
Svar på tråden Mer än bonus