• Tue 31 Jan 2023 16:39
    1837 visningar
    6 svar
    6
    1837

    Svår relation med min mamma

    Hej!
    Jag har en tuff relation med min mamma och jag vet inte vad jag ska göra. Under min uppväxt så torterade min mamma mig. Det hon gjorde mot mig var bland annat att släpa in mig i duschen i kragen så min t-shirt sprack och duscha mig med varmaste vattnet. Hon högg mig även med en gaffel en gång. Hon drog mig i håret konstant. Hon kunde piska mig med bälte. Hon kunde även låsa ut mig på balkongen. Hon högg min far med en kniv.

    Min mamma fick polisanmälningar mot sig och jag och min bror försvarade henne på alla soc möten så hon inte skulle bli dömd för att jag och min bror ville inte bo i en Fosterfamilj. 


    Nu i efterhand känner jag en stor besvikelse mot min mamma och kommer aldrig ha respekt mot henne då när jag ser henne så tänker jag på hur hon behandlade mig som ett barn.

    Jag ångrar extremt mycket att jag försvarade henne på alla soc möten och ljög och försvarade henne då jag var rädd för fosterhem. Nu när jag är äldre så inser jag att hela min uppväxt är förstörd pågrund av henne då jag ser alla andra barn har det kul och har en bra familjerelation.

    Kan någon ge mig råd vad man bör göra i denna situationen?

  • Svar på tråden Svår relation med min mamma
  • Anonym (Knäpp­)
    Tue 31 Jan 2023 17:19
    #1

    Inte ha kontakt och lämna det därhän. Min mamma misshandlade mig inte fysiskt, men psykiskt. Hon har nån diagnos helt enkelt, men har aldrig insett det själv (hon har ju aldrig fel) och därmed aldrig fått hjälp. Jag flyttade hemifrån vid 17. Långt bort. Tyvärr flyttade jag till hemorten igen, men det blev ohållbart efter några år. Då flyttade jag så långt bort att det inte gick träffas mer än nån gång per år. Nu bor jag ännu längre bort och åker aldrig hem. Hon ringer ibland och vi pratar bara neutralt. Ballar hon ur lägger jag på. Det vet hon för det har hänt.
    Utöver det är det bara inse att gjort är gjort, det som har varit har varit och nu är nu. Ingen kan påverka det som redan skett. Man kan bara påverka det man gör i framtiden. Bästa "hämnden" är att försöka leva ett så bra liv som möjligt.

  • Kockob­ello
    Tue 31 Jan 2023 17:23
    #2

    Du ska ta hand om och vara jättesnäll mot dig själv.Gör roliga saker och umgås med vettiga människor.

    Henne kan du bara avsluta kontakten med, hon är så pass rubbad.

  • Anonym
    Tue 31 Jan 2023 18:02
    #3

    Skaffa dig något samtalsstöd, fråga på din vårdcentral.
    Du behöver bearbeta det du varit med om

  • Anonym (Känne­r med dig)
    Wed 1 Feb 2023 11:49
    #4

    Jag känner så med dig och jag kan verkligen förstå att du nu ångrar att du försvarade din mamma i kontakten med socialen. Att ge sig på en annan människa handgripligen är olagligt. Du kan polisanmäla din mor. Dock vet jag inte hur preskriptionstiden för misshandel av barn ser ut. Och om en polisanmälan ska leda någon vart behöver din mor erkänna sig skyldig till de brott du menar att hon begått. Om du inte har kraft att polisanmäla henne så tycker jag att du ska försöka ha så lite med henne att göra som möjligt, helst inte alls. Hon har förverkat den ynnest det är att få ha dig i sitt liv! Håll huvudet högt, var alltid snäll mot dig själv (dvs försök att inte skada dig själv, varken fysiskt med självskadebeteenden eller psykiskt med skuldbeläggning och självbestraffning). Tänk på dig själv som en vän som du alltid ska vara snäll emot! Du är värd det bästa. Kram vännen

  • Anonym (Knäpp­)
    Wed 1 Feb 2023 14:13
    #5
  • Anonym (?)
    Thu 2 Feb 2023 08:33
    #6

    Beklagar verkligen din situation, så sorgligt att läsa. Din pappa var frånvarande under er uppväxt antar jag? Annars hade han ju ingripit.

    Har du en nära relation till din bror? Syskon är ju ofta det mest naturliga stödet när något i relationen till föräldrarna falerar. Man delar ju så mycket med syskon. Tycker också att du ska gå och prata med någon professionell. Det du varit med om är väldigt allvarligt och det kan ju påverka din egna familj och dina relationer till andra nära. Så det behöver absolut bearbetas och då behövs det proffs.

Svar på tråden Svår relation med min mamma