• edeb2710

    Ex gjorde slut för att hon inte vill känna sig begränsad

    Ja, som ni hör så tog det slut mellan mig (kille,23) och mitt ex (tjej,21) för lite över en och halv vecka sedan. Vi har haft lite kontakt på sms om att lämna grejer då hon jobbar på mitt gym jag tränat på i snart 2 år (lite jobbigt). Efter ca 4 dagar frågade jag om hon hade lust att prata på telefon och hon tyckte att det kanske inte är så smart då det inte känns så bra just nu. Anledningen till att jag ville prata var för att få en förklaring då hon dumpade mig från ingenstans.

    Hon kom hem förra söndagen från Västerås där hon hade jobbat över helgen och kom hem till mig direkt. Sa att hon hade saknat mig och ville mysas och så vidare. Dagen efter går vi till gymmet tillsammans och pussar henne och säger till henne att vi ses ikväll. Några timmar senare skriver hon till mig att hon ville sova hemma hos själv ikväll, utan mig. Redan här fick jag en klump i magen och förstod att något inte stod rätt till.

    Vi är särbos sedan oktober då det dalade lite mellan oss och var sambos innan i ca 9 månader. Anledningen var att hon var "otrogen" mot mig när hon inte var säker på sina känslor. Hon kom eventuellt tillbaka när jag bad henne att jag ville fortsätta med henne och litade på hennes svar på mina frågor. Vi gjorde slut 3 veckor senare och 2 dagar efter det hörde hon av sig till mig igen och ville försöka igen på nytt. Problemet är att jag ställer många repeterande frågor kring hennes "otrohet" och tidigare sagt att hon förtjänar att få skit efter att ha utsatt mig för något sådant. Hon är min första flickvän och att såra och svika någon på detta sätt lämnar  ett trauma hos den berörde. Hon gjorde aldrig något fysiskt eller intimt med någon men fick för sig att uppmärksamma en kille på gymmet som gav henne mycket bekräftelse och bjöd sedan ut henne på "middag" på ett sushi-ställe på stan. Jag vet att de inte gjort något för att hon har spenderat mycket tid med mig på helgerna och vardagarna efter jobbet när hon kunnat, även sovit hos mig. Därför litar jag och vet att inget hände men såklart så hade jag tillitsproblem den senaste tiden men visste att det skulle bli bättre med tiden.. 
    Vi gjorde slut för 3 veckor sedan "inofficiellt" men hon valde att vara med mig under hela den tiden och blev jättegullig mot mig. Vi gjorde "slut" en gång till efter ett litet snack och hon sa att hon inte ville ge mig falska förhoppningar (som om hon inte gjort det tidigare). Det har varit bra mellan oss men bara att hon tycker att stämmingen förstörs när jag ställer henne frågor om saker hon gjort mot mig, vilket gör att även hon påminns och blir ledsen. Det förstår jag.

    I alla fall. I måndags för lite mer än en vecka sedan ville hon göra slut och sa att hon inte har känslorna att vara i ett förhållande och vill vara mer med vänner och familj. Hon sa att hon saknar allt som vi hade och gjorde och att hon fortfarande älskade mig men att hon inte vill samma sak som mig just nu. Vi hade ett lugnt och snällt snack på gymmet och sa att jag älskar henne och att hon är speciell för mig iom att hon är min första och att jag tror att vi båda bara behöver lite tid ifrån varandra och reflektera kring vad som gick fel för att försöka igen på nytt om några månader när hon inte vill vara singel längre. Hon kramade mig och pussade mig på munnen. Hon messade mig senare på kvällen och frågade hur jag mådde och jag frågade om hon ville prata och hon ringde mig på facetime och berättade om hennes helg, hur det var på jobbet och vad jag gör och har planerat. Sedan sa hon godnatt, puss. Där kände jag väl kanske att hon saknar mig lika mycket som jag saknar henne. Jag ringde henne dagen efter och hade det svårt att hålla känslorna inne så ringde på factime och grät och vädjade om att jag ville att det skulle bli vi igen. Hon sa att hon inte vill det och till slut sa hon att hon inte vill ha mer kontakt och att hon inte tror att det blir vi igen. Det krossade mig. Stötte på henne på gymmet efter detta och hon var väldigt kall och nonchalant, som att hon försökte undvika mig och ignorera. Jag har varit hennes närmsta i över ett års tid och helt plötsligt så behandlar hon mig värre än andra medlemmar. Varför?

    Jag svårt att sluta tänka på henne och "stöta" på henne när hon jobbar på gymmet. Innerst inne så vill jag vara med henne men vet inte om det är ensamheten som talar. Har börjat gå i terapi för att göra det lättare för mig själv men är fortfarande osäker huruvida det är kärlek jag känner eller om jag bara inbillar mig. Har även skrivit ett 2,5 sidors långt kärleksbrev till henne som jag planerar att ge till henne personligen på alla hjärtans dag om två veckor, vet dock inte om det är en så bra ide men känns som att det är min bästa chans att beröra hennes känslor och eventuellt få henne att ändra sitt beslut. Planerar även att ignorera henne helt nu i 2 veckor, inte träna när hon jobbar och inte skriva/ringa henne eller svara om hon hör av sig.

    Vad är era åsikter kring detta och vad kan/borde jag göra?

  • Svar på tråden Ex gjorde slut för att hon inte vill känna sig begränsad
  • Guldnovan
    Det här är visar att hon gjort rätt som avslutat: 

    "Hon tror nog att gräset är grönare på andra sidan men hon kanske inte har tänkt på hur jävla ensamt det kan bli när man är singel. 

    "Denna känsla hon har nu är tillfällig"

    "Jag har iaf gått vidare, skapat tinder-konto och pratar med några tjejer just nu"

    I rest my case....
  • Anonym (Släpp det)
    edeb2710 skrev 2023-02-01 17:49:10 följande:
    På vilket sätt tycker du att detta är kontrollerande? Skriver bara av mitt hjärta. Tänker att detta brev är det sista jag skriver till henne och sedan släpper jag henne helt. Vad hon väljer att göra därefter får tiden utvisa.
    Jag är fullständigt övertygad om att du tror att det räcker med en sista grej. Men OM det är mani så kommer du fortfarande att vara besatt och omtolka verkligheten till vad du hoppas på.

    Det var inte en separation ifrån ingenstans. Du var inte beredd och det är en annan sak.

    Ät, sov och gör annat. Och sök stöd innan det blir fel! Det du håller på med nu är inte sunt för 5 öre!
  • Anonym (Vio)

    Jag kan inte citera av någon anledning..

    Hur som..  DETTA HÄR "Hon sa själv att hon har det tråkigt när hon kommer hem och inte vet hur hon ska fördriva tiden"
    - det tycker jag visar att hon pratar med dig och inte kan släppa dig pga att hon är van med dig. Sen kan det även handla om skam-känslor från hennes sida för att hon behandlat dig såhär.

    Du fokuserar på fel grej här vilket är förståeligt, men försök inte med någon som inte vet vad hon vill, det kommer bara såra dig mer. Och även om hon skulle höra av sig och säga att hon vill ha dig tillbaka så är det oklokt att öppna dina armar direkt. Har du det minsta respekt för dig själv så låter du henne kämpa för dig, hon behöver visa att det är dig hon vill vara med.

    En person ska inte vara ditt allt, då har du förlorat dig själv. 

    Skicka inte brevet. Försök istället att ta en dag i taget för att gå vidare.

  • Anonym (Dahlia)

    Det är väldigt få personer som väljer en partner för livet vid 21, du har fel tajming här helt enkelt och hon är inte mogen att välja dig, eller någon alls, för det du önskar från henne. Hon försöker "let you down gently".

    Jag bestämde t.ex. redan som tonåring att jag inte var redo att välja en partner för livet förrän vid 28, och det gjorde jag inte heller.

  • Anonym (Really?)

    Du älskar henne och skulle dö för henne, men du är på Tinder och "pratar med några tjejer"? Really?

  • Anonym (A)
    Anonym (Vega) skrev 2023-02-01 17:42:37 följande:
    Ts hon har gjort slut! Gråt och var ledsen men ACCEPTERA OCH GÅ VIDARE!

    Det är inte sunt att klänga sig fast vid någon som inte vill. Hon vill inte vara med dig! Jättetråkigt och jättejobbigt för dig som fortfarande älskar henne såklart, men du har INGA andra alternativ här än att låta henne vara.
    Ge inte brevet. Spara det eller bränn det. Gå vidare. Du är ung, att få hjärtat krossat händer de flesta någon gång i livet. 
    Håller med
  • edeb2710
    Anonym (Really?) skrev 2023-02-01 18:57:51 följande:

    Du älskar henne och skulle dö för henne, men du är på Tinder och "pratar med några tjejer"? Really?


    Varför inte? Jag älskar henne ja, men måste samtidigt vara redo att gå vidare om det definitivt är slut. Senast i förrgår sa hon "vi får se". Jag ska erkänna att jag känner mig ganska ensam som singel, då känner jag att det är bättre att få uppmärksamhet av andra och potentiellt inleda något tillfälligt med någon annan tills jag kommit över henne.
  • Anonym (Really?)
    edeb2710 skrev 2023-02-01 19:28:46 följande:
    Varför inte? Jag älskar henne ja, men måste samtidigt vara redo att gå vidare om det definitivt är slut. Senast i förrgår sa hon "vi får se". Jag ska erkänna att jag känner mig ganska ensam som singel, då känner jag att det är bättre att få uppmärksamhet av andra och potentiellt inleda något tillfälligt med någon annan tills jag kommit över henne.
    Varför inte? För att du säger dig vara så kär att du kan dö för henne, men du är uppenbarligen inte kär nog för att vänta med brudar. Skärp dig! Det är inte farligt att vara ensam ett tag.
  • Anonym (Oj)
    edeb2710 skrev 2023-02-01 17:45:11 följande:
    Att hon frågar hur jag mår samma dag som vi setts på gymmet, kramats och pussats och därefter ringer på FaceTime senare under kvällen och pratar som vanligt visar väl att hon inte riktigt vill släppa mig? Hon sa själv att hon har det tråkigt när hon kommer hem och inte vet hur hon ska fördriva tiden. Den tid som hon försöker fördriva spenderade hon med mig innan. Hon tror nog att gräset är grönare på andra sidan men hon kanske inte har tänkt på hur jävla ensamt det kan bli när man är singel. 

    Jag var hos henne i fredags förra veckan och knackade på hennes dörr för att snacka med henne och hon släppte in mig och höll om mig. Hon förstår väl också att hon är min första och att man plötsligt kan få en känslobomb från ingenstans så ett besöksförbud kommer inte bli aktuellt. Den kvällen jag var hos henne var hon inte riktigt säkert heller. Hennes känslor har kommit och gått hela tiden. Denna känsla hon har nu är tillfällig.

    Jag tror nog att hon kanske inte ser en framtid med mig just nu efter allt som hänt mellan oss. Att mina vänner inte kommer att se henne på samma sätt och inte minst mina föräldrar. Har dock försäkrat henne om att de alltid kommer att stötta mig oavsett beslut så att hon slipper oroa sig för den biten.

    Att hon senast sa att hon inte vill ha kontakt mer är för att tid och utrymme krävs, iaf den första tiden. Hon har hela tiden varit tydlig med att om hon vill ha sex så ringer hon mig. Jag har iof gått vidare, skapat tinder-konto och pratar med några tjejer just nu. 

    Hon är nog inte säker på sitt beslut. Hon väljer bort en kille som genuint älskar henne och skulle dö för henne för en tillfällig känsla, hon är inte ens säker på sitt beslut, det vet jag. Framförallt när hon väljer att skriva och ringa till mig.
    Du är jätteledsen och har skrivit ett brev där du bedyrar din kärlek. Men ändå är du redan på Tinder och letar nya tjejer.
    Det gick snabbt över.
  • edeb2710
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-01 19:35:14 följande:
    Du är jätteledsen och har skrivit ett brev där du bedyrar din kärlek. Men ändå är du redan på Tinder och letar nya tjejer.
    Det gick snabbt över.
    Hon har sagt till mig att jag måste komma över henne. Hon har sagt att hon inte har några problem med att jag går vidare och träffar andra. Det behöver inte betyda att jag inte älskar henne och fortfarande är kär i henne? Jag skapar en tillfällig distraktion för mig själv, om det får mig att må bättre så gör jag det. 
  • Anonym (Vio)
    edeb2710 skrev 2023-02-01 19:28:46 följande:
    Varför inte? Jag älskar henne ja, men måste samtidigt vara redo att gå vidare om det definitivt är slut. Senast i förrgår sa hon "vi får se". Jag ska erkänna att jag känner mig ganska ensam som singel, då känner jag att det är bättre att få uppmärksamhet av andra och potentiellt inleda något tillfälligt med någon annan tills jag kommit över henne.
    Vad menar du med inleda något tillfälligt med någon annan? Inte ska du väl riskera såra någon annan för att komma över henne? 
    Det är en grej att gå ligga med någon men att inleda något mer bara för att komma över henne är inte riktigt rätt. Om jag nu inte missförstod det du skrev..

    Lägg tiden på att lära känna dig själv bättre istället, stärk upp dig själv genom att läsa en bok om personlig utveckling eller något, kör mindfulness osv, umgås med vänner.

    "Vi får se" säger hon.. antingen så känner hon skam över att ha gjort slut och vill bara vara "snäll" 
    Eller så vill hon inte släppa helt utan komma och gå som hon vill. Vad mer kan man mena med VI FÅR SE?
  • Anonym (Really?)
    edeb2710 skrev 2023-02-01 19:42:48 följande:
    Hon har sagt till mig att jag måste komma över henne. Hon har sagt att hon inte har några problem med att jag går vidare och träffar andra. Det behöver inte betyda att jag inte älskar henne och fortfarande är kär i henne? Jag skapar en tillfällig distraktion för mig själv, om det får mig att må bättre så gör jag det. 
    Så du ska använda andra för att distrahera dig själv och få dig själv att må bättre?
Svar på tråden Ex gjorde slut för att hon inte vill känna sig begränsad