• Wed 1 Feb 2023 18:35
    3071 visningar
    10 svar
    10
    3071

    Kan ni se erat elstöd nu?

    Hej. Min granne som har samma elavtal som mig och bor vägg i vägg (radhus) kan nu se vad de ska få i elstöd på EON:S hemsida. Min granne på andra sidan om mig kan också se det nu. Men när jag loggar in på Eon så står det att jag kommer att få 0 kr i elstöd och att jag har förbrukat 0 kWh. Jätte knas!

    När jag går vidare på sidan så kan jag ju se att vi har förbrukat ännu mer än mina grannar. Så frågan är om de inte är klara med uträkningarna än eller om de har räknat fel på oss..

    Hur ser det ut för er när ni loggar in på EON? Ni som bor i de elområden som ska få nu i första svängen. Elområde 3 och 4 tror jag det är.

  • Svar på tråden Kan ni se erat elstöd nu?
  • Wed 1 Feb 2023 18:37
    #1

    Kan tillägga också att vi uppfyller alla krav för att få elstöd :)

  • Anonym (Undan­tag?)
    Wed 1 Feb 2023 19:14
    #2

    Ja, jag kan se. Det stod dock flera undantag för att tjänsten ännu inte fungerar t ex om man bytt avtal under perioden, installerat ny elmätare mm så du kanske faller inom något av dessa undantag.

  • Wed 1 Feb 2023 19:28
    #3

    Ok. Nej jag har rätt till elstöd. Jag faller inte under något av de undantagen. Konstigt att det står 0 på mig då..

  • Anonym (Lovis­a)
    Wed 1 Feb 2023 20:14
    #4

    Har du samma leverantör som dina grannar? Och är det Eon?

  • Anonym (Great­)
    Wed 1 Feb 2023 20:16
    #5

    De kanske inte har ditt elstöd uträknat än, så vänta några dagar.

  • Wed 1 Feb 2023 20:37
    #6

    Japp vi har samma elbolag och vi har EON. Ja men det kanske är så att de inte är klara än då.. 

  • Wed 1 Feb 2023 23:35
    #7
    +1

    Är ju superenkelt att räkna fram själv...

    1) Summera förbrukning i kWh 1/10 2021 - 30/9 2022

    2) Kolla elområde du bor i här
    www.nätområden.se

    3) Bor du i område 3 tar du summeringen gånger 0,50 kr.
    Bor du i område 4 tar du summeringen gånger 0,79 kr.

    Nu har du summan du kommer få och som kommer börja betalas ut 20/2

    4) Om du inte redan gjort det, gå till Swedbanks hemsida och ange ditt kontonr.

  • Anonym (Inget stöd)
    Thu 2 Feb 2023 12:48
    #8
    Annalina32 skrev 2023-02-01 19:28:11 följande:

    Ok. Nej jag har rätt till elstöd. Jag faller inte under något av de undantagen. Konstigt att det står 0 på mig då..


    När elstödet kom i somras och skulle dras på räkningarna från nätbolaget fick vi en räkning precis som vanligt, alltså inget avdrag. När jag ringde och ifrågasatte så fick jag veta att vi inte hade rätt till något stöd eftersom min man hade en enskild firma registrerad på vår adress och stödet bara gick till privatpersoner.

    Av någon anledning så påstod de att elavtalet stod på den enskilda firman inte på honom som privatperson. till saken hör att vi bott i samma hus sedan 90-talet och den enskilda firman reggades 2013 när han gick i pension och ville kunna fortsätta att ta små uppdrag. De hade inga förklaringar på varför de gjort så men "naturligtvis kan ni ändra avtalet så de står på privatpersonen, det är bara att skriva in och begära det". Att vi aldrig skrivit in och begärt att det skulle övergå på en enskilda firman utan det var deras eget påhitt men att vi skulle behöva göra en skrivelse för att få rättat från något vi aldrig bett om är ju helt vansinnigt.

    Hade det inte rört sig om så mycket pengar som vi så väl behövde hade jag varit beredd att driva ärendet högre upp men vi skrev istället och begärde flytt av avtalet till privatpersonen. I december fick vi den första "utbetalningen".

    Kan det vara så för er också att ni har ett företag på er adress?
  • Thu 2 Feb 2023 14:30
    #9
    Anonym (Inget stöd) skrev 2023-02-02 12:48:14 följande:
    När elstödet kom i somras och skulle dras på räkningarna från nätbolaget fick vi en räkning precis som vanligt, alltså inget avdrag. När jag ringde och ifrågasatte så fick jag veta att vi inte hade rätt till något stöd eftersom min man hade en enskild firma registrerad på vår adress och stödet bara gick till privatpersoner.
    Vad var det för elbolag?
  • Anonym (Jepp)
    Fri 3 Feb 2023 19:34
    #10

    Jag kan se mitt nu på Ellevio. Fick ett mail med summan av dem idag. Ska betalas ut den 20 feb tydligen.

Svar på tråden Kan ni se erat elstöd nu?