• Thu 2 Feb 2023 00:41
    7608 visningar
    76 svar
    76
    7608

    Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment

    Sambo några år, separerade 1 år, tillsammans och särbo nu i 2 år.
    Under hela förhållandet har han försvunnit iväg vid konflikter och gjort sig okontaktbar alt varit tyst flera dagar i sträck. Sedan vi vart särbo har han försvunnit vid konflikter flera ggr och även använt silent treatment genom att inte svara på mess eller i mob. Vi är denna gång inne på dag 5, längsta gången hittills. Oense i lördags om en småsak, vart värre pga att vi varit ute och tagit några glas vin. Han går iväg arg och säger att jag inte behöver höra av mig ngt mer. Till saken hör att jag älskar honom, men detta beteende är inte ok. Mår dåligt, är ledsen och har ångest- är det slut denna gång? Om så vore fallet, varför inte bara  ringa och säga det? Han har inget sagt till sin familj. Jag har tyvärr inte kunnat hålla mig från att skriva sms, men jag har bara äjag har bara kort talat om att jag saknar honom och älskar honom. Vi har gemensamma resor planerade i sommar, hur ska jag göra, vänta eller avsluta. Ni män, är detta vanligt beteende? Och varför isåf?
    Mår så dåligt 😔

  • Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment
  • Thu 2 Feb 2023 19:58
    #61
    nihka skrev 2023-02-02 19:48:01 följande:
    Jag trodde ärligt att ni var tonåringar eller i nedre 20-årsåldern. I er ålder är det mycket liten chans att det kommer att ändra sig och frågan du får ställa dig är om du vill ha det så här resten av livet.

    Oavsett om ni bor ihop eller inte följer ni samma mönster vid konflikter även om de inte är lika vanliga nu när ni inte bor ihop. Du kan inte ändra på honom eller hur han agerar och reagerar. Det handlingsutrymmet du har är vad du själv väljer att göra.

    Tänk inte så mycket på vad han vill utan på vad du vill med ditt liv och gör de val som leder dig dit.
    Ja man kan tro det, det känns så omoget att bara försvinna eller frysa ut. Men han gör det inte enbart mot mig, även om det blir mig ofta pga vår relation, utan andra närstående också.
    Hans tidigare låna relation präglades av beteende även av han dåvarande.
    Kanske sitter för djupt.
    De flesta jag pratat med säger ge upp, jag inser ju det själv också, men längst in lever hoppet, och jag vet att det är helt vansinnigt. Även rädsla för ensamhet finns, samt saknaden av hans familjoch släkt vid ett avslut 
  • Thu 2 Feb 2023 20:05
    #62
    +2
    Anonym (C) skrev 2023-02-02 19:55:47 följande:

    Därför att det inte är värt att hålla på att bråka med er kvinnor... Det förstör bara relationen så fort ni gör allt för att ställa till en scen. Så det är lika bra o lämna dig.. Så får du känna hur det känns...

    Dessutom brukar ni älska en mer och börja att behandla en bättre om man skiter i er och sticker.. Istället för att bara sitta kvar där och ta skiten eller "diskutera igenom problemen" med er som alla säger att man måste...


    Haha, tror du missuppfattat allt här - det var han som ställde till en scen.
    Och vad menar du att "lämna dig så får du känna hur det känns" Jag har aldrig lämnat, så finns inget att "hämnas " för.
    Sen att ni blir älskade mer för varje gång ni sticker, ja om man är 15 år kanske. I vuxen ålder tar det bort en hel del känslor för varje gång ni sticker. Tillslut är det slutsuckit 
  • Anonym (C)
    Thu 2 Feb 2023 20:11
    #63
    -1
    Anki Y skrev 2023-02-02 20:05:31 följande:
    Haha, tror du missuppfattat allt här - det var han som ställde till en scen.
    Och vad menar du att "lämna dig så får du känna hur det känns" Jag har aldrig lämnat, så finns inget att "hämnas " för.
    Sen att ni blir älskade mer för varje gång ni sticker, ja om man är 15 år kanske. I vuxen ålder tar det bort en hel del känslor för varje gång ni sticker. Tillslut är det slutsuckit 
    Utifrån det du skriver så var det knappast han som höll på o ställde till en scen..

    Vad var bråket om denna gång? Du tycker att han visar dig för lite kärlek, när ni springer ibland släkten? 
  • Anonym (C)
    Thu 2 Feb 2023 20:13
    #64
    Anki Y skrev 2023-02-02 20:05:31 följande:
    Sen att ni blir älskade mer för varje gång ni sticker, ja om man är 15 år kanske. I vuxen ålder tar det bort en hel del känslor för varje gång ni sticker. Tillslut är det slutsuckit 
    Nä. Det gör det inte ;)
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 2 Feb 2023 20:33
    #65
    +1
    Anki Y skrev 2023-02-02 19:58:06 följande:
    Ja man kan tro det, det känns så omoget att bara försvinna eller frysa ut. Men han gör det inte enbart mot mig, även om det blir mig ofta pga vår relation, utan andra närstående också.
    Hans tidigare låna relation präglades av beteende även av han dåvarande.
    Kanske sitter för djupt.
    De flesta jag pratat med säger ge upp, jag inser ju det själv också, men längst in lever hoppet, och jag vet att det är helt vansinnigt. Även rädsla för ensamhet finns, samt saknaden av hans familjoch släkt vid ett avslut 
    Han kommer inte ändra sig. Det här är ett livsmönster som han kommer att ha kvar till den dagen han dör.
  • Anonym (kommu­nikati­on)
    Thu 2 Feb 2023 22:01
    #66
    +1
    Anki Y skrev 2023-02-02 19:25:05 följande:
    Nej det är inte lätt att veta vad som är vad. Tidigare gånger har han sagt att han åker för att slippa fortsatt bråk. Men denna gång var det inget bråk, det var utifrån en fråga som skulle vara lösning på ett litet (i nina ögon) problem. Men han brusade upp direkt, var så trött på mig,  sa att jag inte ville ha honom, att jag skulle skaffa någon ny, jag var så gott som tyst, gick inte in i diskussion, stängde dörren efter honom.
    Han glömde några saker när han gick sina nycklar bla,  (vuxna barnet fick komma och låsa upp hemma hos honom) jag hörde inte att han kom tillbaka och knackade på för att få nycklarna.
    Såg senare att han ringt men orkade inte prata. Åkte på morgonen och lämnade dem till hans vuxna barn.
    Efter det total tystnad,  jag har ringt 1 gång Skickat ett sms.
    Om han nu pga detta vill avsluta, så vore det ju lätt att bara ringa och säga det. Så denna gång tror jag det är för att straffa. Men nu lägger jag med locket på för kontakt

    Tack för att du tar dig tid och svarar, betyder mycket.

    Kan vara lite svårt att tolka text på det här sättet även om du beskriver tydligt. Tycker du ska försöka hitta någon professionell att prata med, inte för relationens skull utan för att få rätsida på dina egna tankar och känslor. 


    Det kan hjälpa dig att komma vidare och landa så bra som möjligt.


    Med det sagt utläser jag ur din text att han lika mycket straffar sig själv, att han har dålig självkänsla (när han tycker att du ska hitta någon bättre). Det händer säkert en hel del i hans huvud och han verkar inte må bra.
    Jag kan tolka fel (lyssna inte för mycket på det) men det låter inte som att han är iskallt beräknande i sitt agerande.


    Oavsett vilket så spelar det nog ingen större roll för din situation. Om det är så att han mår dåligt och behöver hjälp att utvecklas så är det inte du som ska dra det lasset. Som professionell skulle jag lyssna mer på vad du tänker, känner och vill.


    Som vän skulle jag råda dig att avsluta och ge honom tid att läka själv, om han vill. Mår han bättre om nåt år och ni träffas igen så kanske det kan fungera. Under den tiden ska du nog ta hand om dig själv och hitta vidare.


    Gå och prata med nån, eller kontakta nätläkare (smidigt).
    Vissa av dem är bra.

  • Fri 3 Feb 2023 00:01
    #67
    Anonym (kommunikation) skrev 2023-02-02 22:01:47 följande:

    Kan vara lite svårt att tolka text på det här sättet även om du beskriver tydligt. Tycker du ska försöka hitta någon professionell att prata med, inte för relationens skull utan för att få rätsida på dina egna tankar och känslor. 


    Det kan hjälpa dig att komma vidare och landa så bra som möjligt.


    Med det sagt utläser jag ur din text att han lika mycket straffar sig själv, att han har dålig självkänsla (när han tycker att du ska hitta någon bättre). Det händer säkert en hel del i hans huvud och han verkar inte må bra.
    Jag kan tolka fel (lyssna inte för mycket på det) men det låter inte som att han är iskallt beräknande i sitt agerande.


    Oavsett vilket så spelar det nog ingen större roll för din situation. Om det är så att han mår dåligt och behöver hjälp att utvecklas så är det inte du som ska dra det lasset. Som professionell skulle jag lyssna mer på vad du tänker, känner och vill.


    Som vän skulle jag råda dig att avsluta och ge honom tid att läka själv, om han vill. Mår han bättre om nåt år och ni träffas igen så kanske det kan fungera. Under den tiden ska du nog ta hand om dig själv och hitta vidare.


    Gå och prata med nån, eller kontakta nätläkare (smidigt).
    Vissa av dem är bra.


    Tack för fint svar.
    Ja är det så att även han mår dåligt så känns det bättre för mig.
    Så du tror inte han är beräknande med agerandet?
    Vet inte, men det har ju hänt flertalet gånger så nog ett befäst beteende.
    Ja, vad jag vill? Ja önskar att allt kunde vara så bra som det är när det är bra. Men förstår nog att  det inte går utan hjälp. Att våga avsluta, måste landa först, sen...
  • Fri 3 Feb 2023 00:03
    #68
    Anonym (C) skrev 2023-02-02 20:13:31 följande:
    Nä. Det gör det inte ;)
    😅😅 och grisar kan flyga
  • Anonym (C)
    Fri 3 Feb 2023 00:04
    #69
    Anki Y skrev 2023-02-03 00:03:31 följande:
    😅😅 och grisar kan flyga
    Så jätte, JätteMyckeT DramA.  ;P
  • Fri 3 Feb 2023 00:07
    #70
    -1
    Anonym (C) skrev 2023-02-02 20:11:51 följande:
    Utifrån det du skriver så var det knappast han som höll på o ställde till en scen..

    Vad var bråket om denna gång? Du tycker att han visar dig för lite kärlek, när ni springer ibland släkten? 
    Är du läskunnig?? Vem har skrivit ngt om "springa bland släkten" ja förutom du då 🤣
    Tror du pratar om ditt eget liv, inte intresserad av det och inte av dina åsikter som är rätt pubertala, behåll dom, eller prata med någon som orkar lyssna.
  • Fri 3 Feb 2023 00:09
    #71
    Anonym (C) skrev 2023-02-03 00:04:55 följande:
    Så jätte, JätteMyckeT DramA.  ;P
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • Anonym (C)
    Fri 3 Feb 2023 00:10
    #72
    Anki Y skrev 2023-02-03 00:09:02 följande:
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    ^^,
  • Fri 3 Feb 2023 22:33
    #73
    +1

    Jag undrar över Hur du är i en konflikt situation? Din partner han gillar inte bråk, vill gärna gå därifrån. Är du sådan som höjer rösten och lätt bra arg och får utbrott. Förstod som att du kunde få utbrott.....
    Det är litegrann andra diket att man blir upprörd vid en konflikt tänker jag  och det skrämmer ju ännu mer iväg en konflikträdd person....

    Det kan vara värt att se ni samtalar om hur ni ska hantera när ni hamnar i en situation där ni tycker olika.... Att bråka om småsaker är väl onödigt..... Går det att prata med honom om hur han upplever konflikter och att berätta hur du upplever det när han drar sig undan. Han kanske upplever att du blir väldigt arg och därför drar sig undan.....Om det inte finns möjlighet att ni kan prata om detta utan att säga att den andre gör fel utan mera om att man vill förstå varandras tankar och känslor och hitta lösningar....då går det inte. Det ska inte vara ett samtal som blir ett bråk om vem som har rätt o fel....utan man får tycka olika.... man ser ju världen utifrån sitt eget perspektiv.....  den blir olika beroende på i vilken vinkel man tittar....  
    Är han intresserad att i lugn och ro prata om dom här sakerna..... utan konflikt..... där ni båda kan ta och ge kritik utan att hamna i försvarställning....Om inte så är det inget att hoppas på att det ska bli bättre...... 

  • Anonym (Psss)
    Sun 5 Feb 2023 12:11
    #74

    Hur går det ts?

  • Okänd
    Sun 5 Feb 2023 13:23
    #77
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Sun 5 Feb 2023 13:24
    #78
    Meddelande borttaget
Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment