• Anonym (svårt val)

    ungdomslägenhet genom soc?

    I min kommun har soc ett antal lägenheter för unga personer som inte mår bra av att bo hemma hos föräldrarna. Det finns tillsyn där av personal och även krav på att sköta skolan, drogfrihet mm. Detta VET jag då det är min kontaktperson på soc som har berättat det, och sagt att det kanske skulle vara bra för mitt barn. (Jag behöver alltså inga kommentarer om att soc inte har lägenheter etc
    Men jag vet verkligen inte vad som är bäst, hen trivs inte alls hemma men har tidigare bott borta (helt vanligt internat på gymnasiet) och då spårade det ur totalt med droger och annat. 
    Finns det någon här som har bott på liknande sätt? Var det, för dig, bättre än att bo hemma? Hur mycket tillsyn finns det? Hur mycket stöd och hjälp kan man få med tex rutiner och att sköta lägenheten?

  • Svar på tråden ungdomslägenhet genom soc?
  • Anonym (fråga)

    Jag tänker att du absolut ska fråga din kontakt på socialtjänsten hur deras lägenheter fungerar. Funkar det inte bra hemma, så är det väl klokt att lyssna på vilka alternativ det finns och vad för och nackdelarna är.

    Var öppen med att det spårat ut tidigare och att du ser ett behov av stöd. Och så får ni väl ta ställning längre fram. Tids nog är ju barnet myndigt och då ligger det ju på den att ta vissa beslut, så det kan säkert vara klokt att veta mer, medan du har insynen.

  • Anonym (svårt val)
    Anonym (fråga) skrev 2023-02-02 11:19:58 följande:

    Jag tänker att du absolut ska fråga din kontakt på socialtjänsten hur deras lägenheter fungerar. Funkar det inte bra hemma, så är det väl klokt att lyssna på vilka alternativ det finns och vad för och nackdelarna är.

    Var öppen med att det spårat ut tidigare och att du ser ett behov av stöd. Och så får ni väl ta ställning längre fram. Tids nog är ju barnet myndigt och då ligger det ju på den att ta vissa beslut, så det kan säkert vara klokt att veta mer, medan du har insynen.


    Ja soc vet historiken, det är därför vi är aktuella där nu och även därför de har lyft möjligheten med "eget" boende. Men du har rätt, jag får kolla mer med dem vad det innebär för barnen, som fyller 18 i sommar, men även vad det innebär för mig ekonomisk. Vanligt underhåll kan jag förstås betala, men det räcker ju inte så långt. 
  • Citronella

    Sådana lägenheter är istället för familjehem. Det är brist på familjehem och är det en äldre eller till och med en myndig person kan en sådan här lösning vara att föredra. I din ungdoms fall låter det som att hon behöver ha mer tillsyn inte mindre så jag tror socialen kommer rekommendera familjehemsplacering eller eventuellt någon form av boende med personal dygnet runt beroende på hur situationen ser ut. Det bästa är att du pratar med socialen och se vad du kan få för hjälp. 

  • Citronella
    Anonym (svårt val) skrev 2023-02-02 13:21:42 följande:
    Ja soc vet historiken, det är därför vi är aktuella där nu och även därför de har lyft möjligheten med "eget" boende. Men du har rätt, jag får kolla mer med dem vad det innebär för barnen, som fyller 18 i sommar, men även vad det innebär för mig ekonomisk. Vanligt underhåll kan jag förstås betala, men det räcker ju inte så långt. 
    Man betalar normalt vis inget för placerade barn men du blir av med studiebidrag, underhåll från pappan och eventuella andra bidrag du har för henne. 
  • Anonym (,m nl- Ljm)
    Anonym (svårt val) skrev 2023-02-02 13:21:42 följande:
    Ja soc vet historiken, det är därför vi är aktuella där nu och även därför de har lyft möjligheten med "eget" boende. Men du har rätt, jag får kolla mer med dem vad det innebär för barnen, som fyller 18 i sommar, men även vad det innebär för mig ekonomisk. Vanligt underhåll kan jag förstås betala, men det räcker ju inte så långt. 
    Ta upp med ditt barn om denne kan tänka sig att ge dig fullmakt att få veta vad som händer mellan barnet och myndigheterna, annars har du verkligen noll koll, kan inte ringa och fråga myndigheterna om nåt ifall det behövs osv. 
Svar på tråden ungdomslägenhet genom soc?