• Anonym (Semla)

Gråten nära till hands pga obearbetade trauman och tungt jobb

Hej, jag hamnar emellanåt i djupa svackor av nedstämdhet till följd av stark oro utan lösning. Detta bubblar upp i sammanhang vid stark stress, mitt nuvarande jobb i detta fallet. Jag har ett bagage med en uppväxt som varit präglad av våld, svag ekonomi, beroende och psykisk ohälsa. Jag kan logiskt sett förstå att jag har sår, men känslomässigt känner jag mig misslyckad och övergiven som inte kan "vara vuxen". Jag har många flyktbeteenden, känslorna utanpå och olika strategier för att överleva. Utåt sett ä jag högfungerande men inåt känner jag mig konstant tom och matt. Har alltid känt mig utanför sociala sammanhang och haft svårt att relatera till någon egentligen. Får stundvis panik när jag blir becksvart i tankarna och förlorar hoppet, samtidigt som jag av erfarenhet vet att vetmörkret sköljer över till slut. Försöker att respektera mitt öde och låta min livslängd bestämmas av något annat än mitt självhat. Jag har förutom ett krävande jobb ingen nära relation eller stöd från familj. Har enstaka vänner jag kan prata med och vara mig själv med, är evigt tacksam för det. Känns hemskt att säga men min smärta är bottenlös. Försöker hålla ihop mig själv så gott det går. Har bestämt mig för att säga upp mitt gymkort, mår dåligt av att pusha mig själv till hård träning samt vistas med andra människor. Får ångestattacker, sömnsvårigheter och hjärnspöken efter varje pass jag tvingat mig till efter jobbet. Ska försöka ta hand om hälsan på annat sätt, promenader exempelvis, har inte varit snäll mot mig själv och pushat mig för hårt för länge. Känner du igen dig lite är det en stor tröst, känner mig så konstig

• Svar på tråden Gråten nära till hands pga obearbetade trauman och tungt jobb
  • Anonym (inte konstig)

Du är varken ensam eller konstig. 

Jag kan känna igen mig lite grann, men jag har inga trauman eller känner att livet är bottenlöst becksvart. Däremot så känner jag mig sällan hemma med andra människor. 

Dock vet jag flera personer som har det som du. Har du testat hypnosterapi för dina trauman? Eller någon annan terapi? 

• Anonym (Mandelmassa)

Det är riktigt vackert skrivet. Är en tröst att jag förstår mig själv bättre efter att ha läst? Kände att jag ville vara din vän, fint att du har flera sådana i ditt liv redan. Du är säkert mycket mer uppskattad än du vet om. 

• Anonym (Zebra)

Känner jättemycket igen mig i din text. Har också haft en uppväxt med våld, både psykiskt och fysiskt och ekonomisk utsatthet. Har hela livet till och från levt med ångest och oro och antar det är på grund av min bakgrund och obearbetade trauman som du nämner. Var rätt så stabil när jag levde i en lång relation men sedan jag bröt upp från den har ena krisen avlöst den andra och mitt mående i takt med dessa. Det är som att jag är superkänslig och att minsta prövning utifrån sänker ner mig i min ångestbubbla. Men som du nämner går det alltid över. Utåt sett är jag också högpresterande, glad, rolig och positiv. En ingen skulle tro led av själslig smärta som jag nuförtiden ofta gör och egentligen alltid mer eller mindre gjort.
    Är livrädd över att vara en person som måste ha en man att luta mig på för att känna mig trygg. Samtidigt vore det så fel? Å andra sidan är jag minst lika rädd han ska lämna mig när han inser hur bräcklig jag är egentligen. 

Ville bara sträcka ut en hand från en som blev lite lättad att höra det finns andra som jag. 

Svar på tråden Gråten nära till hands pga obearbetade trauman och tungt jobb