• Anonym (TS)

    Måste jag låta han stanna ?

    Hej.
    Jag berättade för min man igår att nu har bägaren runnit över och att det är slut mellan oss, jag vill ta ut skilsmässa och att han ska flytta snarast.
    Saken är den att han har ett väldigt begränsat kontaktverk.. jag vill att han ska vara ute tills imorgon men han vägrar och säger att jag inte bara kan kasta ut honom.. Och han tänker inte be om hjälp från sin familj eller kompisar att någon av dom kan ta in honom till sig tills han hittat något eget ( vilket kommer bli svårt då han går på a-kassa ). Måste jag låta honom stanna här hemma ?
    Jag klarar psykist inte vara i hans närhet, det är inget alternativ att jag ska flytta på mig då vi har en bebis och vi är förnärvarande boende hos min mamma pågrund av hans arbetssituation och att jag är föräldraledig.
    Hur är det med det? Kan jag kräva att han inte kan bo här mer ?

  • Svar på tråden Måste jag låta han stanna ?
  • Kockobello

    Ni har nyss fått en bebis? Då får ni väl hålla ihop.

  • Kockobello

    Du har nyss skaffat  barn med honom så att så idiotisk är han inte. 

  • Anonym (Helena)

    Har ni ett kontrakt med din mamma? Eller bor ni där utan? Eftersom det är din mammas bostad så får hon säga upp honom alternativt be honom flytta. 

    Sen behöver ni fundera hur/var han kan träffa sitt barn så den kontakten är regelbunden och go.

  • Anonym (TS)

    Borde nog lägga till att barnet är snart 1år.
    Pappan har alkoholproblem vilket han tar antabus för, men har druckit i smyg, vilket jag inte kan acceptera.
    Jag har provat och försökt allt för att rädda vårat förhållande men det är svårt att bära hela lasten själv och vara den som har huvudansvar för allt från barn,hemliv och sköta ekonomi.
    Och gång på gång bli manipulerad till att han aldrig mer ska dricka och steppa upp och ta mer ansvar.

    Vi har ett muntligt avtal med min mamma.
    Och nej jag vill inte göra några som helst problem för honom med något, han ska få träffa barnet hur mycket han vill.

    Men jag kan inte leva i ett giftigt förhållande längre.

  • Anonym (Helena)
    Anonym (TS) skrev 2023-02-03 06:17:27 följande:

    Borde nog lägga till att barnet är snart 1år.
    Pappan har alkoholproblem vilket han tar antabus för, men har druckit i smyg, vilket jag inte kan acceptera.
    Jag har provat och försökt allt för att rädda vårat förhållande men det är svårt att bära hela lasten själv och vara den som har huvudansvar för allt från barn,hemliv och sköta ekonomi.
    Och gång på gång bli manipulerad till att han aldrig mer ska dricka och steppa upp och ta mer ansvar.

    Vi har ett muntligt avtal med min mamma.
    Och nej jag vill inte göra några som helst problem för honom med något, han ska få träffa barnet hur mycket han vill.

    Men jag kan inte leva i ett giftigt förhållande längre.


    Hur är din kontakt med hans föräldrar och eller vänner? Kan du kontakta dem och berätta att han dricker igen och inte får bo kvar och behöver nånstans att bo. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Helena) skrev 2023-02-03 06:52:49 följande:
    Hur är din kontakt med hans föräldrar och eller vänner? Kan du kontakta dem och berätta att han dricker igen och inte får bo kvar och behöver nånstans att bo. 
    Jag har god kontakt med hans familj och dom är medvetna om vad som händer, dock vill dom inte hjälpa honom.. så lät det iallafall igår när jag pratade med hans mamma.
    Vilket för mig är helt obegripligt, 1 att dom inte vill hjälpa sin son, 2 att dom inte vill stötta mig och sitt barnbarn i det här.
  • Anonym (Uppsägningstid)

    Om han är skriven hos din mamma måste hon säga upp honom, tre månader är gängse uppsägningstid. Efter det kan hon be kronofogden om handräckning om han vägrar flytta.

    Hursomhelst är det din mamma som måste lösa problemet. Du får ju ordna med en egen bostad, gör det snarast.

  • Anonym (Uppsägningstid)
    Anonym (TS) skrev 2023-02-03 08:26:15 följande:
    Jag har god kontakt med hans familj och dom är medvetna om vad som händer, dock vill dom inte hjälpa honom.. så lät det iallafall igår när jag pratade med hans mamma.
    Vilket för mig är helt obegripligt, 1 att dom inte vill hjälpa sin son, 2 att dom inte vill stötta mig och sitt barnbarn i det här.
    På vilket sätt skulle dom hjälpa honom tänkte du? Han är ju vuxen och får väl ta eget ansvar för sig själv som alla andra vuxna?
  • Kockobello
    Anonym (TS) skrev 2023-02-03 08:26:15 följande:
    Jag har god kontakt med hans familj och dom är medvetna om vad som händer, dock vill dom inte hjälpa honom.. så lät det iallafall igår när jag pratade med hans mamma.
    Vilket för mig är helt obegripligt, 1 att dom inte vill hjälpa sin son, 2 att dom inte vill stötta mig och sitt barnbarn i det här.
    De kan ha tröttnat på fyllot precis som du.

    Han är vuxen, de har ingen som helst skyldighet gentemot honom.
  • Anonym (TS)

    Jag menar inte att dom har skyldighet, men hade det varit mitt barn som är i en sån situation hade jag hjälpt till dom första dagarna åtminstone. Alla är vi olika.

  • Anonym (Uppsägningstid)
    Anonym (TS) skrev 2023-02-03 09:05:06 följande:

    Jag menar inte att dom har skyldighet, men hade det varit mitt barn som är i en sån situation hade jag hjälpt till dom första dagarna åtminstone. Alla är vi olika.


    Hjälpt honom med vad? Han har ju tre månader på sig att ordna bostad?
  • Anonym (Fedda)

    Är han skriven hos din mamma?
    Isåfall ge honom en skriftlig uppsägningstid på 3 månader.

    Är han inte skriven där?
    Då begår han folkbokföringsbrott och kan bli dömd till böter. Kan han inte bevisa att han bott där så kan ni slänga ut honom genast. Kan han bevisa att han bott där kan du anmäla honom för folkbokföringsbrottet.

    Är ni gifta så blir allt lite svårare då ni är försörjningsskyldiga varandra men inte omöjligt. Ansök om skiljsmässa idag isåfall.

  • Anonym (hjälp för medberoende)

    Toppen att du börjat processen att ta dig loss från ditt medberoende! Det är starkt jobbat. Kolla om det finns stöd-grupper nära där du bor, det kan vara guld värt.

    Det är dock tydligt att du inte är helt ute ur bubblan än, då du tycker att hans familj ska hjälpa honom. Beroende funkar INTE så, tyvärr. 

    Jag förstår att du tycker att din och barnets frid ska gå först, men hans familj har antagligen lärt sig den hårda vägen att "hjälpa" en beroende är att stjälpa och förstöra både för den beroende och sig själv. Så tyvärr tror jag att du får ha is i magen och stå ut medan han har uppsägningstid. Hoppas att DU kan få stöd hos någon och hitta friden ändå.

    Önskar er lycka till och stå på er.

  • Anonym (Wilma)
    Anonym (TS) skrev 2023-02-03 08:26:15 följande:
    Jag har god kontakt med hans familj och dom är medvetna om vad som händer, dock vill dom inte hjälpa honom.. så lät det iallafall igår när jag pratade med hans mamma.
    Vilket för mig är helt obegripligt, 1 att dom inte vill hjälpa sin son, 2 att dom inte vill stötta mig och sitt barnbarn i det här.
    Hans familj har inga skyldigheter att hjälpa honom. 

    Din mamma får delge honom att han måste flytta inom tre månader (som man har på sig enligt lag). 

    Sedan får du hålla tummarna för att han hittar någon plats att bo.

    Varför har ni bott hos din mamma i ett år? Även du kanske behöver hitta eget boende. Tråkigt för din mamma att behöva leva med sin vuxna dotter och alkismake. 
  • Anonym (Helena)
    Anonym (TS) skrev 2023-02-03 09:05:06 följande:

    Jag menar inte att dom har skyldighet, men hade det varit mitt barn som är i en sån situation hade jag hjälpt till dom första dagarna åtminstone. Alla är vi olika.


    Jag tänker som du, och skulle definitivt hjälpa om det var mitt barnbarn, just med tanke på det lilla barnets levnadsomständigheter. 


    Kan din mamma stötta dig i att kasta ut honom, säga att han måste flytta. Packa ihop hans saker, kontakta kommunen/socialtjänsten? 


    Du och ditt barn ska inte behöva ha det så här

    Kram

  • Anonym (A)
    mammatill6 skrev 2023-02-03 06:09:48 följande:
    Nej man kan inte kasta ut en person på det viset.
    +1
  • Anonym (TS)

    Tack för alla svar.
    Liten uppdatering, vi ansökte om skilsmässa idag och på onsdag flyttar han.

Svar på tråden Måste jag låta han stanna ?