• moaummo

    Fråga kring nipt

    Hej har en liten fråga då jag och sambon bokat in privat nipt den 27 februari, vi ska då till min vanliga barnmorska 16 februari och ska du lämna prov och boka in ultraljud då det ingår ultraljud här mellan veckorna 11-13 men så prata jag med en vän som hon då säger Barnmorskan inte kommer göra ultraljud då jag ändå kommer få ultraljud på nipt, stämmer detta? jag tycker det låter lite underligt då vi själva betalat för nipt som kostar 6000kr någon som vet ? 


    även en till fråga ni som gjort nipt och valt att ta reda på könet har det stämt för er eller har det visat fel? (velar lite om det är värt ta reda på redan nu)

  • Svar på tråden Fråga kring nipt
  • Anonym (Evelina)

    Det behöver du höra med din barnmorska. Ska du göra KUB? I så fall så är ju ultraljud och mätning av nackspalten en av parametrarna som ger den sannolikhet man får.
    Vi gjorde nipt och valde att inte ta reda på kön. Vi kryssade att vi ville veta om barnet hade en normal uppsättnings könsceller men inte vilket kön det var. 

  • Anonym (Joss)

    Hej! 


    gjorde nipt när jag var gravid och eftersom man gör det privat fick jag även det andra ultraljudet i v 13/14 vi landstinget! Valde att göra de i den senaste veckan så de skulle ha gått ett par veckor från nipt-ultraljudet! Det ska inte påverka om du väljer att göra nipt privat, man ska få det ändå om man vill! 


    som svar på andra frågan så är det ju DNA från bebisen de plockar upp via ditt blod och kollar då alla kromosompar även könskromosomerna, så ?risken? att de skulle visa fel kön är iprincip obefintlig! 

  • trollhona

    NIPT har 98% säkerhet i allt de redovisar, kön 99,9%
    Det är klart värt att göra.

    Angående UL så borde du fortfarande få ett via MVC, det fick vi för bägge barn.

  • Anonym (A)

    Vi har precis gjort NIPT+ultraljud privat, och är även inbokade för tidigt ultraljud via regionen. 

Svar på tråden Fråga kring nipt