• Vendela18

pencillin amoxillian

hej jag fick öroninflammation i måndes läkaren skrev ut pencillin och örondroppar.
    tagit dem nu, dag 5, skördkörtken som var svullen e helt birta och örat är helt frisk, måste man ta kuren ut, tycker det är så onödigt när jag är läkt , någon som kan ge mig svar.

• Svar på tråden pencillin amoxillian
  • Mantrasina

Ja. Du ska alltid ha hela kuren. Att symtomen är borta innebär inte att alla bakterier har dött än. Det är viktigt att om man äter en kur äta den så länge den är ordinerad just får att bakterierna inte ska blossa upp igen, att avsluta tidigare är en bidragande orsak till att antibiotikaresistensen ökar. 

• Minimalen
    Vendela18 skrev 2023-02-03 10:27:59 följande:
    pencillin amoxillian

hej jag fick öroninflammation i måndes läkaren skrev ut pencillin och örondroppar.
    tagit dem nu, dag 5, skördkörtken som var svullen e helt birta och örat är helt frisk, måste man ta kuren ut, tycker det är så onödigt när jag är läkt , någon som kan ge mig svar.

Man ska alltid ta hela antibiotikakuren. De är just såna som avslutar för tidigt som gör att bakterier blir resistenta. Du känner dig bra men det finns kvar bakterier som har utsatts för antibiotikan men inte dött och de klarar antibiotikan och smittar sedan andra.
  • Vendela18

okej ja absolut ska ta hela men tänker minska dosen. behöver inte sån hög dos

• Anonym (Elsa)

Klart du ska ta hela kuren. Att du känner dig frisk har ingen betydelse, ät enligt läkarens ordination, inget annat. 

• Ellie
    Vendela18 skrev 2023-02-03 11:23:06 följande:
    Nej, du skall inte minska dosen. Du skall ta hela kuren på det vis läkaren sagt att du skall göra.
  • Mantrasina
    Vendela18 skrev 2023-02-03 11:23:06 följande:

Att minska dosen är lika illa som att sluta innan kuren är klar. Hela kuren, och i ordinerad dos. Annars kan du lika gärna strunta i det. Och nästa gång kan du strunta i att gå till läkare, du vill ju ändå inte följa den ordination du får. 

Ät hela kuren i full dos!
  • Vendela18

okej varför när jag tar den då så har jag musklerförsvagning då samt yrsel är de normalt.? samt ont i käkarna jag tkr inte de är normalt

• Anonym (L)

TS. Det är smart att ta hela kuren i sin helhet. Jättekorkat att ta lägre dos eller avsluta tidigare. 

Du skulle kunna läsa på själv om varför det är viktigt. Men det är egentligen onödigt. Du har fått rätt svar av flera här. Du riskerar flera kurer och dessutom resistenta bakterier om du ändrar dos eller slutar för tidigt med behandlingen. 

Läkaren har inte skrivit ordination på måfå utan lutar sig mot data (så förskriver man medicin i den här typen av fall och för tillfrisknande, minsta möjliga dödsfall, friska patienter och hanterbara... etc. Studier gjorda på miljontals människor). 

Du däremot tänker minska ordination sjäv på måfå utan något som helst underlag för vilka risker det medför. 

Prata med läkare om du upplever jobbiga biverkningar. Det finns hjälp att få mot det. Men ta kuren i sin helhet. 

• Anonym (L)

Prata med läkaren. Ring vc direkt om du har så tuffa symtom. 

• Vendela18

Pkej nej jag lyssnar gärna jag bara säger jag känner mig väldigt svag av den det är allt och yr.
    har pratat med läkaren han skulle höra av sig så väntar svar . jag tar gärna hela kuren bara skit jobbigt känna mig svag muskelsvag vet onte om den medför d och yrsel

• Ensam hemma

Kanske känner du dig yr för att infektionen finns kvar i öronen och muskelsvaghet för kroppen jobbar febrilt tillsammans med penicillinET för att ta död på alla baciller.

Med andra ord kanske du inte är så frisk som din trådstart antyder.

• Vendela18

inte tänkt på det så, förlåt jag varit jobbig. Bara ville ha råd. känt mig friskz har inte ont eller svullen sköldkörtel. tycjte bara det blev mer fel när jag tog pencilliney idag. Men allergier kan inte komma dag 5 . vad jag vet iallafall. 

ville bara ha råd det var allt.

• Anonym (gg)
    Vendela18 skrev 2023-02-03 11:56:18 följande:

Pkej nej jag lyssnar gärna jag bara säger jag känner mig väldigt svag av den det är allt och yr.
    har pratat med läkaren han skulle höra av sig så väntar svar . jag tar gärna hela kuren bara skit jobbigt känna mig svag muskelsvag vet onte om den medför d och yrsel

Jag får biverkningar av den också, men jag får en annan sort istället. Du kan ringa och be att få en sort med mindre biverkningar istället för att sluta ta den.
  • Vendela18

så de är biverkningar då . ja miastänkte det med . jag får ringa säga då

• Vendela18

pratade med dem och de vae biverkning när man slutar med dem alltså när man inte tar dem på ngn timme så får man förkylningsymptom. så jag skulle sänka dosen och utöka dagarna istället för 7 skulle de vara 10 eller 11 dagar. Iaf ngn annan som får denna medicin då vet ni vad den gör. försvinner efree ngn dag. 

Svar på tråden pencillin amoxillian