• Sat 4 Feb 2023 11:34
    4557 visningar
    8 svar
    -1
    8
    4557

    Fredagsmys/lördagsmys

    När började era barn va med på fredagsmys/lördagsmys? 

    Min son är 14 snart 15 månader (23/2) Men än så länge har han blivit trött son vanliga tid varje dag.. men skulle ju va mysigt o ha fredagsmys eller lördagsmys hela familjen tillsammans haha.  Hur gör ni? Har ni de tidigare? Låter ni bebis sova en extra vila? Eller är de bara vänta tills han själv orkar?

    Knäpp fråga kanske .. får skylla på att jag är förstagångs förälder 🙄

  • Svar på tråden Fredagsmys/lördagsmys
  • Sat 4 Feb 2023 11:41
    #1
    +2

    Njut av tiden tills barnet orkat vara uppe :P Mys kan ni ha dagtid.

  • Sat 4 Feb 2023 11:43
    #2

    Hehe ja absolut,  de är ju sant 😊 känns som man knappt hinner de nu när han börjat förskola dock 🙄  men tiden kommer ju absolut att komma 😊

  • Sat 4 Feb 2023 12:23
    #3
    +1

    Sorry om jag inte förstår, men... vad är det du vill göra på ert "lördagsmys"? 

    Tycker inte du ska förändra barnets sömnrytm i onödan. Ni kan mysa innan barnet ska sova, på lördagen är det ju lättare utan arbetstider att passa. Bättre att ni anpassar er till barnet, än tvärtom. 

  • Sat 4 Feb 2023 12:29
    #4

    Ja jag vet själv inte riktigt 😅 läste mitt inlägg o ser själv hur knäppt de låter 😅 såklart vi myser innan läggdags , känns bara som tiden är så kort efter förskolan osv 

  • Sat 4 Feb 2023 13:06
    #5

    Jag förstår poängen, men tycker inte du behöver hålla barnet vaket längre bara för att det är helg, njut av egentid på kvällen iställetGlad I vår familj har barnet altid ätit samma middag som oss, så på fredagar och lördagar blir det något lite mysigare. Sen äter vi typ vid 17 så efteråt finns det tid för att kolla lite film och äta något gott. I början åt ju inte barnet något godis eller så men man kan ju ha något kex eller liknande till dem. När barnet var typ 2 fick de börja smaka på lite chips och liknande. Nu vid 3 år får han välja lite godis/kinderägg i affären och så kanske en festisGlad

  • Sat 4 Feb 2023 13:15
    #6
    +1
    Nallen21 skrev 2023-02-04 12:29:54 följande:

     känns bara som tiden är så kort efter förskolan osv 


    Det kan jag förstå! Ni har inte möjlighet att gå ner i deltid och jobba kortare dagar, eller vara helt ledig vissa dagar? Tyvärr är det ju mycket av livet som försvinner iväg på jobb & alla rutiner att ordna med. Sen i takt med att barnet växer blir det ju ofta mer av skjutsa till aktiviteter, träffa kompisar etc...

    Försök att inte "gå och vänta" på att livet ska bli på ett särskilt sätt (som det ser ut i dina drömmar) utan passa på att uppskatta det du har just nu! Även om det bara är korta stunder av gos innan läggdags. 

    Du behöver åtminstone inte konkurrera om barnets uppmärksamhet med TikTok och spelande än... ;)
  • Sat 4 Feb 2023 13:55
    #7

    Så sant! 🥰 

    Tiden för allt kommer ju komma såsmåningom ändå 😊 behövde nog bara få de bekftat 🤭

  • Sat 4 Feb 2023 15:56
    #8

    Förstår inte heller vad du menar med mys? Vi har våra vanliga rutiner, men visst har man mer tid på lördagar så då kanske vi fikar tillsammans i soffan på eftermiddagen. 

    Dottern är snart 4

Svar på tråden Fredagsmys/lördagsmys