• Plina

    Vart är bästa stället/sättet att pensionsspara?

    Vart/hur är bäst sättet att pensionsspara?
    Jag gör det just nu på Nordea och folksam. 

    Då jag har sjukersätt fram till jag är 65 år så ser det inte så bra ut med min pension. Jag borde ha tagit tag i pensionsparande för länge sen!!! 


    Pension, folksam, nordea, 65 år, sjukersättning, vart är bästa stället, bästa sätt.
  • Svar på tråden Vart är bästa stället/sättet att pensionsspara?
  • Anonym (S)
    Plina skrev 2023-02-04 11:40:26 följande:
    Vart är bästa stället/sättet att pensionsspara?

    Vart/hur är bäst sättet att pensionsspara?
    Jag gör det just nu på Nordea och folksam. 

    Då jag har sjukersätt fram till jag är 65 år så ser det inte så bra ut med min pension. Jag borde ha tagit tag i pensionsparande för länge sen!!! 


    Det beror på din ålder, hur långt du har kvar. Har du mer än 5 år så hade jag lagt sparpengarna i en ISK, och valt en global indexfond. Där kan pengarna växa. 


    Du ska inte spara ien traditionell IPS.

  • Fröken Allvar
    Anonym (S) skrev 2023-02-04 12:25:16 följande:

    Det beror på din ålder, hur långt du har kvar. Har du mer än 5 år så hade jag lagt sparpengarna i en ISK, och valt en global indexfond. Där kan pengarna växa. 


    Du ska inte spara ien traditionell IPS.


    Får jag fråga varför du inte tycker det? Jag sparar i en traditionell pensionsförsäkring sedan i år, men det är mest för att då vet jag att det kommer utbetalningar per månad som ingår i den tjänsten, och det tyckte jag var en bra sak. 
  • Anonym (S)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-04 14:17:59 följande:
    Får jag fråga varför du inte tycker det? Jag sparar i en traditionell pensionsförsäkring sedan i år, men det är mest för att då vet jag att det kommer utbetalningar per månad som ingår i den tjänsten, och det tyckte jag var en bra sak. 
    Det är ett bundet sparande och förr fick man göra skatteavdrag för insättningarna. Men idag får man inte göra det, och då tycker jag att det är bättre med ett sparande som inte är bundet.
    Man kan ta ut pengar månadsvis även med ISK.
Svar på tråden Vart är bästa stället/sättet att pensionsspara?