• Anonym (Ts)

    Sammandragningar eller gaser v 13?!

    Ok varning för lite äckligt inlägg kanske :)

    Är mitt i v 13 och har ätit järntabletter ett tag, vilket gjort magen stenhård och i princip förstoppad. Nu idag på kvällen har jag haft som typ, sammandragningar(?), till och från i 20 min - och att hela magen sväller upp så jag ser ut som jag är gravid i v 30, plus att jag märker att jag blivit gasig/rapig och illamående.

    Vad är detta? Någon som varit med om liknande? Känns ju lite tidigt för sammandragningar som skulle få magen att se ut som jag var höggravid. Kan förstoppning/gasighet trigga sammandragningar tidigt?

    De gör ju inte ont i sig men när magen svullnar upp såhär är det ju obekvämt.

    Får väl ringa 1177 om det inte släpper, men nån som varit med om nåt sånt här??

  • Svar på tråden Sammandragningar eller gaser v 13?!
  • Anonym

    Vill tipsa om Niferex som min mage mådde bättre av då den löses upp först i tarmen

  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2023-02-04 19:58:24 följande:

    Vill tipsa om Niferex som min mage mådde bättre av då den löses upp först i tarmen


    Det är Niferex jag tar. Magen verkar inte alls lira med dem.
  • Anonym

    Du äter väl ordentligt?
    Så det finns mat i mage och tarm när järnmedicinen kommer?

  • xnfsm

    verkar vara gaser snarare än sammandragningar, men nog så jobbigt. Jag vägrar järntabletter pga jag blir förstoppad oavsett sort. 


    Jag tar en multivitamin som Innehåller en mindre mängd järn + tar blutsaft varje dag. Jag hade rätt lågt järnvärde men min bm sa att min lösning var helt ok. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2023-02-04 21:37:38 följande:

    Du äter väl ordentligt?
    Så det finns mat i mage och tarm när järnmedicinen kommer?


    Tar tabletten med mat så det borde det?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (My) skrev 2023-02-05 01:34:42 följande:

    Min mage vallade ur totalt på Niferex


    Ja, verkar som min gör det nu med?
    xnfsm skrev 2023-02-05 01:23:58 följande:

    verkar vara gaser snarare än sammandragningar, men nog så jobbigt. Jag vägrar järntabletter pga jag blir förstoppad oavsett sort. 


    Jag tar en multivitamin som Innehåller en mindre mängd järn + tar blutsaft varje dag. Jag hade rätt lågt järnvärde men min bm sa att min lösning var helt ok. 


    Ja, det kändes så högt upp i magen att där då inte finns någon bebis eller livmoder än (typ stack under revbenen). Så gaser låter troligt.
  • xnfsm
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-05 07:30:12 följande:
    Ja, verkar som min gör det nu med?
    xnfsm skrev 2023-02-05 01:23:58 följande:

    verkar vara gaser snarare än sammandragningar, men nog så jobbigt. Jag vägrar järntabletter pga jag blir förstoppad oavsett sort. 


    Jag tar en multivitamin som Innehåller en mindre mängd järn + tar blutsaft varje dag. Jag hade rätt lågt järnvärde men min bm sa att min lösning var helt ok. 


    Ja, det kändes så högt upp i magen att där då inte finns någon bebis eller livmoder än (typ stack under revbenen). Så gaser låter troligt.
    Av alla gravidkrämpor jag fått har förstoppning varit värst! lider med dig, hoppas du kan bli av med det
  • Anonym (Börja långsamt)

    Jag fick extremt ont i magen av järntabletter. Började med att bara ta en var tredje dag och på kvällen. Det är bättre än att inte ta dem alls. Sen kan du efter ett tag börja med varannan dag.

    Men det händer mycket även i magen under graviditeten , livmodern växer och tarmar och magsäck får det trängre. Jag tyckte det var svårt att förstå vad som var sammandragningar innan jag faktiskt upplevde dem. Magen drog då ihop sig på ett sådant sätt att det såg ut som jag hade en midjeväska under huden, alltså svullnar inte hela magen. Jag upplevde det också som en tyngdkänsla som att en sten föll i kroppen och att magen liksom "fångade upp den" 🙂

Svar på tråden Sammandragningar eller gaser v 13?!