• Sun 5 Feb 2023 02:46
    3000 visningar
    4 svar
    4
    3000

    Kan föräldrar umgås för mycket med barnen?

    Jag är tillsammans med en kvinna och spenderar väldigt mycket tid med henne och hennes barn(dom är 5 och 10 år). Eftersom vi bor väldigt nära så blir det att dom är mycket hos mig. (Vi har planer på att flytta ihop)

    Tycker verkligen om dom och barnen tycker om mig. Men stör mig lite på att hela tillvaron handlar om att umgås med dem varje minut i princip.
    Idk men när jag växte upp så var jag ibland själlv som barn, du vet satt och rita, såg film etc.
    Här är det som att vi ska alltid vara där med dem annars är man dålig som förälder.
    Om vi tex har en ledig dag och man inte kommer iväg ut,  ja då blir det väldigt mycket film med dom.

    Vet att hon brinner för sina barn och vill ta till vara på tiden, men ska det verkligen förväntas att jag ska offra allt?

  • Svar på tråden Kan föräldrar umgås för mycket med barnen?
  • Sun 5 Feb 2023 06:51
    #1
    +1

    Omöjligt att svara på eftersom jag inte vet någonting om familjen, vilka ev trauman de har gått igenom osv. Visst behöver man tid på tu man hand i vardagen för att vårda relationen, men vissa behöver mer än andra. Barnen finns där hela livet, din flickvän är kanske rädd att du ska lämna henne för att hon blivit lämnad och vill då inte ha prioriterat bort barnen? Eller så är det så här ett tag i början för att de inte ska tycka att du är en rival? Eller så är pappan död/har övergivit dem så de är väldigt otrygga?

    Mitt enda tips är väl att prata med din flickvän om detta och se vad hon tänker. Sedan ser ni om ni vill flytta ihop. Åsikter kan ändras men mina erfarenheter säger att sådana här åsikter är så djupt rotade att de sällan gör det. 

  • Magica­l
    Sun 5 Feb 2023 07:48
    #2

    Man är rätt mycket med små barn. Tids nog vill de vara mer med kompisar och i tonåren ser man inte röken av dem. 

    Men att "bara" se på en massa film en innedag låter rätt fantasilöst. Vad gör barnen annars: bygga lego, läsa, rita, bygga kojor etc? 

  • Sun 5 Feb 2023 10:39
    #3

    Ja, jag tycker föräldrar kam umgås för mycket med sina barn. Det är viktig för barn att kunna leka själva och vara ifred. Och i den ålder behöver de verkligen inte ha en vxen på sig hela tiden - det gäller även 5åringen.
    Jag tycker ocks
    å det är konstig att hon anser sig vara en dålig föräldrar om hennes barn leker själva, men att förskolebarnet sittar i timmar framför TVn bara för att hen är inomhus går bra?

    Om jag vore du skulle verkligen tänka efter noga innan ni flyttar ihop, för det är inte trolig att mamman ändrar sin syn och när ni väl bor ihop f
    år du leva med det. Som särbos kan du i alla fall välja att vara själv hemma hos dig.

  • Fri 10 Feb 2023 00:32
    #4

    Vill hon inte att dom leker själva, för att hon måste ha koll hela tiden vad dom gör...Att hon är överbeskyddande... Men film går bra för då sitter dom still och är med andra ord lätta att passa. Men barn behöver röra på sig och använda sin fantasi och leka, och behöver få vara ute och få lite frisk luft och springa av sig....
    Ganska slött att bara kolla på film när barnen är lediga. Hon kanske är trött och väljer den enklaste vägen.
    Om du är och hälsar på så finns det ju en annan vuxen och då kan ni ju lättare åka iväg på aktiviteter eller göra pyssla med något hemma.
    Du får helt enkelt fråga henne hur hon tänker..... .. hur mkt vuxen tid och egentid, planerade oplanderade aktiviter, utevistelse etc som hon tycker att dom behöver.
    Dom växer ju hela tiden och med det kommer ju ny situationer dyka upp....

Svar på tråden Kan föräldrar umgås för mycket med barnen?