• Novella

    Förvärkar med tredje barnet

    Hej! 


    Till dig som väntar, har fött tre eller fler barn. 


    Hur var dina förvärkar under graviditeten? När började de komma? 
    Hur upplevde du dem? 
    Hur länge hade du den innan förlossningen satte igång? 



    Med första graviditet visste jag inte riktigt var de var och de kom och gick vid vecka 37-38 och höll i sig i någon/några timmar. men de gjorde inte direkt ont utan de kändes. Hade mer konstant mensvärk och ryggvärk och inte direkt förvärkar. 


    Med andra så började de komma runt vecka 36+0 höll i sig i 2-4h var oregelbundna med spann på 3-20min mellan dem. Sen höll de upp i några dagar för att komma sen igen. 
    De var inte försen tre dagar innan förlossningen körde igång (födde på bf+2) som de började göra redigt ont och höll sig mellan 3-4min mellanrum och 30-50 sek.  För att sen lugna sig igen och ta en paus i  och sen nästa gång körde de igång på riktigt. 


    Nu sitter jag här med min tredje graviditet, 36+3 och har sedan igår fått förvärkar. 
    Jag var inte riktigt beredd på att de skulle göra så pass ont, eller att de skulle vara regelbundna och komma så tätt. 
    Och den konstanta mensvärk smärtan som nu ligger kvar I både rygg och mage. 
    Det började igår vid 16 tiden med små svaga förvärkar, vid 19 kunde jag klocka dem till 3-4min mellan och pågå i 30-50sek. Alla gjorde inte rejält ont men flera av dem gjorde. 
    Vid 21 gjorde samtliga ont, inte förlossningsont men som om du har slått i dig tån i en stol ont. 
    Började ta alvedon för att dämpa det hela men hjälpte inte direkt, försökte vila/sova bort dem? gick inget vidare de heller. Utan så höll det på till kl 04. Alltså i 12h innan det avstannade. 


    morgonen där på (idag) är jag sliten så klart öm/värker i mage och rygg men tänkte att nu borde de hålla sig lugnt i några dagar innan de kommer igen. 
    men 09 började allt igen, precis som igår med svaga först och nu sitter jag här 18:00 och undrar va fasike! 


    Är de så här de är med Nr3, och hur länge kan jag räkna med att ha de så här? 🤪

  • Svar på tråden Förvärkar med tredje barnet
  • SelmaMalte

    Hej! Har inte något erfarenhet om förlossningen att delge än, men sitter i samma båt. Gravid i 36+0 med tredje barnet. Har varit inne på flera kontroller pga förvärkar men händer inget med livmodertappen, fortfarande 3cm lång och sluten. 


    hur går det för dig? 

  • fjanten

    Nr 1: Smärtsamma sammandragningar från v. 16. Födde 40+6 efter att ordentliga, regelrätta, skjut-mig-över-jävla-onda värkar startade pang bom utan paus.
    Nr 2: Smärtsamma sammandragningar från v. 16. Födde 37+0 efter att ordentliga, regelrätta, skjut-mig-över-jävla-onda värkar startade pang bom utan paus.
    Nr 3: Smärtsamma sammandragningar från v. 16. Födde med igångsättning 37+6.
    (Nr 4: Smärtsamma sammandragningar från v. 16. Födde prematurt i v. 33+2 efter att ordentliga, regelrätta, skjut-mig-över-jävla-onda värkar startade pang bom utan paus.)
    (Nr 5: Smärtsamma sammandragningar från v.16. Födde prematurt i v. 32+2 efter blödning och värkar dragit igång - skickades dock hem från sjukhuset då man menade på att det mest inte troligt var något eftersom jag brukade ha mycket ondare när det var på gång-på gång. Inget värkhämmande eller något. Drog igång på allvar så snart jag kommit hem, och det var försent att stoppa när jag kom tillbaka till sjukhuset.)

  • Novella

    Åh vad roligt med lite svar Glad

    Jag är nu i v38+2 

    Förvärkarna som jag beskrev ovan höll i sig i till och från i tre dagar. Sen försvann dom och jag har inte sett skymten av dem igen. 
    Visst lite molnvärk/mensvärk hit och dit och lite sammandragningar men absolut inget som förvärkar då var. 


    kände mig väldigt snuvad på det hela men har nu accepterat att så är det bara. Får vänta ett bra tag till innan bebisen dyker upp. 


    någon mer som vill dela med sig? 

Svar på tråden Förvärkar med tredje barnet