• Anonym (Ekonomi)

Gällande elstödet.

Jag ska flytta till ett hus som stått tomt sedan sommaren 2022.

Barnen till den avlidne har haft igång lite element för att rören inte ska gå sönder när det varit kallt, det har även varit några enstaka lampor tända på timer för att det ska se ut att någon bor där.

Jag läste att dödsbon inte får något elstöd. 
    Innebär det att jag kommer få elstöd för ett hus jag inte ens flyttat in i?

• Svar på tråden Gällande elstödet.
  • Anonym (....)

Nej, det kommer du inte få. 

• mammatill6

Nej det kommer du inte. Förmodligen står väl nån av barnen på elen i huset. Annars brinner pengarna inne.

• Anonym (Elvis)

Vem stod på avtalet den 17 november? Du? Den avlidne/dödsboet? Någon av arvingarna?

Om du stod på avtalet borde du få stödet. Om inte så får du stöd för det ställe där du bodde då, förutsatt att elen där stod i ditt namn.

• Anonym (Qen)

Den som stod på avtalet under perioden för elstöd kommer att få det.

Stod du på avtalet?

• Anonym (A)
    Anonym (Elvis) skrev 2023-02-07 08:01:51 följande:

Vem stod på avtalet den 17 november? Du? Den avlidne/dödsboet? Någon av arvingarna?

Om du stod på avtalet borde du få stödet. Om inte så får du stöd för det ställe där du bodde då, förutsatt att elen där stod i ditt namn.

Jag misstror dig inte om att det är så, men jag blir så fundersam...varför ska någon som inte bott i huset och inte betalat för elen få elstöd? Känns helt skevt för mig. Elstödet är ju retroaktivt sen oktober 2021.... Då borde det väl vara den som betalat el från oktober-21 till och med höst/vinter-22 som får pengar?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (A) skrev 2023-02-07 08:11:52 följande:
    Jag misstror dig inte om att det är så, men jag blir så fundersam...varför ska någon som inte bott i huset och inte betalat för elen få elstöd? Känns helt skevt för mig. Elstödet är ju retroaktivt sen oktober 2021.... Då borde det väl vara den som betalat el från oktober-21 till och med höst/vinter-22 som får pengar?
    Elstödet är en hjälp för denna vinters elräkningar, dvs vintern 2022/2023. Däremot räknas det ut på förbrukningen som fanns 1/10 2021-30/9 2022. 

Så det är den som bor i huset nu denna vinter som får elstödet och gränsen dras 17/11 2022. 

Det har redan betalats ut stöd för förra vintern.
  • Anonym (A)
    Anonym (xxx) skrev 2023-02-07 08:19:52 följande:
    Elstödet är en hjälp för denna vinters elräkningar, dvs vintern 2022/2023. Däremot räknas det ut på förbrukningen som fanns 1/10 2021-30/9 2022. 

Så det är den som bor i huset nu denna vinter som får elstödet och gränsen dras 17/11 2022. 

Det har redan betalats ut stöd för förra vintern.
    Ah, ok! Då är det jag som missuppfattat.... Har fått höra att det är för förra vintern och fram till denna. Kan inte komma ihåg att vi fick elstöd förra vintern, men så kanske det var.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (A) skrev 2023-02-07 08:23:46 följande:
    Ah, ok! Då är det jag som missuppfattat.... Har fått höra att det är för förra vintern och fram till denna. Kan inte komma ihåg att vi fick elstöd förra vintern, men så kanske det var.
    Det drogs på fakturorna förra våren. 
  • Anonym (A)
    Anonym (xxx) skrev 2023-02-07 08:24:34 följande:
    Det drogs på fakturorna förra våren. 
    Ja just ja! Så var det ja... Det hade jag glömt.
Svar på tråden Gällande elstödet.