• Marie5

    Dålig inskolning?

    Är missnöjd med mitt barns inskolning, men det kanske är såhär det går till? Första dagen grät flera av barmen till och från. Det var bara ett av barnen som tröstades i famnen, då han hade haft feber dagen innan. Vi fick aldrig någon introduktion och inte heller ett schema med hur inskolningsdagarna skulle se ut. Första dagen var min son blyg första timman och utan att fråga om han ville sitta hos ena pedagogen, tog hon honom från min famn och satte honom i sitt knä för att leka i sandlådan. Redan andra dagen tyckte ena pedagogen att jag skulle prova lämna dag tre. Jag sa då att jag inte hade bråttom med inskolningen. På förmiddagen dag tre, sa samma pedagog att hon och några andra, tyckte jag skulle prova att lämna. Det kändes inge vidare alls och jag fick senare veta att han gråtit ganska mycket och samma sak, de resterande dagarna. Han har knappt ätit lunch och varit jättehungrig och törstig hemma under hela veckan. Känner mig illa till mods.

  • Svar på tråden Dålig inskolning?
  • Anonym (Lycka till)

    Hej, jag tycker inte det låter bra alls.... finns det någon chef som du kan prata med....tycker du ska vara med mera med barnet, men om inte chefen lyssnar och du märker att flera av pedagogerna visar nonchalans och skippar introduktion propsar på att du ska stressa på inskolningen och tar barnet ur famnen på dig så leta efter en annan förskola.... Stanna med barnet och se hur dom är och kontakta chefen.... dom behöver ju trösta barnen i famnen om dom är små och väldig ledsna även om det kan vara svårt att hinna med om många som gråter samtidigt eller mycket och göra...tycker jag verkar rimligt...
    Hör med någon som jobbar på förskola tycker jag....om du vill ha mera råd och stöd om du känner någon vän eller bekant....om du vill ha mera kött på benen om vad man kan kräva för barnet och hur en intro bör se ut anpassat efter barnets ålder etc....

  • Marie5

    Tack så mycket för ditt svar och input. Jag får inget gehör alls utav ?chef?  pedagogen. Hon har bara jobbat där i ett år, men jobbar på en annan förskolan flera år. Det är hon som skickar hem oss föräldrar och säger att de inte brukar hålla i barnen när de gråter etc. När jag frågade första dagen om en introduktion som alla de andra förskolorna har, sa hon att det var en uråldrig och förlegad metod och att det inte behövdes. Hon sa att hon ser på barnen när de är mogna att lämnas ensamma. En pappa skickade hon hem andra dagen och han såg väldigt förvånad ut och nämnde för mig att han står kvar i kön till en annan förskola. Hans barn grät och var orolig så jag tog henne i famnen och tröstade. Ska försöka kontakta rekrorn eller någon annan där.

  • Spucks
    Marie5 skrev 2023-02-08 09:03:01 följande:

    säger att de inte brukar hålla i barnen när de gråter etc. 


    Jag hade tagit mitt barn och sprungit därifrån!
  • Marie5

    Precis så jag känner just nu?pratade med rektorn idag och hon sa att det var helt fel bemötande och agerande av pedagogen och att hon och bitr rektor skulle kalla henne till ett möte. För min del spelar det ingen roll längre, då jag redan fått avsmak och vill inte att mitt barn ska fortsätta där.

  • Anonym (Wilhelm)

    Är ditt barn blygt och mammigt och du själv  kritisk och överdrivet känslig och bara ser fel ska du kanske vara hemmamamma ett tag till.

  • molly50
    Anonym (Wilhelm) skrev 2023-02-08 21:51:40 följande:

    Är ditt barn blygt och mammigt och du själv  kritisk och överdrivet känslig och bara ser fel ska du kanske vara hemmamamma ett tag till.


    Men nu har ju även rektorn sagt att bemötandet var fel.
    Så då ligger problemet kanske inte hos TS. 
  • Marie5

    Precis, rektorn sa att det var helt fel agerande och inte alls såhär en inskolning går till.

  • Anonym (Lycka till)

    Va bra att det händer saker, bra jobbat att du säger ifrån, det gäller ju för att andra barn och föräldrar ska råka ut för samma sak....förstår att du letar efter ett annat ställe ändå.....men kanske inte är gjort i en handvändning att hitta ett annat ställe...får väl räkna med att inskolningen får ta lite längre tid nu pga detta...men det är det ju värt i längden...att ens barn ska må bra och kunna känna sig trygg...

  • molly50
    Marie5 skrev 2023-02-08 22:46:26 följande:

    Precis, rektorn sa att det var helt fel agerande och inte alls såhär en inskolning går till.


    Ja,och du skrev väl något om en pappa som hade reagerat på samma sak?
    I så fall är det ju inte bara du som tycker det var konstigt heller. 
    Men bra att du har tagit tag i det.
    Jag minns inte heller att inskolningarna var så när våra barn var små och gick på förskola. 
Svar på tråden Dålig inskolning?