• Anonym (Känslig)

Ångest och överkänslig?

Jag får panik. 

Jag orkar inte med när andra är stressade, eller jag är stressad och andra runt mig är snabba och jag har svårt att hänga med i tempot.

Det resulterar i hjärtklappning och att jag har svårt att slappna av även när jag inte ska prestera.

Det känns som att jag behöver väldigt lugnt runt mig för att inte "smittas" av andras tempo.

Jag mår så dåligt av att inte hänga med så att jag blir helt SLUT och det i sig gör att även när jag försöker göra svåra skoluppgifter hemma till exempel så orkar jag inte sätta mig in i det.

Jag kan vara väldigt snabb på det jag "kan". Men det är något med andras energi som jag har svårt att hantera.
    Om någon har en stressad energi- så blir jag stressad. Om en lärare har ett sätt att prata som är obehagligt (typ man får vibbar av att personen verkar lite otrevlig) så kan jag inte skaka av mig det. Det drar ner min egen ork.

Jag är helt enkelt väldigt känslig. 

Allt detta får mig att ibland vilja sluta studera... och ibland när jag har haft jobb har jag också mått dåligt av vissa personers beteenden och "energier". Så mycket så att jag blir helt dränerad efter en dag i skolan/på arbetet.

Kan man öva brt den här känsligheten och känna att jag duger som jag är? För jag tar åt mig när jag tror att någon är irriterad, ser ner på mig, tycker att jag är sämre än andra. Eller när jag bara känner att jag inte "passar in" och tror att andra runt mig går och tänker det värsta om mig.

Det känns som att jag inte passar in i samhället. Att jag är för känslig. Vill ibland bara gömma mig från allt så att jag slipper må dåligt.

• Svar på tråden Ångest och överkänslig?
  • lunarstorm

Du kanske är högkänslig? Som gör att du lätt smittas av andras energier tänker jag. Tycker inte du låter onormal och du ska heller inte oroa dig över vad andra tycker om dig. Alla är vi olika!

• Anonym (Känslig)

Tack för peppningen! Jag är nog högkänslig. Det är utmattande ibland eftersom oron gör mig otroligt trött.

• Anonym (Samma)

Jag är lika dan. Jag har alltid tänkt att det beror på min autism. 

• Plattfoten

Låter jättetufft. Jag skulle rekomendera terapi. Det låter som att din högkänslighet kommer från en inre föreställning du har om att andra har en kritisk inställning till dig, och det stressar dig. Du kanske har jobbiga minnen från barndomen du inte har bearbetat som gör att du tolkar andra människor på ett sätt  som stressar dig. Jag tror att mycket av din stress kommer från dina fantasier om vad andra tänker om dig, dvs det har inte något att göra med andras energier.  När du tror dig känna andras energier är det i själva verket din egen inre ångest du känner, som du sen projicerar du den känslan på den andra och tänker att det är "den personens energi".  Det är obehagligt att inse att man bär på en diffus ångesten då är det lättare, men inte hjälpsamt, att tänka att den kommer från någon annans energi. Men det sättet att tänka är i förlängningen inte hjälpsamt för dig. Du behöver komma till roten med din egen ångest för att kunna må bättre. Det kan du göra genom att tex i terapi bearbeta barndomstrauma, samt i ditt liv skapa bra relationer, där du får känna dig trygg, uppskattad för den du är.

Ta hand om dig, jag hoppas du hittar bra hjälp.

• Anonym (Känslig)
    Plattfoten skrev 2023-02-09 03:06:52 följande:

Låter jättetufft. Jag skulle rekomendera terapi. Det låter som att din högkänslighet kommer från en inre föreställning du har om att andra har en kritisk inställning till dig, och det stressar dig. Du kanske har jobbiga minnen från barndomen du inte har bearbetat som gör att du tolkar andra människor på ett sätt  som stressar dig. Jag tror att mycket av din stress kommer från dina fantasier om vad andra tänker om dig, dvs det har inte något att göra med andras energier.  När du tror dig känna andras energier är det i själva verket din egen inre ångest du känner, som du sen projicerar du den känslan på den andra och tänker att det är "den personens energi".  Det är obehagligt att inse att man bär på en diffus ångesten då är det lättare, men inte hjälpsamt, att tänka att den kommer från någon annans energi. Men det sättet att tänka är i förlängningen inte hjälpsamt för dig. Du behöver komma till roten med din egen ångest för att kunna må bättre. Det kan du göra genom att tex i terapi bearbeta barndomstrauma, samt i ditt liv skapa bra relationer, där du får känna dig trygg, uppskattad för den du är.

Tack! Ja visst är det så! När jag säger energi menar jag inte att jag tror på god/ond energi som vissa pratar om, och att personer har en statiskt energi.

Jag tror att människor ändras beroende på hur de mår osv. Det jag menar med "energi" är helt enkelt att någon verkar stressad- och det gör MIG stressad. Eller någon är arg eller irriterad och det triggar igång minnen av jobbiga situationer i barndomen osv. Likaså kan vissas sätt att uttrycka "självsäkerhet" trigga mig för att energin hos vissa påminner om någon som är arg, eller är auktoritär....

Det är inget "flum" det är helt enkelt att jag är på min vakt typ...
    Min ångest är ständig. Har varit nästan hela mitt liv. 
    Jag är helt slut.

Jag behöver bearbeta barndomstrauman... men det gör mig rädd också när jag pratar med psykologer... :(
  • Anonym (Känslig)
    Plattfoten skrev 2023-02-09 03:06:52 följande:

statisk*.
  • Anonym (Känslig)

Skulle citera mitt eget inlägg...Suck. :(

• Anonym (A)
    lunarstorm skrev 2023-02-08 23:18:24 följande:
    Du kanske är högkänslig? Som gör att du lätt smittas av andras energier tänker jag. Tycker inte du låter onormal och du ska heller inte oroa dig över vad andra tycker om dig. Alla är vi olika!
    Håller med 
  • Anonym (Känslig)
    Anonym (A) skrev 2023-02-09 19:08:13 följande:
    Håller med 
    Tack!!
Svar på tråden Ångest och överkänslig?