Barn som saknar den andra föräldern
Mitt barn har blivit hysteriskt pappig helt plötsligt. Jag vill inte diskutera orsaken utan ha tips på vägen framåt. Men antar att lite bakgrundstory är relevant. Det är snart fyra år sedan vi separerade och barnet är nu runt 9 år. Pappan har på mindre än ett halvår från barnens första kontakt med en ny kvinna blivit sambo och bonusfamilj. Barnet uppvisar nu generell oro och vill ringa sin pappa hela tiden. Jag försöker åsidosätta mina känslor i denna situation men det börjar bli påfrestande att barnet bara vill prata och facetimea med pappan hela tiden. Jag och barnet får inte ro att prata med varandra utan det är fokus på att det ska ringas till pappa varje gång vi sitter i bilen, varje läggning, osv. Pappan uppmuntrar även till detta då barnet uttrycker saknad och är ledsen ibland. Om jag antyder att jag skulle tycka det var mysigt att få prata med barnet själv vid Vissa tillfällen så blir han ledsen. Jag försöker tänka att detta är en fas, men det börjar tära på mig på olika sätt. Antalet tillfällen barnet vill ringa blir bara fler, först en gång per dag, sen två sen och sen tre. Barnet sätter in samtaltstillfällena i en vardagsrutin och blir väldigt besviken och ledsen om pappan är tillgänglig och inte svarar? Någon som varit med om liknande ? Hur kommunicerar ni med barnet om detta? Är det fritt fram att ringa när som helst och bara hänga i telefonen med den andra föräldern?