Sambo gör slut när vi har smågräl
Ja, var ska jag börja. Träffade min sambo för 5 år sedan och blev jättekär. Dock stod det klart väldigt snabbt att hon hade rätt så grova alkoholproblem. Istället för att göra slut så gjorde jag något väldigt romantiskt; jag blev hennes assistent och rehab konsulent medan hon slutade dricka. Jag är jättestolt över att hon lyckades sluta med alkoholen. Men skulle jag vetat i början vilket helvete det skulle bli och hur lång tid det skulle ta för henne att bli någorlunda normal i relation till alkohol, så skulle jag absolut gjort slut direkt i början.
Nåväl, under tiden som jag hjälpte henne att sluta med alkohol så etablerades det ett annat destruktivt beteende mellan oss. Jag blev på något sätt hennes slagpåse under tiden hon genomgick kriser. Mycket svartsjuka, skrik men även hennes hot om att göra slut, dra ifrån mig mitt på gatan osv. Pga att jag under tiden brydde mig jättemycket om att hon skulle klara av att bryta med alkoholen så gick jag med på nästan allt (förutom fysiskt våld som det fanns tendens till). Jag gjorde inte så stor sak av att hon gjorde slut ofta eller hotade med att göra slut.
Nu däremot, 5 år efter, är hon gravid i 9 månaden. Vi väntar på barn om en månad. Så hade vi ett litet gräl för två dagar sedan och då drog hon ifrån mig igen. Hon har varken ringt eller berättat var hon är i två dagar nu. Jag ringde henne och då så la hon på och skrev att hon inte ville prata med mig och att det var slut och lite svordomar i slutet (något som hon kan göra när hon får utbrott).
Den här gången gjorde det extra ont. Jag tror att det beror på att vi inte haft liknande situation i typ ett 1 år. Men mest ont gör det för att hon nu är gravid och vi väntar på barn. Jag tänker, hur kan hon göra så mot vårt barn? Tänk om hon gör samma sak även när vi fått barnet? Nu tänker jag inte bara på hur det påverkar mig utan även barnet. Jag har ingen aning hur jag lösa detta. Jag har alltid varit den som försökt få henne tillbaka men den här gången har jag en känsla att det kanske bara blir värre. Jag överväger att göra slut på riktigt. Jag tänker att det är kanske bättre för barnet att vi gör slut än att hon uppför sig såhär. Jag är självklart även rädd för hur hon ska vara med barnet om hon är ensam med barnet. Jag uppskattar alla fina råd från alla...