• EllaMimmi

    Söker förlossningsbrev till undersökning

    Hej! 


    Jag är i V.21 nu med bf 24/6. Men jag är också student och ska försöka få ihop min magisteruppsats i Språkvetenskap på Stockholms universitet den här terminen! Jag ska skriva om förlossningsbrev och tänkte därför kolla om det finns några här som skrivit förlossningsbrev och kan tänka sig att bidra med dem till min uppsats? Obs, de kommer naturligtvis vara helt anonymiserade och endast användas i min uppsats. Uppsatsen är språkvetenskaplig där jag undersöker vad man uttrycker i förlossningsbrev. Jag kommer också att intervjua en barnmorska för att fråga hur de arbetar med att ta emot förlossningsbrev. Det finns ingen forskning kring förlossningsbrev på det här sättet och jag tror att det hade varit väldigt intressant att lyfta vad kvinnor själva yttrar i förlossningsbrev inför kommande förlossning! 



    Om man kan tänka sig att delta får man gärna mejla mig på [email protected] så berättar jag mer! 


    Hoppas det finns några som kan tänka sig hjälpa till!


     
  • Svar på tråden Söker förlossningsbrev till undersökning
  • Anonym (Desirée)

    Det kan vara bra att känna till att det är väldigt tveksamt om breven ens blir lästa med någon noggrannhet. En barnmorska sa till mig att det där med förlossningsbrev är rätt onödigt eftersom man får anpassa sig hela tiden efter förlossningens förlopp Särskilt om man önskar en typ av smärtlindring etc. Det är liten sannolikhet att det blir som man tänkt sig. Många utgår i sina brev från ?bästa scenario?. Man vet ju inte ens i vilket skede man kommer in. Man vet inte hur bebisen mår då, hur man själv känner, hur mycket tid personalen har och en massa andra parametrar. Man kan skriva ett brev men den största sannolikheten är att det blir på ett annat  sätt än man tänker sig. 


    Jag skrev ett brev med en rad: vill inte ha kanyl insatt i hand/arm och vill ha mina egna kläder på mig. Bägge delar blev som jag ville. Men det var ju också bara för att förlossningen löpte på perfekt, jag kom in sent och inga komplikationer inträffade. Annars hade det kunnat vara annorlunda. 

Svar på tråden Söker förlossningsbrev till undersökning