• Etttvåtrehej

Erfarenhet/fördomar särbos?

Hej! 

För att göra en lång historia mycket kort. Vi har båda barn från tidigare relationer och ett första gemensamt på väg. Vi ska nu separera och han vill pröva att vara särbos, för att ha som mål att flytta ihop när särkullebarnen flyttar hemifrån (om ca 6år) och då bli en kärnfamilj igen. Vi bor i samma stad och planerar på sikt för varannan vecka liv, varannan vecka vi och vårt barn tillsammans och varannan vecka med (på sikt) växelvisboebde för vårt barn när vi bor med våra respektive barn. 

Alla erfarenheter och fördomar om särborelatiomer mottages tacksamt! Jag har ingen aning om vad vi ger oss in på. Finns det någon chans att det här kan fungera? 

• Svar på tråden Erfarenhet/fördomar särbos?
  • Anonym (ööö)

Jag fattar inte: ska ni separera eller vara särbo?

I min hjärna är separera = man gör slut. 

• Etttvåtrehej
    Anonym (ööö) skrev 2023-02-10 21:02:37 följande:

Jag fattar inte: ska ni separera eller vara särbo?

I min hjärna är separera = man gör slut. 

Vi ska sälja huset och flytta isär och istället testa att bli särbos.
  • Anonym (Särbosar)

Det viktigaste är att komma ihåg att anledningen till att ni blir särbos inte automatiskt försvinner bara för att ni blir just särbos...  Det ändrar bara karaktär och kommer ändå finnas kvar och i slutändan kan det bli en anledning till nya tjafs.. "men det var ju du som ville det här..".. Osv.. Var inte naiva helt enkelt. Ni kommer fortfarande behöva jobba hårt på att få det att fungera. 

Praktiskt sett kommer det bli mer vardagspussel att rådda med och styra upp då samma sak måste funka på båda ställena. Som särbos har ni fortfarande gemensamt ansvar och ett gemensamt liv och förhållande. Kommunikation måste funka ännu bättre som särbos än tidigare. Ni måste synka vardagen med varandra för annars kommer ni snart leva parallella liv och separata liv. Det är INTE samma sak som att vara särbos. 

Är ni helt och fullt ärliga med detta? Är ni överens om att vara särbos eller är det ett försök till att klamra sig fast vid något som ändå egentligen är slut? Är ni båda lika ärligt och lika mycket engagerad i detta som särbos? Eller är det en kompromiss och nån som egentligen har andra tankar om saken? Detta är liksom grundförutsättning för att det ska funka. 

Svar på tråden Erfarenhet/fördomar särbos?