• Anonym (Långhåriga familjen)

Klippa håret på en 18 månaders

Jag har en 18 månaders son som har redan sen födseln haft väldigt mycket hår. Vi har säkert klippt honom var tredje månad sedan han var typ 3-4 månader för att få bort håret från ögonen. Efter att han fyllde ett år har det dock blivit mycket svårare.

Hans hår går in i ögonen nu igen och jag har försökt att klippa det, men det är helt omöjligt! Han får panik och börjar gråta, förmodligen för att ljudet av saxen som klipper håret känns/låter obehagligt.

Vi har provat med allt, youtube, snacks, pilla på saker han normalt sett inte får leka med osv men ingenting hjälper. 

Finns det något mer tips som vi inte har tänkt på? Eller är det en tofs på huvudet som gäller tills han är stor nog att förstå? Eller klipper folk deras barn i sömnen? 

• Svar på tråden Klippa håret på en 18 månaders
  • Anonym (,- kö ,-KLÖ)

Ja, en del klipper när barnen sover. 

Har ert barn annars sett andra bli klippta, fått prova att klippa med sax i papper osv? Då kanske det släpper, det som nu än skrämmer. 

• Anonym (Långhåriga familjen)
    Anonym (,- kö ,-KLÖ) skrev 2023-02-11 06:16:59 följande:

Ja, en del klipper när barnen sover. 

Har ert barn annars sett andra bli klippta, fått prova att klippa med sax i papper osv? Då kanske det släpper, det som nu än skrämmer. 

Ska genast inhandla barnsax! 

Tyvärr har det inte blivit av att han har sett oss föräldrar blivit klippta, men ska absolut tänka på det nästa gång det är dags för oss (klippa mammas hår, klippa hans hår, klippa pappas hår kanske fungerar?)
  • Anonym (,- kö ,-KLÖ)
    Anonym (Långhåriga familjen) skrev 2023-02-11 06:20:48 följande:
    Ska genast inhandla barnsax! 

Tyvärr har det inte blivit av att han har sett oss föräldrar blivit klippta, men ska absolut tänka på det nästa gång det är dags för oss (klippa mammas hår, klippa hans hår, klippa pappas hår kanske fungerar?)
    Ja, ofta fungerar det när de vet vad det är som händer. Välj dock inte en gång då det blir en stor förändring haha. Om du tex har långt och vill snagga dig, välj en annan gång att visa ert barn  
  • Anonym (Bella)

Jag klippte barnens hår i sömnen (deras alltså!) rätt länge (typ 2-3 år), särskilt luggen. Vill inte ha en sax i närheten av deras ögon. De märkte det aldrig, vare sig att jag klippte eller att håret hade blivit kortare.

• malinF87

Det kan vara svårt, jag fick hjälp av min familj med vår dotter hon var likadan! vi fick vira in henne i filt rätt hårt och pappa höll fast hEbbe i ett hårt grepp, sen snabbt körde jag med trimmern, det blev väl inte jättefint men tänker de bryr sig inte så mycket när de är så små 

• Anonym (Bella)
    malinF87 skrev 2023-02-11 12:01:10 följande:

Det kan vara svårt, jag fick hjälp av min familj med vår dotter hon var likadan! vi fick vira in henne i filt rätt hårt och pappa höll fast hEbbe i ett hårt grepp, sen snabbt körde jag med trimmern, det blev väl inte jättefint men tänker de bryr sig inte så mycket när de är så små 

Hm. Typ så har vi gjort när barnen har behövt ta mycket viktig medicin och inte velat. Men för hårklippning tycker jag faktiskt inte att det ok att göra så med ett barn. Först hålla fast och sen en brummande maskin i huvet (som låter mer intensivt för den som får den lagd mot skallbenet än för den som håller i den). 
Svar på tråden Klippa håret på en 18 månaders