• Aviga

    Vad är KÄRLEK? Hur upplever ni den

     

    Av misstag tilläts inte anonyma svar SJÄLVKLART är de tillåtet


    Vet inte om den här tråden hamnar under rätt rubrik men jag testar

    Det verkar finnas hur många definitioner på vad KÄRLEK är som människor i världen men kanske finns det några gemensamma nämnare ändå.

    Vad är Era svar på frågan?

    Har Ni upplevt KÄRLEKEN eller är den ouppnåelig ?

  • Svar på tråden Vad är KÄRLEK? Hur upplever ni den
  • Anonym (Mx)
    Aviga skrev 2023-02-11 23:50:20 följande:
    Härligt att höra att du har varma känslor, visst mår vi bra av dem!

    Tycker du att det är någon skillnad på att vara förälskad och känna kärlek?
    Förälskelse är väl på gränsen till ett rus. Man bombarderas av må bra hormoner och har kanske inte världens mest logiska hjärna då. Däremot är det mycket tankar och det kan även delvis vara jobbigt att vara förälskad.

    Kärlek är något långsammare, som spirar.. mer sansat läge. Det är därför jag menar att den finns både innan och efter en förälskelse. Även om man sen inte alltid drar jämt med sin partner, så finns den där i grunden.
  • Aviga
    Anonym (Mx) skrev 2023-02-12 06:33:58 följande:
    Förälskelse är väl på gränsen till ett rus. Man bombarderas av må bra hormoner och har kanske inte världens mest logiska hjärna då. Däremot är det mycket tankar och det kan även delvis vara jobbigt att vara förälskad.

    Kärlek är något långsammare, som spirar.. mer sansat läge. Det är därför jag menar att den finns både innan och efter en förälskelse. Även om man sen inte alltid drar jämt med sin partner, så finns den där i grunden.
    Kan kärlek växa utan förälskelse?
  • Anonym (Inte alla?)

    Får för mig att inte alla kan uppleva känslan av att vara kär? Känslan av kärlek? Jag har varit i ett förhållande 8 år och aldrig känt det där himlastormande som folk pratar om. Trodde det skulle förändras när jag fick barn  , att jag skulle uppleva en förälders kärlek till sitt barn. Självklart betyder mitt barn allt för mig, men någon speciell känsla har jag inte märkt av. För mig har kärlek fått definieras av ett det mående jag skulle ha om jag skulle förlora någon.

  • Aviga
    Anonym (Inte alla?) skrev 2023-02-13 08:26:13 följande:

    Får för mig att inte alla kan uppleva känslan av att vara kär? Känslan av kärlek? Jag har varit i ett förhållande 8 år och aldrig känt det där himlastormande som folk pratar om. Trodde det skulle förändras när jag fick barn  , att jag skulle uppleva en förälders kärlek till sitt barn. Självklart betyder mitt barn allt för mig, men någon speciell känsla har jag inte märkt av. För mig har kärlek fått definieras av ett det mående jag skulle ha om jag skulle förlora någon.


    Ja, vi är alla olika och himlastormande kärlek är kanske inte så vanlig tror jag. Har själv inte upplevt den
  • Aviga

    Jag tror inte att den himlastormande passionerade kärleken är den bästa grunden för en långvarig relation. Vad tror ni?

  • Anonym (Kärlek känns varmt och generöst)
    Aviga skrev 2023-02-12 14:51:47 följande:
    Kan kärlek växa utan förälskelse?
    Bra fråga som jag nog inte tänkt på nån gång. Men visst kan den det utifrån starka band och handlingar, vilket i sig inte behöver innebära att attraktionen ökar och vad jag menar med förälskelse. Det är liksom är en övergångsfas första tiden, ofta innan man etablerat relationen och lärt känna någon. Sedan kan en typ av förälskelse blossa upp emellanåt under förhållandets gång även sen den minskat och lugnat sig. Man kan känna sig extra förälskad vissa dagar, i vissa situationer eller tillfällen. Sker det då samtidigt fördjupar det kärleken mellan paren.

    Jag kan älska människor som jag inte är attraherad av, exvis vänner, familj osv, men jag kan också varit väldigt attraherad utan att känna kärlek för någon. Bästa är att vara kär, något som för mig brukar vara ca 2-3 år och komma efter några månaders intensiv kontakt och mycket sex.
  • Aviga
    Anonym (Inte alla?) skrev 2023-02-13 08:26:13 följande:

    Får för mig att inte alla kan uppleva känslan av att vara kär? Känslan av kärlek? Jag har varit i ett förhållande 8 år och aldrig känt det där himlastormande som folk pratar om. Trodde det skulle förändras när jag fick barn  , att jag skulle uppleva en förälders kärlek till sitt barn. Självklart betyder mitt barn allt för mig, men någon speciell känsla har jag inte märkt av. För mig har kärlek fått definieras av ett det mående jag skulle ha om jag skulle förlora någon.


    Tack för att du delade med dig!

    Jag tror att den där himlastormande, passionerade känslan inte är alla förunnat och tur är väl det.  När man är i detta tillstånd är man inte vid sina sinnes fulla bruk, man är inte riktigt klok alltså. Ibland kan den där passionen övergå till kärlek och djup vänskap men oftast slutar den med ett nyktert uppvaknande,
  • Aviga

    Hörde en gång någon säga att hen var kär i kärleken. Vad tror ni att det betyder?

  • Aviga
    Anonym (Kärlek känns varmt och generöst) skrev 2023-02-15 01:11:29 följande:
    Bra fråga som jag nog inte tänkt på nån gång. Men visst kan den det utifrån starka band och handlingar, vilket i sig inte behöver innebära att attraktionen ökar och vad jag menar med förälskelse. Det är liksom är en övergångsfas första tiden, ofta innan man etablerat relationen och lärt känna någon. Sedan kan en typ av förälskelse blossa upp emellanåt under förhållandets gång även sen den minskat och lugnat sig. Man kan känna sig extra förälskad vissa dagar, i vissa situationer eller tillfällen. Sker det då samtidigt fördjupar det kärleken mellan paren.

    Jag kan älska människor som jag inte är attraherad av, exvis vänner, familj osv, men jag kan också varit väldigt attraherad utan att känna kärlek för någon. Bästa är att vara kär, något som för mig brukar vara ca 2-3 år och komma efter några månaders intensiv kontakt och mycket sex.
    Tack för att du delade med dig!

    Intressant det du skriver i andrastycket, att du kan vara väldigt attraherad utan att känna kärlek. 
    En man sa en gång så här "Jag har inga djupare känslor men är störtförälskad" 
    Har alltid undrat vad han menade med djupare känslor,  Vad tror du han menade? 
  • Aviga
    Anonym (Kärlek känns varmt och generöst) skrev 2023-02-15 01:11:29 följande:
    Bra fråga som jag nog inte tänkt på nån gång. Men visst kan den det utifrån starka band och handlingar, vilket i sig inte behöver innebära att attraktionen ökar och vad jag menar med förälskelse. Det är liksom är en övergångsfas första tiden, ofta innan man etablerat relationen och lärt känna någon. Sedan kan en typ av förälskelse blossa upp emellanåt under förhållandets gång även sen den minskat och lugnat sig. Man kan känna sig extra förälskad vissa dagar, i vissa situationer eller tillfällen. Sker det då samtidigt fördjupar det kärleken mellan paren.

    Jag kan älska människor som jag inte är attraherad av, exvis vänner, familj osv, men jag kan också varit väldigt attraherad utan att känna kärlek för någon. Bästa är att vara kär, något som för mig brukar vara ca 2-3 år och komma efter några månaders intensiv kontakt och mycket sex.
    Tack för att du delade med dig!

    Intressant det du skriver i andrastycket, att du kan vara väldigt attraherad utan att känna kärlek. 
    En man sa en gång så här "Jag har inga djupare känslor men är störtförälskad" 
    Har alltid undrat vad han menade med djupare känslor,  Vad tror du han menade? 
  • Anonym (Förälskelsefylla)

    Jag har varit störtförälskad många ggr. Hjärnan tänker inte klart. Jag förstår innerst inne att personen kanske inte passar mig riktigt, men eftersom jag hör till dem som kan vara "kär i kärleken" som någon nämnde, så låter jag mig ge mig hän. Eftersom känslan av att vara galen i någon är så härlig och beroendeframkallande, och man lever på hoppet att man nog kommer att börja älska personen på riktigt också efter en tid.

    Efter några månader har dock känslan avtagit, och man börjar se personen för den den verkligen är. Då ser man klart och tydligt alla fel, det finns inget rosa skimmer som står i vägen längre för det man egentligen tycker. I det skedet är det dags att göra slut.

    Med min nuvarande partner var det annorlunda redan från start. Det fanns ingen gnagande känsla av att vi kanske var för olika. Det kändes som att vi alltid känt varann.

    Jag valde honom med 
    hjärta (förälskelse och beundran av egenskaper hos den andre) 
    hjärna (livsstil, socioekonomisk situation)
    och könsorgan (attraktion och sexkompabilitet).

    Om man väljer med alla 3 samtidigt så finns alla förutsättningar för äkta kärlek.

  • Anonym (-)

    Svårt att svara på. Har varit kär 2 ggr i mitt liv men har aldrig fått den besvarad. 

  • Anonym (F)
    Anonym (Förälskelsefylla) skrev 2023-02-16 11:32:13 följande:

    Jag har varit störtförälskad många ggr. Hjärnan tänker inte klart. Jag förstår innerst inne att personen kanske inte passar mig riktigt, men eftersom jag hör till dem som kan vara "kär i kärleken" som någon nämnde, så låter jag mig ge mig hän. Eftersom känslan av att vara galen i någon är så härlig och beroendeframkallande, och man lever på hoppet att man nog kommer att börja älska personen på riktigt också efter en tid.

    Efter några månader har dock känslan avtagit, och man börjar se personen för den den verkligen är. Då ser man klart och tydligt alla fel, det finns inget rosa skimmer som står i vägen längre för det man egentligen tycker. I det skedet är det dags att göra slut.

    Med min nuvarande partner var det annorlunda redan från start. Det fanns ingen gnagande känsla av att vi kanske var för olika. Det kändes som att vi alltid känt varann.

    Jag valde honom med 
    hjärta (förälskelse och beundran av egenskaper hos den andre) 
    hjärna (livsstil, socioekonomisk situation)
    och könsorgan (attraktion och sexkompabilitet).

    Om man väljer med alla 3 samtidigt så finns alla förutsättningar för äkta kärlek.


    Precis som du säger så tänker hjärnan inte klart när man blivit störtförälskad, så därför har man gjort dumma val tidigare i livet av den anledningen.

    Efter dessa dumheter så vågar jag knappt bli kär och dum längre, då jag vill hålla hjärnan i trim. Så nu blir jag istället blåst på kärlekar, eftersom jag blir så avvaktande och analyserande över risker och vad som kan vara problem.
  • Aviga
    Anonym (Förälskelsefylla) skrev 2023-02-16 11:32:13 följande:

    Jag har varit störtförälskad många ggr. Hjärnan tänker inte klart. Jag förstår innerst inne att personen kanske inte passar mig riktigt, men eftersom jag hör till dem som kan vara "kär i kärleken" som någon nämnde, så låter jag mig ge mig hän. Eftersom känslan av att vara galen i någon är så härlig och beroendeframkallande, och man lever på hoppet att man nog kommer att börja älska personen på riktigt också efter en tid.

    Efter några månader har dock känslan avtagit, och man börjar se personen för den den verkligen är. Då ser man klart och tydligt alla fel, det finns inget rosa skimmer som står i vägen längre för det man egentligen tycker. I det skedet är det dags att göra slut.

    Med min nuvarande partner var det annorlunda redan från start. Det fanns ingen gnagande känsla av att vi kanske var för olika. Det kändes som att vi alltid känt varann.

    Jag valde honom med 
    hjärta (förälskelse och beundran av egenskaper hos den andre) 
    hjärna (livsstil, socioekonomisk situation)
    och könsorgan (attraktion och sexkompabilitet).

    Om man väljer med alla 3 samtidigt så finns alla förutsättningar för äkta kärlek.


    Tack för att du delar med dig!

    Det låter onekligen som om du hittat rätt. 
    Jag hittade också rätt, allting stämde för båda parter.  Härlig känsla!!
  • Evelinaskatt
    Aviga skrev 2023-02-16 15:22:43 följande:
    Tack för att du delar med dig!

    Det låter onekligen som om du hittat rätt. 
    Jag hittade också rätt, allting stämde för båda parter.  Härlig känsla!!
    Wow
Svar på tråden Vad är KÄRLEK? Hur upplever ni den